Jump to content
Annons

var läggs kompressorn?


alexander82

Recommended Posts

Hej

Jag har spelat in en del låtar med hjälp av dator och ljudkort och mixat i ableton live 6. Det har gått fint ända tills jag ville lägg akompressor på masterspåret för at få ljudet jämnare. det som händer är då att ljudet låter kompressat så länge låten ligger i själva programmet men när den exporteras så är det som att masterspåret faller bort och ljudet blir sämre. Vad ska jag göra? känns som jag har prövat allt. tips tack!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Hej

Jag har spelat in en del låtar med hjälp av dator och ljudkort och mixat i ableton live 6. Det har gått fint ända tills jag ville lägg akompressor på masterspåret för at få ljudet jämnare. det som händer är då att ljudet låter kompressat så länge låten ligger i själva programmet men när den exporteras så är det som att masterspåret faller bort och ljudet blir sämre. Vad ska jag göra? känns som jag har prövat allt. tips tack!!

för det första så ska mixen vara så bra som möjligt mixat och om den är det ska det knappt alls behövas någon kompression på mastern. det ska alltid vara målet att sträva mot. vräka på kompression på en mix är ett säkert sätt att ta död på den. sen ska EQ ligga före kompressorn på masterspåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har spelat in en del låtar med hjälp av dator och ljudkort och mixat i ableton live 6. Det har gått fint ända tills jag ville lägg akompressor på masterspåret för at få ljudet jämnare. det som händer är då att ljudet låter kompressat så länge låten ligger i själva programmet men när den exporteras så är det som att masterspåret faller bort och ljudet blir sämre. Vad ska jag göra? känns som jag har prövat allt. tips tack!!

för det första så ska mixen vara så bra som möjligt mixat och om den är det ska det knappt alls behövas någon kompression på mastern. det ska alltid vara målet att sträva mot. vräka på kompression på en mix är ett säkert sätt att ta död på den. sen ska EQ ligga före kompressorn på masterspåret.

Fast det var ju inte alls det han frågade om...

Link to comment
Dela på andra sajter

för det första så ska mixen vara så bra som möjligt mixat och om den är det ska det knappt alls behövas någon kompression på mastern. det ska alltid vara målet att sträva mot. vräka på kompression på en mix är ett säkert sätt att ta död på den. sen ska EQ ligga före kompressorn på masterspåret.

wow???? haha....är du ironisk nu eller? 😆 jag hoppas det.... 😛😆😮🙁😄

eller anser du alltså att så fort en kompressor på mastern gör att det låter bättre, så är det enbart för att mixen i grund och botten inte är tillräckligt bra??

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det exporterade materialet låter annorlunda än det du hör i ableton, fundera över:

-Vilken upplösning du exporterar i. 16/44.1 funkar bäst i de flesta sammanhang.

-Hur du lyssnar på din stereofil. Winamp låter sopigt ibland när man spelar upp 24-bitarsfiler till exempel.

och lägg även till att många program lägger till EQ. ex iTunes, dock kan man ta bort det.

Windows media player färgar ngt fruktansvärt, även om man stänger av allt som har "soundenhancement" och så vidare.

en bra mediaspelaree om du kör windowsmiljö är Foobar2000.. tror du hittar den på foobar2000.org.. spelar dessutom upp väääldigt många olika sorters format.

Link to comment
Dela på andra sajter

Starka åsikter i frågan, men ta inte så allvarligt på detta. Att mixa genom kompressor går för det första bra och är rätt vanligt. Även material som inte är söndertrasat på väg ut från studion är till 99% masterbusskomprimerat utan att för den sakens skull låta illa.

Att tidigt applicera en kompressor över mastern brukar leda till att jag själv komprimerar övriga spår lite mindre och ibland blir detta bättre och ibland lugnar jag mig med masterkompressorn.

Om du nu väjer att komprimera mastern efter du mixat så ligger mycket i attack och releasetidernas inställningar. Du kan hålla tillbaka lite på attacktiderna så du inte dödar alla transienter då blir det rätt platt, men jobba mycket med releasetiden för det är där jag tror ditt problem ligger, i det du uppfattar "kompressat". Jag gissar att du ställt release lite väl kort. Prova att öka releasetiden och komprimera max ca 4dB i de starkaste partierna. Ratio 2:1 eller 4:1 och lek dig vidare därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Starka åsikter i frågan, men ta inte så allvarligt på detta. Att mixa genom kompressor går för det första bra och är rätt vanligt. Även material som inte är söndertrasat på väg ut från studion är till 99% masterbusskomprimerat utan att för den sakens skull låta illa.

Att tidigt applicera en kompressor över mastern brukar leda till att jag själv komprimerar övriga spår lite mindre och ibland blir detta bättre och ibland lugnar jag mig med masterkompressorn.

Om du nu väjer att komprimera mastern efter du mixat så ligger mycket i attack och releasetidernas inställningar. Du kan hålla tillbaka lite på attacktiderna så du inte dödar alla transienter då blir det rätt platt, men jobba mycket med releasetiden för det är där jag tror ditt problem ligger, i det du uppfattar "kompressat". Jag gissar att du ställt release lite väl kort. Prova att öka releasetiden och komprimera max ca 4dB i de starkaste partierna. Ratio 2:1 eller 4:1 och lek dig vidare därifrån.

Jättebra svarat, men helt ointressant för den som undrar varför det exporterade materialet låter sämre än i DAWen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Starka åsikter i frågan, men ta inte så allvarligt på detta. Att mixa genom kompressor går för det första bra och är rätt vanligt. Även material som inte är söndertrasat på väg ut från studion är till 99% masterbusskomprimerat utan att för den sakens skull låta illa.

Att tidigt applicera en kompressor över mastern brukar leda till att jag själv komprimerar övriga spår lite mindre och ibland blir detta bättre och ibland lugnar jag mig med masterkompressorn.

Om du nu väjer att komprimera mastern efter du mixat så ligger mycket i attack och releasetidernas inställningar. Du kan hålla tillbaka lite på attacktiderna så du inte dödar alla transienter då blir det rätt platt, men jobba mycket med releasetiden för det är där jag tror ditt problem ligger, i det du uppfattar "kompressat". Jag gissar att du ställt release lite väl kort. Prova att öka releasetiden och komprimera max ca 4dB i de starkaste partierna. Ratio 2:1 eller 4:1 och lek dig vidare därifrån.

Jättebra svarat, men helt ointressant för den som undrar varför det exporterade materialet låter sämre än i DAWen.

Goddag yxskaft... här läser man olika saker i olika forum och svarar korsvis :rolleyes: jaja skitsamma... kanske finns nån som blir lite klokare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows media player färgar ngt fruktansvärt, även om man stänger av allt som har "soundenhancement" och så vidare.

en bra mediaspelaree om du kör windowsmiljö är Foobar2000.. tror du hittar den på foobar2000.org.. spelar dessutom upp väääldigt många olika sorters format.

Har aldrig tänkt på att media playern kunde färga trots att allt var avstängt :rolleyes: Tack för den infon 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej

Jag har spelat in en del låtar med hjälp av dator och ljudkort och mixat i ableton live 6. Det har gått fint ända tills jag ville lägg akompressor på masterspåret för at få ljudet jämnare. det som händer är då att ljudet låter kompressat så länge låten ligger i själva programmet men när den exporteras så är det som att masterspåret faller bort och ljudet blir sämre. Vad ska jag göra? känns som jag har prövat allt. tips tack!!

för det första så ska mixen vara så bra som möjligt mixat och om den är det ska det knappt alls behövas någon kompression på mastern. det ska alltid vara målet att sträva mot. vräka på kompression på en mix är ett säkert sätt att ta död på den. sen ska EQ ligga före kompressorn på masterspåret.

SKA den? Sluta ge råd som om de vore lagar. Beskriv i stället fördelen med att göra så och vad man kan vinna med att lägga den efter kompressor. Vet man själv inte det utan "norpar" denna "lag" av någon annan så är det bättre att inte säga något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressor på mastern har väl mer eller mindre alla mixare som gör några kronor på det. De som mixar klassiskt är väl undantaget av vad jag förstått. En ballad måste definitivt komprimeras, men den kommer inte att ha samma RMS som de hårdare låtarna, det skulle ge en väldigt skev bild. Där backar man av och det främst på limiteringen. Att komprimera handlar inte alltid bara om att tämja dynamik utan också att ge karaktär. Glöm inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...