Jump to content
Annons

Hårddisktrubbel


flintan

Recommended Posts

Tjenamors!

Hoppas nån här kan hjälpa mig. Kör protools på en ibook och har en extern firewire hårddisk. Hade inte använt den på nån månad nu och när jag kopplade in den igen säger protools bara att den inte är en kompatibel audio disk????

Vad göra åt detta? Det fungerade förut.

Det har också blivit strul med den interna håddisken. Den klarar inte ens av att spela in ett mono spår. Har testat olika buffer storlekar o sånt.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ingen?

Alltså, det som händer är att om man försöker öppna en gammal session som ligger på firewire disken så säger datorn att den inte är kompatibel audio disk och projektet öppnas utan ljudfiler. Och det går inte att skapa en ny session på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som varit med om detta eller vet vad det kan bero på?

Det är kris.....!!!!

Jag ska träffa en producent på måndag och måste få ut en massa sessioner från den hårddisken tills dess. Det går ju att kopiera över till den interna disken och lösa det så..

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg upp frågan på DUC, digidesign user conference.

www.digidesign.com och leta vidare därifrån.

Möjligen, prova att kopiera över hela sessionen till en annan hårddisk, eventuellt den interna.

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte om detta hjälper, men det är det enda jag har att komma med...

Har också iBook och PT...

Jag har haft problem med en del program som plötsligt inte ville fungera mer... Lösningen var att uppgradera stuffit 8 till 8.0.2...

En annan sak är, du vet, behörigheter och root user osv... chmod och sånt...

Kolla annars med grabbarna på forumet: www.macserialjunkie.com - de vet det mesta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumpa över rubbet på den interna disken och formattera om FW-disken och se vad som händer. Jag har ingen logisk förklaring till varför det skulle lösa problemet (och absolut ingen aning om det gör det överhuvudtaget) men en omformattering brukar råda bot på det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Problemet är löst. Nu vet jag, inte vad det vart för fel, men hur man fixar det. Frågade på DUC.

"In case you haven't found it searching the DUC. This is the answer:

Trash all volume.ddb files. There's one for every hard disk, inside a Digidesign Databases folder. Trash your PT preferences, which are on: user/library/preferences/"your PTLE version", and that's it. Your hard disk will be suitable again. This is explained in the Answerbase. Not the reason, just how to fix it. In my case, I think it happened when I turned off my firewire drive without ejecting it first, and I was warned about a firewire drive being disconnected, etc. etc.

Good luck.

Alex"

Så nu vet ni, om det är nån som stöter på samma problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...