Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ett rum dÀr bÄde talinspelning och monitorlyssning finns i samma rum. Dvs inte ett separat kontrollrum/studio. I detta rum sitter monitorer som jag skulle vilja döda ljudet pÄ automatiskt nÀr mickar dras upp.

Min tanke Àr att man skulle kunna send:a alla mickkanaler till en egen AUX, frÄn den dra en kabel till en manick som helt enkelt kÀnner av nÀr signal kommer in (det blir ju alltid ett bakgrundsljud). Till samma manick drar du dÄ ocksÄ kablarna till monitorerna och min tanke Àr dÄ att nÀr signal kommer in sÄ stÀnger den av monitorerna. Existerar en sÄdan pryl eller kan man lösa det pÄ annat sÀtt?

Annons
Postat

Problemet Àr att sÄ fort du spelar upp nÄgot i monitorerna, sÄ kommer det in ljud i micarna, sÄ du kan nog inte lösa det med automatik, utan mÄste ha en killswitch till monitorerna - exempelvis en SM Pro Audio M-Patch2 eller Nanopatch.

Postat

Det gÄr att fixa pÄ ett annat sÀtt, jag jobbar med en radiostation som har precis den funktionen i mixerbordet. Det sitter en brytare i varje mikrofonregel, nÀr man drar upp en av dom sÄ tystnar högtalarna och nÀr den dras ner lÄter dom igen. I det bordet vi har Àr det inbyggt men det ska gÄ att bygga in om det inte finns.

Kan du inte bygga sjÀlv sÄ prata med nÄgon radio/TV-reparatör eller nÄgon musikaffÀr, dom ska kunna fixa det om du förklarar vad du vill ha.

Postat
Det gÄr att fixa pÄ ett annat sÀtt, jag jobbar med en radiostation som har precis den funktionen i mixerbordet. Det sitter en brytare i varje mikrofonregel, nÀr man drar upp en av dom sÄ tystnar högtalarna och nÀr den dras ner lÄter dom igen. I det bordet vi har Àr det inbyggt men det ska gÄ att bygga in om det inte finns.

Kan du inte bygga sjÀlv sÄ prata med nÄgon radio/TV-reparatör eller nÄgon musikaffÀr, dom ska kunna fixa det om du förklarar vad du vill ha.

finns hÀr pÄ SR med!!!

det Ă€r helt enkelt en brytare/relĂ€ i bordet. och nĂ€r dragpoten lĂ€mnar ett visst lĂ€ge, dödas volymen i högtalarna. inte sĂ„ knepigt faktiskt.. lite pilligt o bygga sjĂ€lv.. men de gĂ„r! 🙂

Postat

finns hÀr pÄ SR med!!!

det Ă€r helt enkelt en brytare/relĂ€ i bordet. och nĂ€r dragpoten lĂ€mnar ett visst lĂ€ge, dödas volymen i högtalarna. inte sĂ„ knepigt faktiskt.. lite pilligt o bygga sjĂ€lv.. men de gĂ„r! 🙂

Haha, ja det Àr sjÀlvklart att ni pÄ SR har det!

Ni ska ju alltid ha det bĂ€sta! 🙂

Jo, det Àr nog lite pilligt att bygga in. Det enklaste Àr ju att köpa ett riktigt radiobord, synd bara att dom Àr sÄ dyra. Det billigaste jag har sett lÄg pÄ runt 17000 + moms.

Postat
Problemet Àr att sÄ fort du spelar upp nÄgot i monitorerna, sÄ kommer det in ljud i micarna, sÄ du kan nog inte lösa det med automatik, utan mÄste ha en killswitch till monitorerna - exempelvis en SM Pro Audio M-Patch2 eller Nanopatch.

IdĂ©en Ă€r ju att manicken skulle sĂ€ttas pĂ„ en egen send som sitter post fader. AlltsĂ„ kommer det inte in nĂ„got ljud till den sĂ„vida de inte Ă€r uppdragna. Är mickreglarna neddragna sĂ„ skickas det inte ut nĂ„got ljud till outputen pĂ„ bordet och dĂ„ inte heller vidare till manicken

Jo jag vet att funktionen finns. Jag har ett digitalt Klotz-bord som snarare kÀnner av regelns position Àn har en microbrytare.

Det verkar dock att gÄ över Än efter vatten att sÀtta in microbrytare. Desutom Àr det inte sÀrskillt flexibelt. Jag ser inga direkta hinder med den lösningen jag föreslÄr, Àr det nÄgot jag inte tÀnkt pÄ?

Om inte annat sÄ fÄr jag leta upp nÄgon elektrokunnig mÀnniska som kan hjÀlpa mig. Som jag ser det sÄ Àr det som behövs en liten förstÀrkare som förstÀrker insignalen sÄ att den Àven tar det minsta brus och en switch som kan bryta monitorn. Eventuellt en liten fördröjare som kan hÄlla tystningen i nÄn sekund.

Postat

finns hÀr pÄ SR med!!!

det Ă€r helt enkelt en brytare/relĂ€ i bordet. och nĂ€r dragpoten lĂ€mnar ett visst lĂ€ge, dödas volymen i högtalarna. inte sĂ„ knepigt faktiskt.. lite pilligt o bygga sjĂ€lv.. men de gĂ„r! 😊

Haha, ja det Àr sjÀlvklart att ni pÄ SR har det!

Ni ska ju alltid ha det bĂ€sta! 😊

Jo, det Àr nog lite pilligt att bygga in. Det enklaste Àr ju att köpa ett riktigt radiobord, synd bara att dom Àr sÄ dyra. Det billigaste jag har sett lÄg pÄ runt 17000 + moms.

Robert Wahlgren smo sköter försÀljningen av hela SR:s och SVT:s prylar som inte ska anvÀndas mer kastade ur sig ett Àng Tore Seembord för ngt Är sen biligt som tusan. synd att jag inte köp+te nÄgra. hade vart najs! dom lÄter ju sÄ satans bra!

men kolla efter gamla radiobord. dom e mysiga.

finns ett soundcraft pĂ„ försĂ€ljning just nu för 25 papp... 🙂

Postat

IdĂ©en Ă€r ju att manicken skulle sĂ€ttas pĂ„ en egen send som sitter post fader. AlltsĂ„ kommer det inte in nĂ„got ljud till den sĂ„vida de inte Ă€r uppdragna. Är mickreglarna neddragna sĂ„ skickas det inte ut nĂ„got ljud till outputen pĂ„ bordet och dĂ„ inte heller vidare till manicken

FrÄgan Àr om det i sÄ fall kanske skulle gÄ att lösa med sidechain-funktion i en kompressor, sÄ att man fÄr total ducking redan pÄ minimal nivÄ...?

Postat

Nu börjar det likna nÄgot, bra idé!

Men Àr det i sÄ fall inte vettigare att anvÀnda en gate med side-chain-funktion?

Har du nÄgot tips pÄ en vettig (lÀs billig, ljudet spelar ju ingen som helst roll dÄ den bara ska bryta) kompressor/gate med side-chain och stereo in/ut

• 3 Ă„r senare...
Postat (redigerat)

Gillar titeln, "Automagiskt"-Fantastiskt! Kan nog fixa det mesta 😉

Kunde bara inte lÄta bli...

Redigerat av cwc
Postat

Äsch, radiobord Ă€r inte sĂ„ dyra. Om du ska ha ett nytt sĂ„ ligger det pĂ„ runt 15-20K (D&R Airmate och Allen&Heath XB14 tror jag den heter). Annars sĂ„ ligger man i pĂ„ brittiska eller tyska ebay och fraktar hem nĂ„got 😉

Om du nu vill bygga nÄgot "ovanpÄ" din nuvarande setup sÄ har jag sett folk som helt enkelt satt en vanlig strömbrytare (a'la sÄn som sitter i dörrposten pÄ bilen som gör att innerbelysningen tÀnds nÀr man öpnnar dörren) lÀngst ner vid regelns slut = nÀr regeln Àr i botten slÄr den i brytaren och triggar relÀet. DÄ kan du koppla in coola lampor som blinkar ocksÄ!

Off topic, men vet nÄgon vart man kan köpa sÄdana lampor i Sverige (SR-modellen med rött/grönt ljus pÄ en pinne) Vet att Sonifex har annars....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.