Jump to content
Annons

emser/center of the core


emser

Varför?  

11 röster

  1. 1. Varför?

    • ?1
      0
    • ?2
      0
    • ?3
      1
    • ?4
      8
    • ?5
      0


Recommended Posts

En truddelutt med pvc-rör & vispar.

Speciellt nöjd med den surbända guran och zynten.

* LÅTNAMN: center of the core

* ARTIST/GRUPP: emser

* KOMPOSITÖR: emser

* PRODUCENT:emser

* INSPELNINGSÅR:2004

* FORMAT: mp3

* STATUS: Färdig demo

EDIT: Håller på och försöker klura ut lite hur mastering funkar 😆

Någon som har någon åsikt om denna om-mastering?

/emser

Center_of_the_core_tc..mp3

Redigerat av Olsberg
Filer raderade, se //forum.studio.se/index.php?showtopic=39482
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu kan man ju inte låta bli att jämföra med dina övriga alster och då haltar det lite. Ljudbilden är om något intressant, men inte lika genomtänkt eller välproducerad som de andra grejorna. Det känns mer som en lekfull grej. Sången är sisådär tycker jag. Den håller, men inte mer. Jag skulle vilja att det var lite mer dynamik, - att du tog i lite eller pressade dig lite grann iallafall under någon del av det hela. Annars är risken att det bara blir snyggt och att det gränsar till ointressant om du förstår vad jag menar.

Ljudet och produktionen i övrigt är rasande snyggt. Bra låt och sådär, men mer än en fyra blir det inte 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med!

Tyvärr är det jag som sjunger och då blir det lite knas.

Låten är bara en pryl som blev till när jag spelade in den där flöjtliknande prylen som är ett pvc-rör som jag tutar i.

Inget seriöst försök alltså.

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var grymt!

Lite för mycket sång och lite för "snygg" sång. Vill ha mer skruvad sång. Tvärt emot Ägget så tycker jag att du ska ta i mindre. Lite skörare. Och inga stämmor.

Det instrumentala partierna är ju underbara. Kanske ett psykadeliskt femminuters instrumentmalande i slutet, àla 70-tal.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Cool låt, lite svag mix men det är kanske den känslan du ville få fram. Jag hade gillat lite mer dynamisk vispvirvel, lite mer tryck på en del partier för att lyfta fram dem. Betyg 4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad Du är bred man! Bäst gillar jag den skruvade synten (högfrekventa).

Det andas lite Gabriel, men även tidig Traffic. Helt klart mysigt. Kan inte riktigt kritisera detta, eller "leta fel". Den är lite kort bara. 🙂 Kul låtidé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt min påse nötter gällande musiksmak.. Ibland lite slarv oxå på sången men har hört några låtar nu och gillar din röst.. lite speciell(trademark) 😉

Kanon mix och riktigt sköna trummor och bas, känner lite hippievibbar ibland.. eller..?

Kör på, Emser! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad Du är bred man! Bäst gillar jag den skruvade synten (högfrekventa).

Det andas lite Gabriel, men även tidig Traffic. Helt klart mysigt. Kan inte riktigt kritisera detta, eller "leta fel". Den är lite kort bara. 🙂 Kul låtidé.

Ha ha ha..., den skruvade synthen är ett pvc-rör som jag försökte bygga om till en tvärflöjt. Funkade väl sådär. 🙂

Det här är bara en liten pryl som växte fram ur denna pvc-pryl.

Tack för era kommentarer.

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillade absolut refrängen men hade lite svårt för det första partiet innan refrängen. Nu sitter jag förstås vid min jobb-laptop med totalt avsaknad av bas, men det är en lätt disonant gitarrton (eller synth?) som hos mig blir så tydlig att den stör. Vispar är förresten alltid snyggt! Har du mickat upp en virvel, är det samplat eller kör du trumtrumprogram och vilket isåfall (letar själv efter vispar)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker den är lite slapp o slö, det händer inte mycket. Men det var en skön dub-känsla i låten! Lite jazzigt, kanske? 🙂

Nej, men det här låter bra! 🙂 Men jämför man med dina förra låtar så är det kanske lite Nja sådär! 🙂

\Dana

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillade absolut refrängen men hade lite svårt för det första partiet innan refrängen. Nu sitter jag förstås vid min jobb-laptop med totalt avsaknad av bas, men det är en lätt disonant gitarrton (eller synth?) som hos mig blir så tydlig att den stör. Vispar är förresten alltid snyggt! Har du mickat upp en virvel, är det samplat eller kör du trumtrumprogram och vilket isåfall (letar själv efter vispar)?

Halloj,

Visparna är BitBeats samplingar som egentligen är till LM4:an men även funkar i Battery som jag använder.

Både synthen och guran ligger och balanserar på en disonant knivegg. Tycker det låter ganska ok här hos mig. 😉

Tack för lyssnandet

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker den är lite slapp o slö, det händer inte mycket. Men det var en skön dub-känsla i låten! Lite jazzigt, kanske? 🙂

Nej, men det här låter bra! 😎 Men jämför man med dina förra låtar så är det kanske lite Nja sådär! 😉

\Dana

He he Dana, ibland känns det helt enkelt skönt att bara haspla ur sig något med vänsterhanden.

Detta är ingen ursäkt, men jag hajjar vad du menar. 😛

Tack

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kalas igen!

Kanske inte hit-låten men det kan/skall inte alla var heller.

Klart Beatles-vibbar.

Tycker din sång funkar utmärkt; personlig och känslig. Använd aldrig AUTO-Tune! De små "felen" (och dom är små), förstärker bara känslan.

Mastringen? OBS! Har bara lyssnat i lurar.

Den nya är klarare, sången känns närmare, mer briljans och det är bra på ett sätt. (möjligen lurar jag mig på mer komprimering=upplevelse av högre volym)

Den gamla mastringen är lite mer "typisk" till låten, mjuk lite analog, lite lo-fi, lite vinyl. Kan inte välja!

Men som sagt jag har lyssnat i lurar.

Hur som helst, det vore kul att höra en hel platta med dig, där olika låtar bildar en helhet! Men jag är tålmodig 😄 ; JAG VÄNTAR 😆:rolleyes:😄 !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...