Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

hej alla glada o till er muntra för den delen med,

nu till min frÄga.

Har precis införskaffat mig Adobe audition 3.0 och installerat det. och nu börjar verkligen mitt ljudkort flippa ut

frÄn att alltid ha spelat in pÄ 44100hz sÄ stÄr det nu 96000hz pÄ kontrollpanelen för ljudkortet

(M-audio audiophile firewire), , sÄ nu undrar jag vad Àr det för skillnad mellan de olika

44100hz vs 96000hz ,

sen sÄ nÀr ja sparar det och skall exportera tex mp3 sÄ blir ljudet som nerpitchat o kan bara spara i 44100

vafan e problemet 😳 ?

denna frÄga e kanske löjlig men ja e fan sÄ nybörjare pÄ o mixa med datan sÄ, om det kan vara en bra undanflykt.

tacksam för svar

Redigerat av Hangy
Annons
Postat

Det Àr samplerate, alltsÄ hur mÄnga samples per sekund du tar.

Ett sample Àr ett vÀrde pÄ ljudvÄgen som tas nÀr ljudet skall överföras frÄn analogt till digitalt. VÀrdet som tas konverteras sedan till en ström med bitar (1 och 0). 44100 Hz Àr alltsÄ 44100 samples/sekund.

Ju högre samplerate du anvÀnder desto nÀrmare den ursprungliga tonen kommer du. PÄ en CD anvÀnds 44.1kHz (44100Hz) och det Àr det vanligaste vid mp3-kodning oxo.

Jag Àr ingen expert pÄ Àmnet men jag tror inte det Àr sÄ stor vits att spela in med högre samplerate Àn 44.1kHz, möjligtvis 48kHz, mer Àn sÄ tror jag inte man hör nÄgon skillnad ÀndÄ.

sen sÄ nÀr ja sparar det och skall exportera tex mp3 sÄ blir ljudet som nerpitchat o kan bara spara i 44100

vafan e problemet 😄 ?

mm jag tror det Ă€r sĂ„ att nu skall fĂ„ samples spelas upp pĂ„ samma tid som nĂ€r du hade mĂ„nga (ex. frĂ„n 96kHz till 44.1kHz) vilket gör att det blir lĂ€ngre mellanrum mellan dem(?) och lĂ„ten upplevs gĂ„ lĂ„ngsammare. Aja vare sig det Ă€r anledningen eller inte sĂ„ löses det ju lĂ€tt genom att anvĂ€nda samma samplerate 🙂

Postat

jag har fixat det nu, det var att jag fick installera om mjukvaran pĂ„ ljudkortet sĂ„ nu funkar allt perfa , men tack man , nu vet ja iallafall skillnaden 😉

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Vet man dessutom hur örat fungerar sÄ förstÄr man dessutom att man _inte_ hör frekvenser över 20 kHz. Ljudet delas upp i frekvenser redan i öronsnÀckan...

Postat
Vet man dessutom hur örat fungerar sÄ förstÄr man dessutom att man _inte_ hör frekvenser över 20 kHz. Ljudet delas upp i frekvenser redan i öronsnÀckan...

Men man kan kĂ€nna. Är rĂ€tt obehagligt att testa sig 🙂

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Kollade pÄ extramaterialet till Resident Evil. Marilyn Manson + nÄgon snubbe som sysslar med mer "klassisk" filmmusik berÀttade om hur de satt och lyssnade pÄ en filmsekvens som Manson gjort fÀrdigt. Under ett suspense moment flög den andra killens hund upp och börja skÀlla som tokig. Manson hade tydligen (nÀr det var som mest spÀnnande) slÀngt in frekvenser som Àr för höga för oss att uppfatta. DÀremot gjorde de hunden rasande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.