Marky Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 Jag har ett rum dÀr bÄde talinspelning och monitorlyssning finns i samma rum. Dvs inte ett separat kontrollrum/studio. I detta rum sitter monitorer som jag skulle vilja döda ljudet pÄ automatiskt nÀr mickar dras upp. Min tanke Àr att man skulle kunna send:a alla mickkanaler till en egen AUX, frÄn den dra en kabel till en manick som helt enkelt kÀnner av nÀr signal kommer in (det blir ju alltid ett bakgrundsljud). Till samma manick drar du dÄ ocksÄ kablarna till monitorerna och min tanke Àr dÄ att nÀr signal kommer in sÄ stÀnger den av monitorerna. Existerar en sÄdan pryl eller kan man lösa det pÄ annat sÀtt?
Claes Holmerup Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 Problemet Àr att sÄ fort du spelar upp nÄgot i monitorerna, sÄ kommer det in ljud i micarna, sÄ du kan nog inte lösa det med automatik, utan mÄste ha en killswitch till monitorerna - exempelvis en SM Pro Audio M-Patch2 eller Nanopatch.
bakke Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 Det gÄr att fixa pÄ ett annat sÀtt, jag jobbar med en radiostation som har precis den funktionen i mixerbordet. Det sitter en brytare i varje mikrofonregel, nÀr man drar upp en av dom sÄ tystnar högtalarna och nÀr den dras ner lÄter dom igen. I det bordet vi har Àr det inbyggt men det ska gÄ att bygga in om det inte finns. Kan du inte bygga sjÀlv sÄ prata med nÄgon radio/TV-reparatör eller nÄgon musikaffÀr, dom ska kunna fixa det om du förklarar vad du vill ha.
Claes Holmerup Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 Det lÄter ju smart - men risken Àr att det kan bli ganska dyrt att ordna sÄdant (om man inte kan göra det sjÀlv...), nÀr det inte finns frÄn början i mixern...
IDF Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 Det gĂ„r att fixa pĂ„ ett annat sĂ€tt, jag jobbar med en radiostation som har precis den funktionen i mixerbordet. Det sitter en brytare i varje mikrofonregel, nĂ€r man drar upp en av dom sĂ„ tystnar högtalarna och nĂ€r den dras ner lĂ„ter dom igen. I det bordet vi har Ă€r det inbyggt men det ska gĂ„ att bygga in om det inte finns. Kan du inte bygga sjĂ€lv sĂ„ prata med nĂ„gon radio/TV-reparatör eller nĂ„gon musikaffĂ€r, dom ska kunna fixa det om du förklarar vad du vill ha. finns hĂ€r pĂ„ SR med!!! det Ă€r helt enkelt en brytare/relĂ€ i bordet. och nĂ€r dragpoten lĂ€mnar ett visst lĂ€ge, dödas volymen i högtalarna. inte sĂ„ knepigt faktiskt.. lite pilligt o bygga sjĂ€lv.. men de gĂ„r! đ
bakke Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 Det gĂ„r att fixa pĂ„ ett annat sĂ€tt, jag jobbar med en radiostation som har precis den funktionen i mixerbordet. Det sitter en brytare i varje mikrofonregel, nĂ€r man drar upp en av dom sĂ„ tystnar högtalarna och nĂ€r den dras ner lĂ„ter dom igen. I det bordet vi har Ă€r det inbyggt men det ska gĂ„ att bygga in om det inte finns. Kan du inte bygga sjĂ€lv sĂ„ prata med nĂ„gon radio/TV-reparatör eller nĂ„gon musikaffĂ€r, dom ska kunna fixa det om du förklarar vad du vill ha. finns hĂ€r pĂ„ SR med!!! det Ă€r helt enkelt en brytare/relĂ€ i bordet. och nĂ€r dragpoten lĂ€mnar ett visst lĂ€ge, dödas volymen i högtalarna. inte sĂ„ knepigt faktiskt.. lite pilligt o bygga sjĂ€lv.. men de gĂ„r! đ Haha, ja det Ă€r sjĂ€lvklart att ni pĂ„ SR har det! Ni ska ju alltid ha det bĂ€sta! đ Jo, det Ă€r nog lite pilligt att bygga in. Det enklaste Ă€r ju att köpa ett riktigt radiobord, synd bara att dom Ă€r sĂ„ dyra. Det billigaste jag har sett lĂ„g pĂ„ runt 17000 + moms.
Marky Postat 29 november 2007 TrĂ„dstartare Postat 29 november 2007 Problemet Ă€r att sĂ„ fort du spelar upp nĂ„got i monitorerna, sĂ„ kommer det in ljud i micarna, sĂ„ du kan nog inte lösa det med automatik, utan mĂ„ste ha en killswitch till monitorerna - exempelvis en SM Pro Audio M-Patch2 eller Nanopatch. IdĂ©en Ă€r ju att manicken skulle sĂ€ttas pĂ„ en egen send som sitter post fader. AlltsĂ„ kommer det inte in nĂ„got ljud till den sĂ„vida de inte Ă€r uppdragna. Ăr mickreglarna neddragna sĂ„ skickas det inte ut nĂ„got ljud till outputen pĂ„ bordet och dĂ„ inte heller vidare till manicken Det gĂ„r att fixa pĂ„ ett annat sĂ€tt, jag jobbar med en radiostation som har precis den funktionen i mixerbordet. Det sitter en brytare i varje mikrofonregel, nĂ€r man drar upp en av dom sĂ„ tystnar högtalarna och nĂ€r den dras ner lĂ„ter dom igen. I det bordet vi har Ă€r det inbyggt men det ska gĂ„ att bygga in om det inte finns. Kan du inte bygga sjĂ€lv sĂ„ prata med nĂ„gon radio/TV-reparatör eller nĂ„gon musikaffĂ€r, dom ska kunna fixa det om du förklarar vad du vill ha. Jo jag vet att funktionen finns. Jag har ett digitalt Klotz-bord som snarare kĂ€nner av regelns position Ă€n har en microbrytare. Det verkar dock att gĂ„ över Ă„n efter vatten att sĂ€tta in microbrytare. Desutom Ă€r det inte sĂ€rskillt flexibelt. Jag ser inga direkta hinder med den lösningen jag föreslĂ„r, Ă€r det nĂ„got jag inte tĂ€nkt pĂ„? Om inte annat sĂ„ fĂ„r jag leta upp nĂ„gon elektrokunnig mĂ€nniska som kan hjĂ€lpa mig. Som jag ser det sĂ„ Ă€r det som behövs en liten förstĂ€rkare som förstĂ€rker insignalen sĂ„ att den Ă€ven tar det minsta brus och en switch som kan bryta monitorn. Eventuellt en liten fördröjare som kan hĂ„lla tystningen i nĂ„n sekund.
IDF Postat 29 november 2007 Postat 29 november 2007 Det gĂ„r att fixa pĂ„ ett annat sĂ€tt, jag jobbar med en radiostation som har precis den funktionen i mixerbordet. Det sitter en brytare i varje mikrofonregel, nĂ€r man drar upp en av dom sĂ„ tystnar högtalarna och nĂ€r den dras ner lĂ„ter dom igen. I det bordet vi har Ă€r det inbyggt men det ska gĂ„ att bygga in om det inte finns. Kan du inte bygga sjĂ€lv sĂ„ prata med nĂ„gon radio/TV-reparatör eller nĂ„gon musikaffĂ€r, dom ska kunna fixa det om du förklarar vad du vill ha. finns hĂ€r pĂ„ SR med!!! det Ă€r helt enkelt en brytare/relĂ€ i bordet. och nĂ€r dragpoten lĂ€mnar ett visst lĂ€ge, dödas volymen i högtalarna. inte sĂ„ knepigt faktiskt.. lite pilligt o bygga sjĂ€lv.. men de gĂ„r! đ Haha, ja det Ă€r sjĂ€lvklart att ni pĂ„ SR har det! Ni ska ju alltid ha det bĂ€sta! đ Jo, det Ă€r nog lite pilligt att bygga in. Det enklaste Ă€r ju att köpa ett riktigt radiobord, synd bara att dom Ă€r sĂ„ dyra. Det billigaste jag har sett lĂ„g pĂ„ runt 17000 + moms. Robert Wahlgren smo sköter försĂ€ljningen av hela SR:s och SVT:s prylar som inte ska anvĂ€ndas mer kastade ur sig ett Ă€ng Tore Seembord för ngt Ă„r sen biligt som tusan. synd att jag inte köp+te nĂ„gra. hade vart najs! dom lĂ„ter ju sĂ„ satans bra! men kolla efter gamla radiobord. dom e mysiga. finns ett soundcraft pĂ„ försĂ€ljning just nu för 25 papp... đ
Claes Holmerup Postat 29 november 2007 Postat 29 november 2007 Problemet Ă€r att sĂ„ fort du spelar upp nĂ„got i monitorerna, sĂ„ kommer det in ljud i micarna, sĂ„ du kan nog inte lösa det med automatik, utan mĂ„ste ha en killswitch till monitorerna - exempelvis en SM Pro Audio M-Patch2 eller Nanopatch. IdĂ©en Ă€r ju att manicken skulle sĂ€ttas pĂ„ en egen send som sitter post fader. AlltsĂ„ kommer det inte in nĂ„got ljud till den sĂ„vida de inte Ă€r uppdragna. Ăr mickreglarna neddragna sĂ„ skickas det inte ut nĂ„got ljud till outputen pĂ„ bordet och dĂ„ inte heller vidare till manicken FrĂ„gan Ă€r om det i sĂ„ fall kanske skulle gĂ„ att lösa med sidechain-funktion i en kompressor, sĂ„ att man fĂ„r total ducking redan pĂ„ minimal nivĂ„...?
Marky Postat 29 november 2007 TrÄdstartare Postat 29 november 2007 Nu börjar det likna nÄgot, bra idé! Men Àr det i sÄ fall inte vettigare att anvÀnda en gate med side-chain-funktion? Har du nÄgot tips pÄ en vettig (lÀs billig, ljudet spelar ju ingen som helst roll dÄ den bara ska bryta) kompressor/gate med side-chain och stereo in/ut
cwc Postat 24 november 2011 Postat 24 november 2011 (redigerat) Gillar titeln, "Automagiskt"-Fantastiskt! Kan nog fixa det mesta đ Kunde bara inte lĂ„ta bli... Redigerat 24 november 2011 av cwc
Ridpojken Postat 24 november 2011 Postat 24 november 2011 Ăsch, radiobord Ă€r inte sĂ„ dyra. Om du ska ha ett nytt sĂ„ ligger det pĂ„ runt 15-20K (D&R Airmate och Allen&Heath XB14 tror jag den heter). Annars sĂ„ ligger man i pĂ„ brittiska eller tyska ebay och fraktar hem nĂ„got đ Om du nu vill bygga nĂ„got "ovanpĂ„" din nuvarande setup sĂ„ har jag sett folk som helt enkelt satt en vanlig strömbrytare (a'la sĂ„n som sitter i dörrposten pĂ„ bilen som gör att innerbelysningen tĂ€nds nĂ€r man öpnnar dörren) lĂ€ngst ner vid regelns slut = nĂ€r regeln Ă€r i botten slĂ„r den i brytaren och triggar relĂ€et. DĂ„ kan du koppla in coola lampor som blinkar ocksĂ„! Off topic, men vet nĂ„gon vart man kan köpa sĂ„dana lampor i Sverige (SR-modellen med rött/grönt ljus pĂ„ en pinne) Vet att Sonifex har annars....
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.