Jump to content
Annons

Vad heter instrumentet?


Isaz

Recommended Posts

Hejsan!

Jag hörde en melodisnutt här om dagen och blev helt förtrollad. Det låter så otroligt vackert och jag vill verkligen lära mig spela instrumentet även om det så tar mig 30 år.

Men jag kan ingenting om blåsinstrument, eller om det ens hör till den kategorin. Det är oviktigt. Det viktiga är att jag får hjälp av er kunniga här att lista ut vad för instrument det är så jag kan starta min nya karriär!

Skämt åsido, jag vore evigt tacksam om jag fick förklarat för mig vad det är för instrument och hur man går till väga för att lära sig spela det. Jag antar att just detta är en elektrisk sampling eller nåt (kan inget om sånt), men vill ändå veta vad det i grunden ska likna för instrument.

Melodin hittar ni här:

http://tommygustafsson.se/melodi.mp3

Mvh,

Tommy

Redigerat av Isaz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ler... hipp hurraaa för här kommer bumbibjörnarnaaaa

Japp! 🙁

Kornett, är inte det ett horn? Det låter mer åt oboe/klarinett-hållet tror jag? Vet inte. Men jag måste få ett definitivt svar så att jag kan ägna mina livsbesparingar på ett nytt instrument.

Edit: Mitt fel. Såg på Wikipedia att det fanns två olika slags "kornett." Hmm... :S

Redigerat av Isaz
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en Oboe här också.

Om du är seriöst intresserad av att lära dig spela oboe så mejla mig så kan jag hjälpa dig vidare.

Förtydligande: Jag är gift med en oboist, så det jag eller då hon inte vet om oboespelande kan man ehhhe . . . ja du fattar . . . 🙁

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en Oboe här också.

Om du är seriöst intresserad av att lära dig spela oboe så mejla mig så kan jag hjälpa dig vidare.

Förtydligande: Jag är gift med en oboist, så det jag eller då hon inte vet om oboespelande kan man ehhhe . . . ja du fattar . . . 🙁

Om det är oboe man hör där i sången så vill jag garanterat lära mig det. Jag antar att det är ganska svårt dock. Jag är lättlärd vad det gäller lättare instrument som gitarr & bas. Men blåsa har jag aldrig gjort. Jag har alltid känt att det är något som saknas när jag spelar gitarr. Det låter så "naket" att bara spela en melodi rakt upp och ner, utan komp. Hur som helst verkar blåsa roligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lättlärd vad det gäller lättare instrument som gitarr & bas.

🙁

lättspelade??

Det där kanske lät lite väl kaxigt. Men jag jämförde med typ, valthorn, där man få kämpa bara för att få fram en ton. 😱

Men nu handlar det inte om det. Nu handlar det om... oboes tror jag?

Redigerat av Isaz
Link to comment
Dela på andra sajter

det är en oboe

kanske samplat; klangidealt är inte det bästa:)

kolla även

http://uk.youtube.com/watch?v=q9TUfBCOD6U

http://uk.youtube.com/watch?v=PRb8KKyenSY

Penderecki är helt galet...

på min myspace kan man höra lite barockoboe som jag själv spelar:

http://www.myspace.com/oboenils

sjukt svårt instrument man måste vara lite galen

och man måste bygga sina egna rör

börja inte för guds skull....

Bygga sina egna rör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som en Oboe helt klart men det är inget riktigt instrument som du påpekade. Äger själv en Oboe som jag ibland försöker spela på utan större framgång. Klippet är för kort. I min värld är inte detta en Oboe utan den lägre släktingen Engelskt horn men det finns också mycket som talar för att detta skulle kunna vara en sampling av en riktigt bra sopran saxofonist. Vid närmare lyssning skulla jag dock lägga alla mina pengar på Engelskt Horn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygga sina egna rör?

en stor del av oboespelandet är att bygga rör

i början får man rör från sin lärare eller man kan köpa dem från andra oboister eller företag tex

http://www.oboenrohre.de/

själv undervisar jag i rörtillverkning men bara för barockoboe

oboen har ett dubbelt rörblad precis som fagott och olika säckpipor

engelskt horn är en oboe i altläge(tenorläge)=en kvint lägre F

men i bumbibjörna är det en vanlig modern oboe!!!

det finns även en oboe d'amore stämd i A (en liten ters lägre)

om valthorn är ett svårt instrument så är oboen kanske dubbelt så svårt

alltså, det är verkligen svårt

i början låter det väldigt mycket säckpipa och det tar några år av intensivt övande för att få det att låta bra

men viktigare är kanske vilken genre du vill spela

oboen är ett typiskt klassiskt symfoniorkesterinstrument

och man måste ju tycka om klassisk musik om man ska spela det

bumbibjörnarna är ett positivt undantag;)

även i filmmusik är det vanligt så fort det blir minsta patetiskt

är det mer klangen du är ute efter finns även sopransaxofonen som då är ett betydligt enklare instrument att lära sig

det kan också låta väldigt vacker ibland men hör mer hemma inom jazz eller kanske pop ibland

sax är även betydligt billigare och man behöver inte tillverka sina rör själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gamal blåsare kan jag bara instämma med föregående talare som hade en komplett genomgång och som även tog upp barocken. Oboe är ett vackert intsrument men förmodligen det absolut svåraste träblåsinstrumentet att få att låta hyfsat som nybörjare. Lufttrycket som krävs är minst licka stort som trumpeten om inte större. Motståndet i instrumentet gör dock att kretsandning är betydligt lättare än på tex. en bariton saxofon. Detta utvecklar ett stöd som är vida överlägset alla sångare som du kan tänka dig. ( Sång handlar dock inte bara om stöd) Det absolut svåraste är dock embochuren dvs. det arbete som läpparna gör vilket är oerhört mycket större än på en saxofon där du alltid kan stödja dig på munstycket. All initial ton bildning sker med läpparna och munnens muskler. Har själv varit pro på annat träblås och dubblat på Sax, Klarinett och Tvärflöjt och olika andra flöjter. Allt detta är tämligen enkelt i jämförelse. Jag övar inte varje dag längre och då jag aviker från det jag kan och försöker spela på min Oboe så brukar munmusklerna klara ungefär 10 minuter om ens det. Ett svårt instument är det men också ett oerhört vackert instrument.

Om du vill lära det instrumentet. Go for it! Kanske kan du komma i närhet med en sopran sax som är betydligt enklare. Min icke Oboistiska bedömning är att Engelskt Horn är något enklare att spela men nu pratar vi dyra instrument som inte går att köpa på 4Sound,

Hursomhelst världen behöver en ny Heinz Hollinger so go for it Man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygga sina egna rör?

en stor del av oboespelandet är att bygga rör

i början får man rör från sin lärare eller man kan köpa dem från andra oboister eller företag tex

http://www.oboenrohre.de/

själv undervisar jag i rörtillverkning men bara för barockoboe

oboen har ett dubbelt rörblad precis som fagott och olika säckpipor

engelskt horn är en oboe i altläge(tenorläge)=en kvint lägre F

men i bumbibjörna är det en vanlig modern oboe!!!

det finns även en oboe d'amore stämd i A (en liten ters lägre)

om valthorn är ett svårt instrument så är oboen kanske dubbelt så svårt

alltså, det är verkligen svårt

i början låter det väldigt mycket säckpipa och det tar några år av intensivt övande för att få det att låta bra

men viktigare är kanske vilken genre du vill spela

oboen är ett typiskt klassiskt symfoniorkesterinstrument

och man måste ju tycka om klassisk musik om man ska spela det

bumbibjörnarna är ett positivt undantag;)

även i filmmusik är det vanligt så fort det blir minsta patetiskt

är det mer klangen du är ute efter finns även sopransaxofonen som då är ett betydligt enklare instrument att lära sig

det kan också låta väldigt vacker ibland men hör mer hemma inom jazz eller kanske pop ibland

sax är även betydligt billigare och man behöver inte tillverka sina rör själv...

Varför ska just det instrumentet som jag avgudar vara ett av de svåraste att lära sig? Det känns lite som att allt gick emot mig där. Eller också är det ett tecken jag ska kämpa för att nå mitt mål. Eller så gör jag som min storebrör föreslog; att börja spela knäckebröd istället.

Jag gillar klassisk musik, men varför måste man spela det stereotypiska? Jag tycker att bumbibjörnarna är ett utmärkt exempel på hur man kan få ett "klassiskt" instrument att låta underbart i mer modern musik. Bara att lära sig spela en enkel melodi vore ju musik för örat med en oboe. Jag älskar verkligen ljudet som den producerar. Jag kände direkt när jag hörde det att det var instrumentet för mig. Men man kan ju inte få allt...

Att börja spela sopransax känns lite som att nöja sig med det näst bästa, eller är det så att det vore smartare att börja med en sådan? Eller något ännu enklare? Jag vet inte. Jag vet bara att i framtiden vill jag kunna spela Bumbibjörnarna på Oboe. Inte försän då är mitt liv komplett.

Vad sägs som kornett? Det är väl ganska nära i tonen iallafall?

Redigerat av Isaz
Link to comment
Dela på andra sajter

En kornett är helt fel. Klassisk musik är oxå blah blaha. Även om jag är klassiskt skolad. Det viktiga är vad du vill. Jag kan tänka mig att låna ut min oboe. Den är en ganska gamal historia som förmodligen hade dugt i en symfoniorkester för hundra år sedan. Efter vad jag har hört så var den dock topklass på 20-talet enligt den som jag fick den av. Oboen är altså inte i topskick och kanske inte så tät som man kan önska. Rören är dock viktiga, då jag använder syntetiska rör borde du fråga han som svarade i tråden tidigare. För en träblåsare är ibland rören nästan viktigare än allt annat.

Min Oboe skulle behöva renovering men så vitt jag kan bedömma så ger den en bra bild av hur det fungerar. Skicka ett meddelande om du vill låna den. Förmodligen behöver du även bättre rör än jag har. Dessutom är inte dom låga tonerna helt täta men det borde ge en uppfattning trots detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kornett är helt fel. Klassisk musik är oxå blah blaha. Även om jag är klassiskt skolad. Det viktiga är vad du vill. Jag kan tänka mig att låna ut min oboe. Den är en ganska gamal historia som förmodligen hade dugt i en symfoniorkester för hundra år sedan. Efter vad jag har hört så var den dock topklass på 20-talet enligt den som jag fick den av. Oboen är altså inte i topskick och kanske inte så tät som man kan önska. Rören är dock viktiga, då jag använder syntetiska rör borde du fråga han som svarade i tråden tidigare. För en träblåsare är ibland rören nästan viktigare än allt annat.

Min Oboe skulle behöva renovering men så vitt jag kan bedömma så ger den en bra bild av hur det fungerar. Skicka ett meddelande om du vill låna den. Förmodligen behöver du även bättre rör än jag har. Dessutom är inte dom låga tonerna helt täta men det borde ge en uppfattning trots detta.

Det känns sådär att låna en sådan gammal klenod. Jag skulle inte vilja förstöra någonting. Kan man inte kontakta någon slags musikskola? Jag vet inte, allt jag kan är självlärt. Kan ju knappast ge mig på att lära mig ett av de svåraste instrumenten själv. Annars var det väldigt vänligt av dig! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att börja spela sopransax känns lite som att nöja sig med det näst bästa,

😉:rolleyes:

sopran sax är inte sämre bara något helt annat

det var inte så lätt att hitta ett välljudande sopransaxklipp på youtube

det är kanske ganska svårt att spela vackert även på sax

men han här är ju inte så gammal så det visar ju ändå hur lätt det är

http://uk.youtube.com/watch?v=cT6TdcoLaRo&...feature=related

om du inte vet hur en klarinet låter så kolla in

http://uk.youtube.com/watch?v=LN9xULQH2qM&...feature=related

klarinet är också enklare än oboe

ett annat otroligt vacker instrument är flugelhorn

http://uk.youtube.com/watch?v=YUDDiVFAHnM&...feature=related

kanske bättre för dig än en kornett...eller oboe...

men kontakta en oboelärare och be att få prova om det nu är oboe som är din kärlek

men du måste vara lite galen!!!

om du gör popmusik så kan du ju alltid använda samplade oboer som de då kanske har gjort i bumbi

enkelt och bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit, du har verkligen blivit frälst. Av ett samplat instrument i introt på bumbibjörnarna!😄Lite charmigt.

Lite som kärlek vid första ögonkastet? :rolleyes:

Att börja spela sopransax känns lite som att nöja sig med det näst bästa,

😆😉

sopran sax är inte sämre bara något helt annat

det var inte så lätt att hitta ett välljudande sopransaxklipp på youtube

det är kanske ganska svårt att spela vackert även på sax

men han här är ju inte så gammal så det visar ju ändå hur lätt det är

http://uk.youtube.com/watch?v=cT6TdcoLaRo&...feature=related

om du inte vet hur en klarinet låter så kolla in

http://uk.youtube.com/watch?v=LN9xULQH2qM&...feature=related

klarinet är också enklare än oboe

ett annat otroligt vacker instrument är flugelhorn

http://uk.youtube.com/watch?v=YUDDiVFAHnM&...feature=related

kanske bättre för dig än en kornett...eller oboe...

men kontakta en oboelärare och be att få prova om det nu är oboe som är din kärlek

men du måste vara lite galen!!!

om du gör popmusik så kan du ju alltid använda samplade oboer som de då kanske har gjort i bumbi

enkelt och bra

Jag menade sämre i och med att det inte låter exakt som ljudet jag vill uppnå. Inget illa menat om sopransax! 😆

På något sätt saknar båda sopransaxen och klarinettet det som gör att oboen låter så fantastiskt som den gör. Det är väl de dubbla rörbladen som gör det? Det låter mer som en kluven ton på något sätt. Det var det jag blev kär i tror jag. Det lät liksom, jag vet inte. Underbart.

Här är ett bra exempel på oboe antar jag. Det är ju Heinz Holliger som DivineCo pratade om. Det är bra ljud iallafall.

http://uk.youtube.com/watch?v=PGzOJBeig_k

Visst skulle jag kunna nöja mig med samplingar också (även om jag inte har någon aning om hur det där fungerar heller.)

Men det verkar vara otroligt kul att blåsa, det verkar så... jag vet inte. Bara kul helt enkelt! Och de som spelar sådana instrument verkar ha en helt otrolig inlevelse (om man bortser från fjortisarna på YouTube som försöker spela Sagan om Ringen på blockflöjt.)

Och det där med musiksmak har jag tänkt lite på. Jag lyssnar på det mesta. Det som låter bra helt enkelt. Länken ovan med Heinz är ett bra exempel på att jag ryser av att det låter så bra. Sen kan jag lyssna på jinglar (Bumbibjörnarna någon?) eller pop eller till och med trash- och power metal då och då. Jag vill inte limitera mig till en särskild genre. Jag spelar i ett hårdrocksband, men skulle utan tvekan kunna tänka mig ta t.ex oboe eller klarinettlektioner samtidigt. Så länge jag utveckas musikaliskt är jag glad.

Det blir svårt att bestämma vad för instrument jag vill satsa på dock. Innan jag hörde oboe så var det inget instrument som tilltalade mig särskilt mycket. Det kändes lite som att de flesta lät snarlikt, men i olika tonarter. Jag vet inte vad jag pratar om. Jag vet bara att om det inte blir oboe för min del så blir det svårt att välja. Det finns många instrument...

Redigerat av Isaz
Link to comment
Dela på andra sajter

äh..om du blitt frälst på oboe så tycker jag att du borde välja oboe..

du kommer nog få lägga mycket tid på vilket instrument du en väljer,så varför satsa på the next best thing lixom??

😳

Du kanske har rätt. Men jag har kommit fram till en bra kompromiss tror jag: Skalmeja! Föregångaren till oboen. Jag (som uppenbarligen inte har särskilt tränade öron) tycker att de låter ganska lika. De har åtminstone båda dubbla rörblad. Passar inte också en skalmeja lite bättre till Bumbibjörnarnas medeltida/fantasy-tema måntro? 🙁

(Spola fram till 05:33 för att höra honom spela skalmeja.)

Den ser ju onekligen mer lättspelad ut? Lite mer som en blockflöjt. Betydligt billigare också. Vad tycks? 🙁

Redigerat av Isaz
Link to comment
Dela på andra sajter

äh..om du blitt frälst på oboe så tycker jag att du borde välja oboe..

du kommer nog få lägga mycket tid på vilket instrument du en väljer,så varför satsa på the next best thing lixom??

😳

Du kanske har rätt. Men jag har kommit fram till en bra kompromiss tror jag: Skalmeja! Föregångaren till oboen. Jag (som uppenbarligen inte har särskilt tränade öron) tycker att de låter ganska lika. De har åtminstone båda dubbla rörblad. Passar inte också en skalmeja lite bättre till Bumbibjörnarnas medeltida/fantasy-tema måntro? 🙁

(Spola fram till 05:33 för att höra honom spela skalmeja.)

Den ser ju onekligen mer lättspelad ut? Lite mer som en blockflöjt. Betydligt billigare också. Vad tycks? 🙂

Kul med lite annat än Gitarr o bas!! Go for it!

Appropå Fagott så kan det vara bra att komma ihåg att det inte heter Fagott på Engelska 🙁 Men det är säker världens äldsta klassiska musikskämt....

Link to comment
Dela på andra sajter

äh..om du blitt frälst på oboe så tycker jag att du borde välja oboe..

du kommer nog få lägga mycket tid på vilket instrument du en väljer,så varför satsa på the next best thing lixom??

😳

Du kanske har rätt. Men jag har kommit fram till en bra kompromiss tror jag: Skalmeja! Föregångaren till oboen. Jag (som uppenbarligen inte har särskilt tränade öron) tycker att de låter ganska lika. De har åtminstone båda dubbla rörblad. Passar inte också en skalmeja lite bättre till Bumbibjörnarnas medeltida/fantasy-tema måntro? 🙁

(Spola fram till 05:33 för att höra honom spela skalmeja.)

Den ser ju onekligen mer lättspelad ut? Lite mer som en blockflöjt. Betydligt billigare också. Vad tycks? 🙂

Det är troligen i samma svårighetsklass att spela oboe som skalmeja , man använder samma teknik 🙁

Jag har en Bombard (skalmeja) som jag spelar lite på, men man blir rysligt snurrig i bollen och trött i munnen efter bara en lite stund.. många skalmejor kan vara borrade i lite "andra" skalor och tempereingar, så det ska du kolla upp om du skafffar en !!

Lycka till!

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

äh..om du blitt frälst på oboe så tycker jag att du borde välja oboe..

du kommer nog få lägga mycket tid på vilket instrument du en väljer,så varför satsa på the next best thing lixom??

😄

Du kanske har rätt. Men jag har kommit fram till en bra kompromiss tror jag: Skalmeja! Föregångaren till oboen. Jag (som uppenbarligen inte har särskilt tränade öron) tycker att de låter ganska lika. De har åtminstone båda dubbla rörblad. Passar inte också en skalmeja lite bättre till Bumbibjörnarnas medeltida/fantasy-tema måntro? 🙂

(Spola fram till 05:33 för att höra honom spela skalmeja.)

Den ser ju onekligen mer lättspelad ut? Lite mer som en blockflöjt. Betydligt billigare också. Vad tycks? 🙂

Det är troligen i samma svårighetsklass att spela oboe som skalmeja , man använder samma teknik 🙂

Jag har en Bombard (skalmeja) som jag spelar lite på, men man blir rysligt snurrig i bollen och trött i munnen efter bara en lite stund.. många skalmejor kan vara borrade i lite "andra" skalor och tempereingar, så det ska du kolla upp om du skafffar en !!

Lycka till!

/David

Det verkar vara svårt att få tag på skalmejor på internet. Du vet ingen affär som säljer skalmejor? Bor ute på landet så internet vore ju att föredra. De verkar kosta några tusenlappar, så man kanske skulle vänta lite med att köpa en sån.

Eller så får jag helt enkelt börja med blockflöjt och jobba mig uppåt. Eller tin whistle? Den verkar lättspelad som få. Man kanske ska tänka lite realistiskt också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärfljöt är ju också ett vackert instrument men det låter ju inte som oboe.

Det bästa är nog att börja med någon slags flöjt och känna hur det känns och sedan gå på något svårare när du lärt dig grunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...