Hemluth Postat 15 november 2007 Postat 15 november 2007 (redigerat) PĂ„ mitt ljudkort har jag enbart balanserade teleutgĂ„ngar och pĂ„ de monitorer jag planerar att köpa finns bĂ„de tele och xlr ingĂ„ngar. Ăr det dĂ„ stabilast att köra med tele - tele eller tele - xlr? Xlr kĂ€nns som en bĂ€ttre kontakt men tappar man nĂ„got pĂ„ det? Redigerat 21 november 2007 av Olsberg Tydliggjorde rubrik
Claes Holmerup Postat 15 november 2007 Postat 15 november 2007 Signalerna Àr identiska, sÄ det Àr bara kontakttypen som skiljer. XLR Àr en bÀttre kontakt, men om det stÄr still i en studio, sÄ spelar det ingen roll, utan dÄ skulle jag vÀlja att köra med Tele-Tele.
Hemluth Postat 15 november 2007 TrÄdstartare Postat 15 november 2007 Vet du förresten vart man kan fÄ tag pÄ paket med flera vanliga telesladdar i ca 1m lÀngd?
Claes Holmerup Postat 15 november 2007 Postat 15 november 2007 Det finns nog eller kan bestĂ€llas hos de flesta musikhandlare. đ Exemelvis sĂ„ har HOSA en del olika varianter, frĂ„n balanserade tele med gjutna kontaker, i 90cm lĂ€ngd för 60:-/st eller 1.5m för 70:-/st...
Hemluth Postat 20 november 2007 TrĂ„dstartare Postat 20 november 2007 En till frĂ„ga; Om det stĂ„r "patchkabel tele - tele", innebĂ€r det dĂ„ vanlig tele alltsĂ„? Tele kan juinnebĂ€ra minitele och vanliga parchkablar brukar vara mindre Ă€n minitele. đ
Hemluth Postat 20 november 2007 TrÄdstartare Postat 20 november 2007 Förtydligande; InnebÀr det hÀr vanlig tele eller Àr det patchjÀtteliten-tele?; http://www.emusic.se/default.asp?do=search...&info=11429
Emil Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Förtydligande; InnebÀr det hÀr vanlig tele eller Àr det patchjÀtteliten-tele?; http://www.emusic.se/default.asp?do=search...&info=11429 Det borde vara vanlig tele, annars hade det nog stÄtt bantam.
Claes Holmerup Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Förtydligande; InnebÀr det hÀr vanlig tele eller Àr det patchjÀtteliten-tele?; http://www.emusic.se/default.asp?do=search...&info=11429 Patchkablarna i lÀnken Àr obalanserade Tele - inte balanserade. De mindre patchkontakterna heter, som Emil sade, Bantam. Det enda jag har sett i patchbays, Àr Tele, XLR, RCA och Bantam. Jag har aldrig sett nÄgon patchbay med minitele - och minitele brukar alltid skrivas som just minitele, sÄ det Àr ingen större risk att rÄka fÄ sÄdana. HÀr Àr exempel pÄ balanserade Telekablar (titta pÄ kontakten, sÄ ser du att den Àr 3-polig):
Hemluth Postat 20 november 2007 TrĂ„dstartare Postat 20 november 2007 Sorry att jag Ă€r lite borta pĂ„ Ă€mnet; Men vad innebĂ€r balanserad/obalanserad? Skillnaden jag kan se Ă€r vad jag skulle benĂ€mna de du visar för stereotele. Ăr det vad som menas med balanserad? Ăr Bantam den dĂ€r saken som ser ut som tele men Ă€r jĂ€tteliten Ă€r det den jag syftar pĂ„. Har enbart sett sĂ„dana i studios.
Claes Holmerup Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Du kan lĂ€sa lite mer om balanserat/obalanserat hĂ€r, sĂ„ fĂ„r du lite mer kött pĂ„ benen. đ Alldeles riktigt, sĂ„ Ă€r de smĂ„ som ofta anvĂ€nds i 96-hĂ„ls patchbays, just Bantam. Exempel:
bdatony Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 FĂ„r man fortsĂ€tta frĂ„ga i en annan trĂ„d kanske? Jag har mitt Emu0404 kopplat direkt till min förstĂ€rkare som högtalarna gĂ„r frĂ„n sen. FRĂ N EMU ska det vara tele. IN I förstĂ€rkaren ska det vara RCA... Ăr det sĂ„ vĂ€ldigt ovanlig kabel? Ingen affĂ€r jag var inne i igĂ„r hade nĂ„gon... Detta Ă€r lite fortsĂ€ttning pĂ„ tidigare frĂ„ga...
Claes Holmerup Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Det Ă€r ingen ovanlig kabel, men du mĂ„ste nog frĂ„ga i en musikaffĂ€r. Vanliga hemelektronikaffĂ€rer har det nog inte - för det enda stĂ€llet man anvĂ€nder Tele pĂ„ i de sammanhang som de kĂ€nner till, Ă€r till hörlurar... đ Ett exempel pĂ„ sĂ„dan kabel, Ă€r HOSA CPR-400:
bdatony Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Tack Clas! De ville att jag skulle sÀtta en omkopplare. Det gör man ju inte nÀr man VET att kabeln finns.....
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.