Jump to content
Annons

Spela med klick LIVE


oceanmusic

Recommended Posts

Tja på er.

Spelar i ett seriöst coverband och vår trummis är något av en tempofascist. Han spelar så ofta han kan med klick och gnäller snabbt på oss andra i bandet när vi sackar/ökar för det brukar leda till att han också gör det. Han vill ju vara tight med oss andra. Detta brukar leda till att han slänger av sig lurarna ibland och kör fritt istället. Vi andra tycker inte det är så jättepetigt och vi brukar säga lite ironiskt: "Ja, Per Lindwall KAN ju sitta i publiken..." och sen sucka lite. Vad tycker ni trummisar här på forumet? Det blir lätt att man spelar statiskt och t.om. sämre när man hela tiden känner pressen på sig att spela exakt supertight hela tiden. Hur viktigt är tempot?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

spelar man skrammlig rock så tycker jag att det är på sin plats att tempot ökar lite när det blir intensivare..

jag vet ju inte hur pass mycket ni drar iväg tempot eller vad för typ av musik ni spelar..

men i vissa fall tycker jag det blir tråkigt när tempot är kliniskt.

vissa tycker att det är totalt oproffsigt att inte ligga på konstans tempo..men jag är inte en av dom!!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan han öka/sacka om han kör med klick? 😄 Och varför slängerhan av sig lurarna om vill att det skall vara exakt tempo? Annars är jag nog beägen att hålla med Larsson. Är det live så är det ju, fast inom rimliga gränser förstås...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag är själv trummis och spelar med klick live sedan något år tillbaka. Det din trummis säger låter som en ursäkt jag själva dratt några gånger i början haha! Det som är det smidiga med klick är att man hela tiden vet om man ökar eller sackar så man slipper tänka på tempot så mycket vilket ger rum för "showandet". Håll tempot på hi-haten t ex när han inte kompar så ska det inte vara några problem tycker jag iaf...

MVH

Crusner

Link to comment
Dela på andra sajter

om ni har en bra trummis ska ni kunna spela utan klick. det viktiga är inte att vara på klicket

utan att ni får ett skönt groov och spelar tajt tillsammans. men om ni har en otajt trummis utan känsla för grov. är med klick att föredra 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

klick kan vara bra utifall man spelar till något backingtrack eller nån video som går i bakgrunden, eller om trummisen har en tendens att bli nervös och spela för fort eller så. annars finns det väl 0 poäng för en säker trummis att rent principiellt ha klick?

Link to comment
Dela på andra sajter

ett alternativ är ju att skaffa ett inear-kit så alla kan ha klick. Men live, mjaa. Tycker inte klick är så viktigt. Bara man håller tempot hyfsat. Beror lite på spelningen också. Coverband, då kan jag tänka mig att ni spelar lite "festigare" spelningar. Typ krogar osv. Där majoriteten av publiken har x promille alkohol i blodet. Så dom bryr sig nog inte 😊 Fast vi vet ju inte som sagt hur mycket han svajar.

Link to comment
Dela på andra sajter

om ni har en bra trummis ska ni kunna spela utan klick. det viktiga är inte att vara på klicket

utan att ni får ett skönt groov och spelar tajt tillsammans. men om ni har en otajt trummis utan känsla för grov. är med klick att föredra 😏

Jo glömde om ni spelar dansbandsmusik är click att föredra

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja på er.

Spelar i ett seriöst coverband och vår trummis är något av en tempofascist. Han spelar så ofta han kan med klick och gnäller snabbt på oss andra i bandet när vi sackar/ökar för det brukar leda till att han också gör det. Han vill ju vara tight med oss andra. Detta brukar leda till att han slänger av sig lurarna ibland och kör fritt istället. Vi andra tycker inte det är så jättepetigt och vi brukar säga lite ironiskt: "Ja, Per Lindwall KAN ju sitta i publiken..." och sen sucka lite. Vad tycker ni trummisar här på forumet? Det blir lätt att man spelar statiskt och t.om. sämre när man hela tiden känner pressen på sig att spela exakt supertight hela tiden. Hur viktigt är tempot?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...