Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej jag har en fråga. Är inte så haj på det här med mikrofoner. Har fått låna en SHURE SM58 av en vän men det händer inget när jag kopplar in den. Han säger att mikrofonsladden kan vara för lång för att signalen ska nå datorn?

Så nu är min fråga om man kan ha den här mikrofoner till inspelning i datorn, och om ni vet varför det inte funkar. Ska man ha några drivrutiner, kablar osv?

Jag har en hyffsad ny dator med inbyggd Creative X-FI Fatal1ty (http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/2390/1365.jpg)

Tack på förhand 🙂

Annons
Postat
Du behöver en pre-amp (förförstärkare) som förstärker signalen

till line-nivå!

Aha. Vart hittar man en sådan och vad kostar dom?

Postat (redigerat)

Konstigt nog fick jag det att funka. Tack för svaren iallafall. 🙂

Redigerat av MartinaG
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag undrar om inte det kortet inte har en 3.5mm mick ingång. Då behöver du ingen preamp.

Vilken ingång har du kopplat micken till?

EDIT: Jaha, det var bra! Lycka till!

Redigerat av drloop
Postat
Jag undrar om inte det kortet inte har en 3.5mm mick ingång. Då behöver du ingen preamp.

Vilken ingång har du kopplat micken till?

EDIT: Jaha, det var bra! Lycka till!

Mic Line in 1/2 står det.

Postat

En mikrofonförstärkare (även kallad mickpreamp i dagligt tal) är väl investerade pengar,

kanske inte så mycket för ljudkvaliteten i första hand, men för att slippa problem med störningar,

dålig signalnivå med mera.

Postat
En mikrofonförstärkare (även kallad mickpreamp i dagligt tal) är väl investerade pengar,

kanske inte så mycket för ljudkvaliteten i första hand, men för att slippa problem med störningar,

dålig signalnivå med mera.

...fast även en billig extern preamp brukar ge ett rejält lyft i ljudkvalitet jämfört med vanliga ljudkorts inbyggda micingångar. Micingången på sådana ljudkort brukar nämligen vara den sämsta biten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.