Jump to content
Annons

mickning av akustisk gitarr


Mossman

Recommended Posts

Annons
feffe (oregistrerad)

http://hem.passagen.se/stund/mp3

Min kompis David Fernandez som improviserade på gitarren.

Ljudkort: e-mu 0404

Mixerbord:Behringer Eurorack UBB02

Mic: TSM MT87S

Program: Cubasis vst4

Vi placerade micen "stående" vid "öppningen" på gitarren. ca 30cm ifrån... om det är rätt vet jag inte men lyssna på låten så hör du hur det vart. låten är lite låg på volymen men det var mistaget när jag mixade i Cubasis. Inte micplaceringen som sänkte ljudet. Gittaren är förövrigt någon billig Cort gitarr.

Lycka till

/Feffe

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jag har bara spelat in en nylonsträngad en gång och det var hets inför en fest, men jag hade den ca 20 cm från greppbrädan. Vinklad ca 20 grader inåt och riktad mot 12:e bandet. Det lät helt OK. Lagom mycket knäpp, strängsvisch och bummel. Klar och fin ton, från en gitarr som annars är lite bumlig i ljudet. Mik: Studio Projects B1.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Rikta en stormembransmik bakifrån snett in mot resonanshålet (cirka 15-25 cm) sedan tar du en cigarrmik och riktar mot halsen vid 5,7 eller 12:e bandet. Då får du ett mycket kompetent ljud!!

Givetvis så måste du laborera lite tills det låter bra eftersom det kommer vara lite fasskillnader. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken mick använder ni och var placeras den för bästa ljud när ni spelar in akustisk gitarr?

Jag har just nu bara en ADK A51:a som jag spelar in med. var och med vilken riktning placerar jag denna för ett bra resultat?

Ett standardtips är ju att rikta mikrofonen mot halsen strax ovanför tolfte bandet på gitarren, ca. 20-30 cm från. Ett annat tips är att micka upp gitarren uppifrån (från hakhöjd ungefär), och rikta mikrofonen neråt mot ljudhålet. Har visat sig ofta funka bra för mig. (kanske speciellt för fingerplock).

Sen beror det ju givetvis på vad du vill ha för typ av ljud. Ska du stå och veva ett vanligt komp med massa ackord (med plektrum) rakt upp och ner så kan nog uppmickningsteknikerna skilja sig från när du vill ha ett nära, träigt ljud för fingerplock. Jag är själv väldigt tacksam för tips angående olika spelstilar och vilken metod som brukar passa till vad.

Kanske nån erfaren kunde tipsa om några låt-referenser och vilka (standard)tekniker som brukar användas till vad? Hade varit kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en "nästan-on-topic" fråga jag kan slänga in här kanske...

Om man spelar in gitarren med den inbyggda micken på en kanal och sång med kondensator på en annan kanal samtidigt, hur ska man undgå att få in för mycket ljud från gitarren i sång-micken?

Jag vill absolut spela in sång och gitarr samtidigt på två olika kanaler, med sång genom just en kondensatormick (Röde NT3).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en "nästan-on-topic" fråga jag kan slänga in här kanske...

Om man spelar in gitarren med den inbyggda micken på en kanal och sång med kondensator på en annan kanal samtidigt, hur ska man undgå att få in för mycket ljud från gitarren i sång-micken?

Jag vill absolut spela in sång och gitarr samtidigt på två olika kanaler, med sång genom just en kondensatormick (Röde NT3).

Svårt detdär. Egentligen skulle jag rekommendera en dynamisk sångmick om du är noga med separationen. Annars får du försöka kompensera med EQ på gitarrspåret. (du får förmodligen mycket rummig gitarr i sångmicken, så EQa ner just dom frekvenserna på gitarrspåret)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som många är inne på håller jag med om; har man bara en kondensator som t.ex. AD A-51 vinklar man den snett uppifrån/nedifrån en bit ifrån 12:e bandet på greppbrädan. Det är en bra grund som man kan laborera efter sedan. Om man vill kan man också sätta en stormembranare nedanför ljudhålet (mot stallet alltså) och en småmembranskondensator (KM84-style) vid 12:e bandet.

Zamn: tänk på att NT3:an är en hyperkardioid och inte en vanlig njure i ritkningskaraktäristiken. Därför ligger dess minimala upptagning vid 45° (om 0° är bakom och 180° framför) och inte precis bakom. Se till att rikta den därefter. Sätt den nära också, så du inte behöver förstärka så mycket och få med rummet från gitarren.

Men, beroende på musikstil, var inte rädd för läck! Det kan ge schysst naturlighet i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelade in gitarr med en cigarrmick och sång med en stormmembranare samtidigt på varsin kanal. Sen panorerade jag ut gitarrkanalen och lät sången ligga i mitten. GRYMT!!! Brett sound eftersom gitarren både låg i sin egen mick samt i sångmicken. Testa det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag tycker är absolut viktigast är att man har bra dämpning där man spelar in. Ex. ett hörn som är rejält isolerat och kanske komplettera med någon skärm; alltihop placerat på en tjock matta förståss.

Om man har en riktigt bra isolering så brukar det inte vara så svårt att få ett bra gitarrljud, eftersom man då kan micka på lite större avstånd 30-35 cm kanske. Då är det lättare att få ett rättvist gitarrljud. För mig fungerar det bra att micka nästan framför ljudhålet, men på lite avstånd, och sedan vinkla micken en del ner mot golvet(mattan).

Om man däremot har dålig isolering så låter det oftast burkigt och man försöker kompensera med att micka väldigt nära, vilket sällan ger en rättvis ljudåtergivning av gitarren(man tar bara upp en liten del).

1 Se till att dämpa riktigt ordentligt och sitt ex. med ryggen mot ett dämpat hörn i rummet, tillsammans med någon skärm.

2 Dämpa lite till

3 Prova dig sedan fram med lite olika placeringar. An ADK51 är en helt ok mick som funkar bra till mycket och det går att få ett aldeles utmärkt gitarrljud med en sådan.

4 En akustisk gitarr KAN låta snyggt i stereomickning, men jag tycker dem är mycket trevligare att jobba med i mono, kanske med något trevligt reverb. När man stereomickar så ställer det krav på att man tar hänsyn till fasfel, samtidigt som breda stereomickningar kan vara svåra att passa in bland andra instrument.

Ett tag var det väldigt populärt att stereomicka och kanske ha feta stereochorus på akustiska gitarrer, men jag har känslan av att man numer ofta strävar efter naturliga ljud, och då går breda "orangutangmickningar" ofta bort. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Riff: För att det oftast sitter enklare mikrofoner i gitarren antar jag.

Jag hoppas dock det ska duga. Jag ska montera (ehrmm, låta montera in av personal menar jag 🙂) mick i min ny-inköpta, bättre begagnade, Epiphohe EJ-200, är det nån som har förslag på en mick som låter bra i den modellen? Det är en jumbo. Helst ska det inte kosta mer än 1800kr med mick/preamp.

Epiphone EJ-200

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas dock det ska duga. Jag ska montera (ehrmm, låta montera in av personal menar jag 🙂) mick i min ny-inköpta, bättre begagnade, Epiphohe EJ-200, är det nån som har förslag på en mick som låter bra i den modellen? Det är en jumbo. Helst ska det inte kosta mer än 1800kr med mick/preamp.

Hett tips är B-Bands mickar. De har smidiga lösningar som dessutom är enkla att montera själv om man är lite händig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt vid inspelning finns det inga "rätta svar".

Mao prova dig fram. Sätt dig med hörlurar och flytta micken (alt. dig själv 😉) och hör skillnaderna. Det finns ju en "inbyggd" EQ med hjälp av att du flyttar micken.

Mickplacering är A och O (sen skadar det inte med en schysst konding-mick heller 🙂 )

Kortfattat: Pröva dig fram! hur ska du annars hitta "ditt" sound? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...