Jump to content
Annons

Dämpning av sångbås/garderob


Chris900

Recommended Posts

Hej!

Har en så kallad "walk-in garderåb" som jag använder som sångbås. Jag använder mig idag av SE reflexion filter samt några enstaka dämpplattor, men detta räcker inte riktigt hela vägen. Mitt mål är att få ett så torrt grundljud som möjligt, dock är man ju lite rädd för att för hård dämping också ska ta bort all diskant. Ska man ha absorbenter och basfällor eller räcker det med mer "vanlig" dämpning (akustikfoam) för att uppnå önskat resultat? Skulle vara mycket tacksam om någon kunnig person skulle kunna ge mig tips på dämpmaterial som lämpar sig till detta ändamål. Måtten är c:a 1,5m X 2,5 m.

Tack på förhand!

/Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag är inne på samma fråga, har också en walk-in garderob och ska precis börja isolera där.. Har pratat lite med en gammal lärare i inspelningsteknik och han rekommenderade att jag skulle bygga ett par absorbenter av stenull (hittas på byggvaruhus), gärna täckta med s.k. högtalartyg så det inte sticker iväg en massa fibrer (rykten säger att man kan få andningsproblem av stenull ("guldfiber") men vad jag vet är detta inte bekräftat ännu)

Dessa skulle i så fall sträcka mellan golv och tak, vara runt en meter breda och lite över en decimeter tjocka (om jag inte minns fel) och stå med lite mellanrum runt hela rummet.. sen kan man ju alltid lägga in tjocka mattor och kanske hänga ngt i taket.. efter att ha kollat runt lite på forumet så anar jag att det finns en hel del andra åsikter om detta, så jag hoppas fler följer upp tråden (eller kanske länkar till någon där det redan diskuterats)..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glasull ("Gullfiber") är lämpligare än stenull när det handlar om akustikbehandling. Stenull passar bättre till ljudisolering.

För att få skivorna säkrare, så att de inte släpper ifrån sig fibrer, kan man spraya dem med spraylim innan man lägger på tyget som ska täcka dem. I bästa fall slipper man sy ihop tyget då, så det blir en liten bonus... :rolleyes:

Tänk bara på, att om man gör detta i ett för litet utrymme, så kommer det att både låta och kännas väldigt instängt - och det ä rinte vidare kul...

Ett alternativ kan vara att göra dämpning i ett hörn i rummet och stå där och sjunga i stället. Det kan faktiskt vara bättre än ett allt för trångt sångbås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...