Jump to content
Annons

Vad menas med send and return på dj mixerbord?


Dj Pinetto (oregistrerad)

Recommended Posts

Dj Pinetto (oregistrerad)

Hej har hållit på med dj:ing i 3 år men har inte brytt mig så mycket mer än att koppla vinyl och cd-spelare osv. men sen har jag 2 Tele in och 2 ut som heter send and return står ej i bruksanvisnigen heller vad de är till, då undrar jag om någon kan tala om hur man kopplar och andvänder eller vad de är till.?? med stor tack i förhand.

Mixer: Reloop Rmx 40 DSP 🙂

Redigerat av Dj Pinetto
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...
Har noll koll på DJ-prylar men send och retur (AUX) brukar användas för att koppla in effekter t ex reverb, delay o s v.

Precis. Istället för att koppla tex ett reverb till en enstaka kanal, kan man dra en kabel från send in i effektburken och sedan en kabel från burken tillbaka in i mixerns return. På så sätt har du effekten (i det här fallet reverbet) på alla kanaler i mixerbordet. Och sen kan du (med en ratt) välja om/hur mycket av effekten du vill ska höras på varje kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.. Send går till ingången på nån extern effektburk.. Reverb.. Delay, kompressor.. U name it.. Return är utsignalen från denna burk som går tillbaks.. Processad och klar.. Helt enkelt en effektloop som din ljudsignal tar ut "ur" dina prylar.. Resultatet är en processad signal helt enkelt..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Dj Pinetto (oregistrerad)
Alltså.. Send går till ingången på nån extern effektburk.. Reverb.. Delay, kompressor.. U name it.. Return är utsignalen från denna burk som går tillbaks.. Processad och klar.. Helt enkelt en effektloop som din ljudsignal tar ut "ur" dina prylar.. Resultatet är en processad signal helt enkelt..

😛

Ok nu fattar jag. tack för infon, och go fortsättning på er gubbar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...