Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

PĂ„ mitt ljudkort har jag enbart balanserade teleutgĂ„ngar och pĂ„ de monitorer jag planerar att köpa finns bĂ„de tele och xlr ingĂ„ngar. Är det dĂ„ stabilast att köra med tele - tele eller tele - xlr? Xlr kĂ€nns som en bĂ€ttre kontakt men tappar man nĂ„got pĂ„ det?

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Annons
Postat

Signalerna Àr identiska, sÄ det Àr bara kontakttypen som skiljer. XLR Àr en bÀttre kontakt, men om det stÄr still i en studio, sÄ spelar det ingen roll, utan dÄ skulle jag vÀlja att köra med Tele-Tele.

Postat

Vet du förresten vart man kan fÄ tag pÄ paket med flera vanliga telesladdar i ca 1m lÀngd?

Postat

Det finns nog eller kan bestĂ€llas hos de flesta musikhandlare. 😆

Exemelvis sÄ har HOSA en del olika varianter, frÄn balanserade tele med gjutna kontaker, i 90cm lÀngd för 60:-/st eller 1.5m för 70:-/st...

Postat

En till frÄga;

Om det stĂ„r "patchkabel tele - tele", innebĂ€r det dĂ„ vanlig tele alltsĂ„? Tele kan juinnebĂ€ra minitele och vanliga parchkablar brukar vara mindre Ă€n minitele. 😕

Postat
Förtydligande;

InnebÀr det hÀr vanlig tele eller Àr det patchjÀtteliten-tele?;

http://www.emusic.se/default.asp?do=search...&info=11429

Patchkablarna i lÀnken Àr obalanserade Tele - inte balanserade.

De mindre patchkontakterna heter, som Emil sade, Bantam. Det enda jag har sett i patchbays, Àr Tele, XLR, RCA och Bantam. Jag har aldrig sett nÄgon patchbay med minitele - och minitele brukar alltid skrivas som just minitele, sÄ det Àr ingen större risk att rÄka fÄ sÄdana.

HÀr Àr exempel pÄ balanserade Telekablar (titta pÄ kontakten, sÄ ser du att den Àr 3-polig):

CSS-500.gif

CSS-845.gif

Postat

Sorry att jag Àr lite borta pÄ Àmnet;

Men vad innebĂ€r balanserad/obalanserad? Skillnaden jag kan se Ă€r vad jag skulle benĂ€mna de du visar för stereotele. Är det vad som menas med balanserad?

Är Bantam den dĂ€r saken som ser ut som tele men Ă€r jĂ€tteliten Ă€r det den jag syftar pĂ„. Har enbart sett sĂ„dana i studios.

Postat

Du kan lĂ€sa lite mer om balanserat/obalanserat hĂ€r, sĂ„ fĂ„r du lite mer kött pĂ„ benen. 😊

Alldeles riktigt, sÄ Àr de smÄ som ofta anvÀnds i 96-hÄls patchbays, just Bantam.

Exempel:

adcpprog.jpg

Postat

FÄr man fortsÀtta frÄga i en annan trÄd kanske?

Jag har mitt Emu0404 kopplat direkt till min förstÀrkare som högtalarna gÄr frÄn sen.

FRÅN EMU ska det vara tele.

IN I förstÀrkaren ska det vara RCA...

Är det sĂ„ vĂ€ldigt ovanlig kabel? Ingen affĂ€r jag var inne i igĂ„r hade nĂ„gon...

Detta Àr lite fortsÀttning pÄ tidigare frÄga...

Postat

Det Ă€r ingen ovanlig kabel, men du mĂ„ste nog frĂ„ga i en musikaffĂ€r. Vanliga hemelektronikaffĂ€rer har det nog inte - för det enda stĂ€llet man anvĂ€nder Tele pĂ„ i de sammanhang som de kĂ€nner till, Ă€r till hörlurar... 😊

Ett exempel pÄ sÄdan kabel, Àr HOSA CPR-400:

CPR-400.gif

Postat

Tack Clas!

De ville att jag skulle sÀtta en omkopplare. Det gör man ju inte nÀr man VET att kabeln finns.....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.