Jump to content
Annons

Stränga ibanez PG560


klasho

Recommended Posts

Hej gitarrgudar.

Jag undrar helt enkelt hur jag strängar om min ny-inköpta ibanez. Har aldrig strängat gitarr med den här typen av stall förut. Vad ska jag lossa och vilka verktyg behövs? Osv..

Blir inte riktigt klok på det. Dum fråga? kanske...men den som lever lär. 🙂 Hjälp belönas med en ninja. 🙂

Tack på förhand.

/nille

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antar det är floyd rose -stall.

1. Lossa de tre muttrarna uppe vid halsen med en insexnyckel

2. Skruva loss strängarna som vanligt från stämskruvarna

3. lossa insexskruvarna vid varje sträng vid stallet

4. Klipp av själva knoppen på den nya strängen

5. Sätt i strängen i stallet och skruva åt insexskruven

6. Fäst i stämskruven

7. upprepa punk 4-6 på alla strängar

8. Stäm gitarren

9. skruva åt de tre insexskruvarna uppe vid halsen igen

10. Finjustera stämningen med insexskruvarna som sitter på ovansidan av stallet

11. rock on

Tog detta ur minnet, men för mig att det är så 🙂

//Anders

EDIT: Menade du verkligen PG560? känner inte igen PG-serien, menade kanske RG?

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger inte att du har fel, men jag tror att det är vanligare att man INTE klipper av knoppen innan man sätter i dom. Åtmisntone på den typen av stall.

Förutom det finns det två sätt: ett är precis som Gizmozis beskriver, en sträng i taget. Ett annat är att lyfta upp stallet med svajarmen och sätta någon form av spärr bakom det. Jag brukar använda två korkar från läskflaskor. Då kan du byta alla strängar på en gång + att du kan passa på att rengöra greppbrädan medans alla strängar ändå är borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger inte att du har fel, men jag tror att det är vanligare att man INTE klipper av knoppen innan man sätter i dom. Åtmisntone på den typen av stall.

Förutom det finns det två sätt: ett är precis som Gizmozis beskriver, en sträng i taget. Ett annat är att lyfta upp stallet med svajarmen och sätta någon form av spärr bakom det. Jag brukar använda två korkar från läskflaskor. Då kan du byta alla strängar på en gång + att du kan passa på att rengöra greppbrädan medans alla strängar ändå är borta.

Kanske blandar ihop gitarrerna när det gäller knopparna 🙂

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar det är floyd rose -stall.

1. Lossa de tre muttrarna uppe vid halsen med en insexnyckel

2. Skruva loss strängarna som vanligt från stämskruvarna

3. lossa insexskruvarna vid varje sträng vid stallet

4. Klipp av själva knoppen på den nya strängen

5. Sätt i strängen i stallet och skruva åt insexskruven

6. Fäst i stämskruven

7. upprepa punk 4-6 på alla strängar

8. Stäm gitarren

9. skruva åt de tre insexskruvarna uppe vid halsen igen

10. Finjustera stämningen med insexskruvarna som sitter på ovansidan av stallet

11. rock on

Tog detta ur minnet, men för mig att det är så 🙂

//Anders

EDIT: Menade du verkligen PG560? känner inte igen PG-serien, menade kanske RG?

ok,ok, grymt! Men följdfrågan lyder: insexskruvarna vid stallet, menar du dom längst fram på stallet (närmast halsen) eller dom längst bak under "finstämmarskruvarna"? Mitt stall lutar neråt så dom skruvarna ligger gömda. Ta bort fjädrarna under gitarren för att få upp stallet eller?

Ps. Ja jag menade RG. Spillde tippex på snedstrecket. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu minns jag inte exakt, men om du tittar på där strängarna sitter fast i stallet så är det väll som små klossar eller vad man ska kalla dom som trycker fast strängen om jag inte minns fel, dessa är det som skall lossas iaf. Om jag är otydlig eller minns fel så får nån annan med färskt minne komma in och berätta 🙂

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger inte att du har fel, men jag tror att det är vanligare att man INTE klipper av knoppen innan man sätter i dom. Åtmisntone på den typen av stall.

Förutom det finns det två sätt: ett är precis som Gizmozis beskriver, en sträng i taget. Ett annat är att lyfta upp stallet med svajarmen och sätta någon form av spärr bakom det. Jag brukar använda två korkar från läskflaskor. Då kan du byta alla strängar på en gång + att du kan passa på att rengöra greppbrädan medans alla strängar ändå är borta.

Förstår inte skillnaden mellan era två sätt... dessutom så har jag för tillfället ingen svaj-arm för gitarren var beggad och säljaren snål eller slarvig eller nåt 🙂 :) Man måste väll inte ha det för att byta strängar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du behöver inte en svajarm för att byta strängar 🙂

//Anders

EDIT: ett litet tips bara som många gör när de aldrig använt ett floyd rose-stall innan. Dra inte i stämskruvarna när de tre insexskruvarna uppe vid halsen är åtdragna, då drar du av strängen 🙂

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu minns jag inte exakt, men om du tittar på där strängarna sitter fast i stallet så är det väll som små klossar eller vad man ska kalla dom som trycker fast strängen om jag inte minns fel, dessa är det som skall lossas iaf. Om jag är otydlig eller minns fel så får nån annan med färskt minne komma in och berätta 🙂

//Anders

Jorå det e klossar som håller fast dom och dom verkar vid närmare titt hållas dittryckta av dom bakre skruvarna. Men dom e som sagt nersänkta i kroppen.

Edit: Jag e för långsam på att skriva.

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu minns jag inte exakt, men om du tittar på där strängarna sitter fast i stallet så är det väll som små klossar eller vad man ska kalla dom som trycker fast strängen om jag inte minns fel, dessa är det som skall lossas iaf. Om jag är otydlig eller minns fel så får nån annan med färskt minne komma in och berätta 😄

//Anders

Jorå det e klossar som håller fast dom och dom verkar vid närmare titt hållas dittryckta av dom bakre skruvarna. Men dom e som sagt nersänkta i kroppen.

Då är det dom som du skall försöka komma åt iaf. Du skall ju inte ta ut dem helt och hållet, utan bara lossa på dem, så om du kommer åt med en nyckel så räcker ju det. Annars behöver du försöka lyfta upp stallet på nått sätt, hur du gör vågar jag inte dra från minnet utan att sitta vid gitarren själv och kolla. Hoppas nån kan hjälpa dig om du inte löser det själv. Nu Skall jag se SIMPSONS- THE MOVIE 🙂

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Stoppa in en skruvmejsel eller nåt i hålet där svajarmen ska sitta fast. Du behöver "svaja" ner för att kunna lossa på dom bakre skruvarna. Jag brukar oftast sätta strängen bakofram också.. Alltså med kulan i vid stämskruven, sen knipsar jag av en bit av "början" på strängen istället och stoppar in i hålet och skruvar åt låsblocket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stoppa in en skruvmejsel eller nåt i hålet där svajarmen ska sitta fast. Du behöver "svaja" ner för att kunna lossa på dom bakre skruvarna. Jag brukar oftast sätta strängen bakofram också.. Alltså med kulan i vid stämskruven, sen knipsar jag av en bit av "början" på strängen istället och stoppar in i hålet och skruvar åt låsblocket.

Ah! Skruvmejsel svaj. Underbart sunkigt! 😄 Men ska stallet vara vinklat så brant neråt? Och hur lyfter man upp det?

Link to comment
Dela på andra sajter

har du en bild på gitarren å de dära? Min gura (RG 570 EX) har en liten markering som ska ligga i linje med gitarrkroppen, alltså ska svajjet vara rakt med kroppen, jag kommer åt att skruva lätt, å de ska man iaf på min....

Link to comment
Dela på andra sajter

har du en bild på gitarren å de dära? Min gura (RG 570 EX) har en liten markering som ska ligga i linje med gitarrkroppen, alltså ska svajjet vara rakt med kroppen, jag kommer åt att skruva lätt, å de ska man iaf på min....

Vet inte hur man lägger upp bilder här. Men jag såg nu när jag svaja upp stallet att den har en liten markering på sidan vid början av stallet. Hur gör jag då för att lyfta upp stallet så att det stannar i det läget?

Link to comment
Dela på andra sajter

När du spelar ska stallet ligga plant med kroppen, men när du skruvar upp låsblocket till strängen så måste du bända stallet som om du skulle svaja. Självklart kan du släppa tillbaks stallet igen när du har lossat på skruven, och upprepa samma procedur när du skruvar fast låsblocket igen (denna gången med en ny sträng i)

Link to comment
Dela på andra sajter

När du spelar ska stallet ligga plant med kroppen, men när du skruvar upp låsblocket till strängen så måste du bända stallet som om du skulle svaja. Självklart kan du släppa tillbaks stallet igen när du har lossat på skruven, och upprepa samma procedur när du skruvar fast låsblocket igen (denna gången med en ny sträng i)

Men stallet ligger inte plant med kroppen. Det lutar neråt. Som jag förstod ditt tidigare svar så ligger stallet på din gitarr alltid plant så att du kommer åt att skruva utan att bända upp stallet. Har jag missuppfattat? Annars borde det ju finnas ett sätt att justera stallet så att dess viloläge är plant. Och har det nån betydelse för gitarrens intonering och dyl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag tror är det allra bästa tipset här är: gå till en musikaffär och låt dom visa dig hur man gör! Då lär du dig sjukt mycket lättare hur du ska handskas med gitarren. :rolleyes:

Håller med. Floyd Rose-stall kan vara ett rejält frustrationsobjekt innan man lär sig hantera strängbyte etc. Om du inte kommer att använda svajarm överhuvudtaget kan du be att dom "låser svajet" så blir livet betydligt enklare:

http://www.fretnotguitarrepair.com/blocktremolo.htm

Här finns det mesta du behöver veta:

http://www.ibanezrules.com/tech/setup/index.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är två bra länkar jag ofta surfade in på första gången jag skaffade mig en Ibanez med Floyd Rose-stall. Tyvärr bad jag aldrig någon lära mig ordentligt, jag lekte mest själv och det blev ofta pannkaka av alltihop. Funderade ofta på att sälja skiten innan jag slutligen lärde mig att handskas med skiten. Idag är jag glad att jag stod ut, för det finns så otroligt mycket du kan göra med den typen av gitarr. :rolleyes:

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, man måste alltid "svaja" för att komma åt skruven, den skyddas liksom av kropppen själv. Uträknat in i minsta detalj :rolleyes:

Viloläget däremot ska vara plant med kroppen. Lutar stallet neråt så får du antingen lossa på fjädrarna som sitter på undersidan av gitarren, eller rentav kanske plocka bort en fjäder. Har du vanlig stämning på guran så brukar tre fjädrar va vanligt, men det varierar med stämningen och strängtjocklek.

Pekar stallet uppåt så får du spänna fjädrarna eller sätta dit en till. ALLT du gör med ett sånt stall påverkar stämningen så va försiktig i dina justeringar och kolla stämningen ofta. Sätter du t.ex på en ny fjäder så kommer gitarren stämmas upp rätt rejält och då kanske en sträng brister.

Och precis som andra har sagt, finns det fortfarande skuggor så är det kanske bättre att gå till affären och be dom visa dig.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar ni goa forumister!

Jag bor inte riktigt på spottavstånd från en musik affär så istället för att släpa gitarren dit och få skumma blickar så tänker jag försöka själv först. Om jag verkar göra mer skada en nytta på guran så får jag väll åkå in ändå.

Åter igen tack!!

Ninjas for everyone!! 🙂😊😊😱

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...