Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

I senaste numret av Studio ger Linus tips om groove-kvantisering. Men vad gör egentligen "Shuffle" och "Groove" i ReGroove-mixern?

"Shuffle" känner vi till sen tidigare, den senarelägger varannan 16-del, och jag antar att det är likadant här. Eller?

Och "Groove"?

En gissning från min sida är att Groove har samma funktion som "Tool window (F8) -> Tools -> Quantize -> Amount", men jag vet egentligen inte.

videon gör mig inte mycket klokare.

Nån som vet?

Kanske Linus?

Annons
Posted

Groove-kvantisering kom i Cubase -atari versionen. Istället för att skifta alla 16-delar, eller varannan eller . . . så kunde man då analysera ett sväng och använda det som en kvantiseringsmall.

Man kan då ta något som har ett inbyggd sväng - kanske ett trumsväng man gillar - och använda den som kvantiseringsmall för typ bas, osv.

Shuffle förflyttar varannan 8/16-del i procent.

Posted

Jovisst, så långt är jag med.

Men vad gör groove-kontrollen? Vad är det man ökar/minskar genom att dra i den, konkret?

Posted
Men vad gör groove-kontrollen? Vad är det man ökar/minskar genom att dra i den, konkret?
Max-värde följer både groovemallens kvantisering och anslagskänsla fullt ut.

Sänker du Groove-regeln avtar svänget gradvis och du närmar dig originaltajmingen i midispåret.

Sedan kommer Shuffle, som du verkar veta, skjuter på sextondelar för att skapa mer punktering/triolkänsla och svänga till det.

Det finns dels Global shuffle som motsvarar en generell shuffle-kontroll, ungefär som Shuffle-poten i Reason 3.

Utöver den finns en shuffle-kontroll på varje ReGroove-kanal.

Posted
Max-värde följer både groovemallens kvantisering och anslagskänsla fullt ut.

Sänker du Groove-regeln avtar svänget gradvis och du närmar dig originaltajmingen i midispåret.

Jag antar att det innebär att halvdragen regel flyttar noterna och velocityn halvvägs mot kvantiseringen ...

Men hur lirar det i så fall med "Timing impact" och "Velocity impact" i Groove Settings? Vilket styr?