Jump to content
Annons

EMG vs. Seymour Duncan


databoxen (oregistrerad)

Recommended Posts

databoxen (oregistrerad)

Hej på Er!

Jag införskaffade nyligen en Jackson gitarr med aktiva EMG mickar. (EMG 81 i stall pos. EMG 85 i hals pos.) Tidigare har jag använt en Kramer gitarr med billiga mickar märkta "designed by seymour duncan", alltså en typ av design mick, för budget gitarrer.

Har aldrig kört med EMG innan, är därför inte van vid den typen av sound som de ger, men är det normalt att det är en stor skillnad i ljud mellan dessa två fabrikat?

Är det någon här som har erfarenhet kring dessa två fabrikat, då jag själv endast är en "glad amatör" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vad är det för skillnad på nike och adidas??? 🙂

helt enkelt skillnad på att det är olika märken.. många av mickarna kan ha liknanade ljud, men det är ändå olika märken..

personligen tycker jag itne att varken seymour d och emg låter så överdrivet spännande.. har testt ett gäng av varje märke, men faller mig inte ett dugg i smaken..

Link to comment
Dela på andra sajter

Den största skillnaden är ju att EMG är aktiva och dom seymour du nämner är med stor sannolikhet passiva. Själv gillar jag passiva bättre (fastän jag spelar hård distad metal) eftersom dom känns mer dynamiska och naturliga i sin återgivning. EMG-soundet tenderar att bli lite tråkigt. Men det är klart, många av mina favoritskivor är garanterat inspelade genom EMGs och jag tycker att det låter kanon. Det handlar mer om hur det känns att jobba ihop med micken så att säga.. tycker jag. Men ja, det är skillnad mellan ljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

databoxen (oregistrerad)
Tidigare har jag använt en Kramer gitarr med billiga mickar märkta "designed by seymour duncan", alltså en typ av design mick, för budget gitarrer.

Seymour Duncan är inte några budgetmikrofoner. De ligger i topp och är inte det minsta sämre än EMG. MvH

Nej, jag menade bara att dessa "design" mickar är betydligt sämre än fullskaliga seymour mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare har jag använt en Kramer gitarr med billiga mickar märkta "designed by seymour duncan", alltså en typ av design mick, för budget gitarrer.

Seymour Duncan är inte några budgetmikrofoner. De ligger i topp och är inte det minsta sämre än EMG. MvH

Nej, jag menade bara att dessa "design" mickar är betydligt sämre än fullskaliga seymour mickar.

Ja, vill bara instämma, designed by seymour duncan är är inga Seymour Duncan mickar utan SKit mickar med beörighet att skriva "designed by seymour duncan" på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Seymore Duncans aktiva låter minst lika bra som EMG's aktiva..

Aktiva låter klart snyggare i cleant läge än passiva ( i mitt tycke )..

Distad gura spela mindre roll än cleant för ljudkvallen mellan aktivt vs passivt..

( nu prata jag givetvis om orginalmickar och inga licenser eller budgetmickar )

Vilket man föredrar e som vanligt, tycke och smak, men det e skönt att slippa alla batterier..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv en Jackson med Seymour duncan TB-4 (trembucker; stallmick) och SH-2 Jazz i halsposition ruskigt bra mickar i en kanonkombination. Jag har även en ESP med dubbla EMG-81:or.

SD mickarna ger en mer crunchig dist än 81-orna som är mer finkorning. Nackdelen med EMG är att hur "bra" gitarren är inte hörs lika tydligt. En sämre gitarr kan låta likadant som en medelbra gitarr om båda har EMG-81:or.

Jag föredrar helt klart SD:s passiva mickar som TB-4, SH-2, JB och speciellt SH-10? Distortion micken. TB-4:an och Distortionen har till och med högre utnivå än EMG-81:orna. Men jag kommer att byta ut min EMG-81 i halsposition till en EMG-60 eller 85 för ett mer crunchigare ljud.

Duncan Design mickarna kan vara riktigt schysst, men de är väl oftast byggda av "legofabriker" efter någorlunda specar från Seymour Duncan. = Inte samma kvalitet eller exakt samma ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...