Jump to content
Annons

Automagiskt bryta monitor vid mickuppdragning


Marky

Recommended Posts

Jag har ett rum där både talinspelning och monitorlyssning finns i samma rum. Dvs inte ett separat kontrollrum/studio. I detta rum sitter monitorer som jag skulle vilja döda ljudet på automatiskt när mickar dras upp.

Min tanke är att man skulle kunna send:a alla mickkanaler till en egen AUX, från den dra en kabel till en manick som helt enkelt känner av när signal kommer in (det blir ju alltid ett bakgrundsljud). Till samma manick drar du då också kablarna till monitorerna och min tanke är då att när signal kommer in så stänger den av monitorerna. Existerar en sådan pryl eller kan man lösa det på annat sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet är att så fort du spelar upp något i monitorerna, så kommer det in ljud i micarna, så du kan nog inte lösa det med automatik, utan måste ha en killswitch till monitorerna - exempelvis en SM Pro Audio M-Patch2 eller Nanopatch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att fixa på ett annat sätt, jag jobbar med en radiostation som har precis den funktionen i mixerbordet. Det sitter en brytare i varje mikrofonregel, när man drar upp en av dom så tystnar högtalarna och när den dras ner låter dom igen. I det bordet vi har är det inbyggt men det ska gå att bygga in om det inte finns.

Kan du inte bygga själv så prata med någon radio/TV-reparatör eller någon musikaffär, dom ska kunna fixa det om du förklarar vad du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju smart - men risken är att det kan bli ganska dyrt att ordna sådant (om man inte kan göra det själv...), när det inte finns från början i mixern...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att fixa på ett annat sätt, jag jobbar med en radiostation som har precis den funktionen i mixerbordet. Det sitter en brytare i varje mikrofonregel, när man drar upp en av dom så tystnar högtalarna och när den dras ner låter dom igen. I det bordet vi har är det inbyggt men det ska gå att bygga in om det inte finns.

Kan du inte bygga själv så prata med någon radio/TV-reparatör eller någon musikaffär, dom ska kunna fixa det om du förklarar vad du vill ha.

finns här på SR med!!!

det är helt enkelt en brytare/relä i bordet. och när dragpoten lämnar ett visst läge, dödas volymen i högtalarna. inte så knepigt faktiskt.. lite pilligt o bygga själv.. men de går! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att fixa på ett annat sätt, jag jobbar med en radiostation som har precis den funktionen i mixerbordet. Det sitter en brytare i varje mikrofonregel, när man drar upp en av dom så tystnar högtalarna och när den dras ner låter dom igen. I det bordet vi har är det inbyggt men det ska gå att bygga in om det inte finns.

Kan du inte bygga själv så prata med någon radio/TV-reparatör eller någon musikaffär, dom ska kunna fixa det om du förklarar vad du vill ha.

finns här på SR med!!!

det är helt enkelt en brytare/relä i bordet. och när dragpoten lämnar ett visst läge, dödas volymen i högtalarna. inte så knepigt faktiskt.. lite pilligt o bygga själv.. men de går! 🙂

Haha, ja det är självklart att ni på SR har det!

Ni ska ju alltid ha det bästa! 🙂

Jo, det är nog lite pilligt att bygga in. Det enklaste är ju att köpa ett riktigt radiobord, synd bara att dom är så dyra. Det billigaste jag har sett låg på runt 17000 + moms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att så fort du spelar upp något i monitorerna, så kommer det in ljud i micarna, så du kan nog inte lösa det med automatik, utan måste ha en killswitch till monitorerna - exempelvis en SM Pro Audio M-Patch2 eller Nanopatch.

Idéen är ju att manicken skulle sättas på en egen send som sitter post fader. Alltså kommer det inte in något ljud till den såvida de inte är uppdragna. Är mickreglarna neddragna så skickas det inte ut något ljud till outputen på bordet och då inte heller vidare till manicken

Det går att fixa på ett annat sätt, jag jobbar med en radiostation som har precis den funktionen i mixerbordet. Det sitter en brytare i varje mikrofonregel, när man drar upp en av dom så tystnar högtalarna och när den dras ner låter dom igen. I det bordet vi har är det inbyggt men det ska gå att bygga in om det inte finns.

Kan du inte bygga själv så prata med någon radio/TV-reparatör eller någon musikaffär, dom ska kunna fixa det om du förklarar vad du vill ha.

Jo jag vet att funktionen finns. Jag har ett digitalt Klotz-bord som snarare känner av regelns position än har en microbrytare.

Det verkar dock att gå över ån efter vatten att sätta in microbrytare. Desutom är det inte särskillt flexibelt. Jag ser inga direkta hinder med den lösningen jag föreslår, är det något jag inte tänkt på?

Om inte annat så får jag leta upp någon elektrokunnig människa som kan hjälpa mig. Som jag ser det så är det som behövs en liten förstärkare som förstärker insignalen så att den även tar det minsta brus och en switch som kan bryta monitorn. Eventuellt en liten fördröjare som kan hålla tystningen i nån sekund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att fixa på ett annat sätt, jag jobbar med en radiostation som har precis den funktionen i mixerbordet. Det sitter en brytare i varje mikrofonregel, när man drar upp en av dom så tystnar högtalarna och när den dras ner låter dom igen. I det bordet vi har är det inbyggt men det ska gå att bygga in om det inte finns.

Kan du inte bygga själv så prata med någon radio/TV-reparatör eller någon musikaffär, dom ska kunna fixa det om du förklarar vad du vill ha.

finns här på SR med!!!

det är helt enkelt en brytare/relä i bordet. och när dragpoten lämnar ett visst läge, dödas volymen i högtalarna. inte så knepigt faktiskt.. lite pilligt o bygga själv.. men de går! 😊

Haha, ja det är självklart att ni på SR har det!

Ni ska ju alltid ha det bästa! 😊

Jo, det är nog lite pilligt att bygga in. Det enklaste är ju att köpa ett riktigt radiobord, synd bara att dom är så dyra. Det billigaste jag har sett låg på runt 17000 + moms.

Robert Wahlgren smo sköter försäljningen av hela SR:s och SVT:s prylar som inte ska användas mer kastade ur sig ett äng Tore Seembord för ngt år sen biligt som tusan. synd att jag inte köp+te några. hade vart najs! dom låter ju så satans bra!

men kolla efter gamla radiobord. dom e mysiga.

finns ett soundcraft på försäljning just nu för 25 papp... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att så fort du spelar upp något i monitorerna, så kommer det in ljud i micarna, så du kan nog inte lösa det med automatik, utan måste ha en killswitch till monitorerna - exempelvis en SM Pro Audio M-Patch2 eller Nanopatch.

Idéen är ju att manicken skulle sättas på en egen send som sitter post fader. Alltså kommer det inte in något ljud till den såvida de inte är uppdragna. Är mickreglarna neddragna så skickas det inte ut något ljud till outputen på bordet och då inte heller vidare till manicken

Frågan är om det i så fall kanske skulle gå att lösa med sidechain-funktion i en kompressor, så att man får total ducking redan på minimal nivå...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det likna något, bra idé!

Men är det i så fall inte vettigare att använda en gate med side-chain-funktion?

Har du något tips på en vettig (läs billig, ljudet spelar ju ingen som helst roll då den bara ska bryta) kompressor/gate med side-chain och stereo in/ut

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Gillar titeln, "Automagiskt"-Fantastiskt! Kan nog fixa det mesta 😉

Kunde bara inte låta bli...

Redigerat av cwc
Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, radiobord är inte så dyra. Om du ska ha ett nytt så ligger det på runt 15-20K (D&R Airmate och Allen&Heath XB14 tror jag den heter). Annars så ligger man i på brittiska eller tyska ebay och fraktar hem något 😉

Om du nu vill bygga något "ovanpå" din nuvarande setup så har jag sett folk som helt enkelt satt en vanlig strömbrytare (a'la sån som sitter i dörrposten på bilen som gör att innerbelysningen tänds när man öpnnar dörren) längst ner vid regelns slut = när regeln är i botten slår den i brytaren och triggar reläet. Då kan du koppla in coola lampor som blinkar också!

Off topic, men vet någon vart man kan köpa sådana lampor i Sverige (SR-modellen med rött/grönt ljus på en pinne) Vet att Sonifex har annars....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...