Jump to content
Annons

Problem med AKG c12 VR


mimla

Recommended Posts

Nu har äntligen vår AKG c12 VR kommit fram.

Den låter underbart och hela köret, men helt plötsligt när man haft den igång ett tag så knastrar det till lite skumt, varpå dioden på nätaggregatet slutar lysa. Första gången det hände slutade mikrofonen låta direkt. Sen har det hänt nån gång, men mikrofonen har låtit ändå, och efter en stund börjar lampan lysa igen varpå samma sak händer igen en ganska kort stund efter, och då dör ljudet också.

Kan tillägga att den första gången när lampan slocknade så drog jag ur Tuchel-kontakten till miken, och då började lampan lysa igen. Sen slocknade den direkt jag stoppade i den igen.

Har någon varit med om detta? Vad kan det bero på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Någon form av gissning. Förstärkarröret i micen är orsaken till problemet. Det kan vara att kontakterna glappar elller att röret är slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt problem, vår C12'a har aldrig betett sig så.

Lämna in den nånstans så nån får kolla på den, antagligen nätagregatet..

Gratulerar till en fantastisk mikrofon! Vad för preamp kör ni den igenom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som om det är röret som spökar, just eftersom det är så konstiga fel, och det funkar lite då och då och låter lite konstigt ibland osv. Det kan ju ha fått sig lite spö i frakten kanske.. Ska ringa runt till alla reparatörer jag kan hitta i morgon..

Vi kör den genom en Vintage Design M81D, så det är ju inget svindyrt direkt, men den låter gött. Vi håller ju fortfarande på att samla på oss prylar (som om man någonsin slutar, men du fattar vad jag menar 😱 ), och C12an känns som ett steg i helt rätt riktning iaf.

Tycker faktiskt vi lyckats få till ett ganska schysst ljud innan, med bara en Röde NT1a och ett stereopar Oktava MK012 som de "dyrare" mikarna innan (berätta inte för nån), så detta lyfter väl förhoppningsvis ett par kilo. Lyssna gärna på hemsidan vad vi lyckats kräma ur de billiga mikarna tidigare. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet löst.

Det var ett litet glapp i tuchel-kabeln som jag inte hittat tidigare som orsakade kortslutning..

Det är ingen som vet var man kan få tag på 7-pins Tuchel-kablar till bra pris? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet löst.

Det var ett litet glapp i tuchel-kabeln som jag inte hittat tidigare som orsakade kortslutning..

Det är ingen som vet var man kan få tag på 7-pins Tuchel-kablar till bra pris? 🙂

AKG har mikrofonkabeln som tillbehör, så den borde gå att beställa i vilken musikaffär som helst. Kolla denna länk.

/Dex.

Redigerat av Dexter
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...