Jump to content
Annons

Logic Studio hmm


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Det tog ett tag innan jag installerade Studio men jag blev till sist tvungen iom. att 7ans dongeln glappar eller har nåt annat mysko fel som gör att det kan vara ett helvete att få igång programmet ibland.

Började jäkla konstigt borde haft en massa space kvar på HDn men det såg inte så ut helt plötsligt så jag började leta efter hur man avinstallerar program dvs. 7an för att få plats men hittar ingen info om sånt hmm. Då tänkte jag då är det väl bara att slänga mappen i papperskorgen då så det gjorde jag men ingen märkbar skillnad på kvarvarande utrymme. Skit samma in med Studio det rullar men efter första Audio content skivan så hakar det sig och det står avbryt och försök att installera igen. Kollar hur mycket plats det finns kvar ungefär som från början dvs. lite knort. Slänger Studio och alla mappar som kom in med det i papperskorgen men ungefär lika mycket kvar ändå hmm. Tömmer givetvis papperskorgen efter varje gång så det är inget som ligger kvar där och tar plats. I med Studio skivan igen men det blev samma resultat efter första Audio Contentskivan igen så jag avslutade skiten. Sen fick jag för mig att testa om själva Logic Studio i sig ändå blev fullt installerat och det gick allt igång efter att det hakat sig på nåt skanningsläge som jag avbröt efter att det stått och tuggat en kvart eller nåt. Då fick man se eländet för första gången, nä urk det kommer att ta ett tag innan jag lär mig gilla det här läget för nu liknar det ju ingenting. Det påminner på tok för mycket om den där helknäppa layouten som jag inte kan med från andra program som jag valde bort till förmån för Logic så det blir nog till att fixa 7ans dongel.

Kort sagt inte nog med att det strular skiten så kan jag inte med det heller hellyllelyckat på min ära. Det är möjligt att det finns en hel uppsjö av snajdiga finnesser där bakom men vad hjälper det om man inte blir lockad att leta efter dom.

Och filsystemet och hur det funkar på en sån här maskin ja det kan man oxå undra över var sjutton hamnar grejorna det måste ju ligga en hel drös med skräp kvar från installationen av 7an som man inte ens kan se lite snabbt var dom hamnade.

Ja så är det aldrig får man vara glad det ska vara ett jäkla datamickel oavsett vilken plattform man kör på. Det må vara hänt att många är oerhört intresserade av detaljerad datakunskap men det är inte jag jag lär mig eller frågar bara för att kunna komma igång med att spela in. Då kanske man tycker men då kanske jag kunde klara dig med ett mer basic program icke sa nicke det är Logic (och inget express) som gäller i värsta fall blir det tillbaka till PCn igen så är det.

Tänkte bara tala om för ev. Studio köpare att det är nog inte helt fel att leta efter en begagnad 7a istället dom måste ju gå väldigt billigt nu.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Är du som Jan Guillo, gammal och reaktionär 😛

🤪 Ja kanske det nä men allvarligt talat jag började ju med datorer nån gång mitten av 80talet bara för att jag var helt säker på att nån gång i framtiden så skulle det ju bli möjligt att lira in musik på sin hemdator. Ok i början var det ju lite skoj med tekniken men då var det ju inte så svårt heller det har hänt en del kan man ju lungt säga. Men oavsett det så har intresset för den biten blivit riktigt riktigt minimalt så det är oerhört enerverande att lägga en massa tid på teknik och program som strular eller inte är upplagda så att du snappar det grundläggande läget genom att bara blänga på skärmen en 10 minuter eller så max. Nu är det nåt nytt upplägg i mixern/evironment oxå så nu hittar jag fan inte bussarna ens men det är väl nån finnes där bakom med routningen men det S.... jag i det funkade ypperligt väl i den gamla skepnaden.

😛 Jo det är nog lite gammal surgubbe över mig när det fjantas till det, dom kunde ju hålla sig till rejäla förnyelser göra dom lättöverskådliga och framför allt har man ett koncept som funkar som kläm in grejorna i det då. Fixa inget som inte är trasigt det är ju oerhört vansinningt spenderad tid framför allt min 😆 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu kommer en surgubbes kommentar.

Tracktion,,,,, thats teh shit.

De flesta DAWs har samma upplägg, men Tracktion har ett vidare perspektiv. Jag har fullständigt absorberats av msusken sedan jag bytte till Tracktion. Nu vet jag att du investerat sura stålar i logic men du kan köpa T2 för 29$, det är som att köpa en kompressor plugg....

Visst fan finns en massa coola grejer i Logic men börja i T2 och fortsätt i ditt Logic senare. Tro mig inget har fått mig att ändra mitt sätt att jobba som T2.

(Har jobbat i Cubase, Logic, Pro Toools etc utan att impas av vad de kan när det gäller den kreativa skapande processen))

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer en surgubbes kommentar.

Tracktion,,,,, thats teh shit.

De flesta DAWs har samma upplägg, men Tracktion har ett vidare perspektiv. Jag har fullständigt absorberats av msusken sedan jag bytte till Tracktion. Nu vet jag att du investerat sura stålar i logic men du kan köpa T2 för 29$, det är som att köpa en kompressor plugg....

Visst fan finns en massa coola grejer i Logic men börja i T2 och fortsätt i ditt Logic senare. Tro mig inget har fått mig att ändra mitt sätt att jobba som T2.

(Har jobbat i Cubase, Logic, Pro Toools etc utan att impas av vad de kan när det gäller den kreativa skapande processen))

Oj då.. kanske du skulle länka till Tracktion så vi andra får ta del av det?

Link to comment
Dela på andra sajter

1: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300659

2: Släng i osx-skivan, starta om och håll inne C under uppstart. Kör skivverktyg och markera din Macintosh HD och välj reparera skiva. Reparera även skivbehörigheter.

Supertack ska fixa och tetsa med det efter Morden i Midsummer.

Göran

meeeeeen, den serien är ju typ sämst.. tackar vet ja simpsons!! 😛

hörröduu gööran, du vet att du kan ringa mig närsomhelst när du har problem med macen, kan du alltid höra av dig till mig.. 🙂

bra förklaring KWS..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer en surgubbes kommentar.

Tracktion,,,,, thats teh shit.

De flesta DAWs har samma upplägg, men Tracktion har ett vidare perspektiv. Jag har fullständigt absorberats av msusken sedan jag bytte till Tracktion. Nu vet jag att du investerat sura stålar i logic men du kan köpa T2 för 29$, det är som att köpa en kompressor plugg....

Visst fan finns en massa coola grejer i Logic men börja i T2 och fortsätt i ditt Logic senare. Tro mig inget har fått mig att ändra mitt sätt att jobba som T2.

(Har jobbat i Cubase, Logic, Pro Toools etc utan att impas av vad de kan när det gäller den kreativa skapande processen))

Oj då.. kanske du skulle länka till Tracktion så vi andra får ta del av det?

Hört talats om Google? 🙂

http://www.google.se/search?q=tracktion

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
1: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300659

2: Släng i osx-skivan, starta om och håll inne C under uppstart. Kör skivverktyg och markera din Macintosh HD och välj reparera skiva. Reparera även skivbehörigheter.

Supertack ska fixa och tetsa med det efter Morden i Midsummer.

Göran

meeeeeen, den serien är ju typ sämst.. tackar vet ja simpsons!! 🙁

hörröduu gööran, du vet att du kan ringa mig närsomhelst när du har problem med macen, kan du alltid höra av dig till mig.. 🙂

bra förklaring KWS..

Hör inte av er om ni har problem med Tracktion till mig för då har ni inte fattat vad musik går ut på 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst googla så fort nån har nåt att säga om nåt..?

Om jag vore den som ville marknadsföra Tracktion så skulle man väl visa det på ett sett eller annat?

Förstår inte riktigt vad du försöker säga...

Menar du att drloop marknadsför Tracktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tja grabbar tack för alla svar och det var ett ganska bra avsnitt av Midsummer murders 🙂 .

Nä jag är så lite intresserad av det här med programvara och datorer så nu efter ett gäng år när jag lyckats lära mig lite om Logic så orkar jag inte byta fakstiskt. Ska jag vara ärlig så ska det väl ändå på nåt sätt bli skoj att se vad Studio fixar som inte 7an kan men att lära om igen var fan saker ligger nu och hur man hittar dit om dom ens finns kvar kanske är ersatta av nån annan funktion det suger BIG TIME. Men som sagt det som suger mest är att behöva fundera ut eller för den delen fråga om eller läsa sig till saker man redan visste på PCn. Nåja det ska nog bli bra bara man får gnälla av sig och skicka några mejl och gnälla ännu mer hos Apple 😛 .

Det var en märkligt medelmåttigt ljudande demo (Brandi Carlile) som dom skickade med den behövdes minsann inte nåt nytt superdutt Logic Studio för att mecka till ljudmässigt. Men som sagt jag fattar ju att det ligger massor gött där under ytan men det blir ju lite skrattretande när det påminner lite i layouten om en gammal version av Loop programmet Acid, man liksom funderar mer vad fan va det här för nåt än att lockas att leta och undersöka. Hoppas bara att det nya fina inte bara är en massa snajdiga Midi funktioner för jag använder i princip ingen midi överhuvudtaget. Nåja nu finns inget val har en låt som måste bli klar och jag orkar ännu mindre mecka med den där dongeln stup i kvarten för att få igång 7an så vi kör på det här så får vi se vart det barkar. Hackmacen får tuffa på som Node så minin ska väl orka med ganska mycket ändå även om Studio skulle visa sig ta mer resurser i anspråk än 7an.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja grabbar tack för alla svar och det var ett ganska bra avsnitt av Midsummer murders 🙂 .

Nä jag är så lite intresserad av det här med programvara och datorer så nu efter ett gäng år när jag lyckats lära mig lite om Logic så orkar jag inte byta fakstiskt. Ska jag vara ärlig så ska det väl ändå på nåt sätt bli skoj att se vad Studio fixar som inte 7an kan men att lära om igen var fan saker ligger nu och hur man hittar dit om dom ens finns kvar kanske är ersatta av nån annan funktion det suger BIG TIME. Men som sagt det som suger mest är att behöva fundera ut eller för den delen fråga om eller läsa sig till saker man redan visste på PCn. Nåja det ska nog bli bra bara man får gnälla av sig och skicka några mejl och gnälla ännu mer hos Apple 😛 .

Det var en märkligt medelmåttigt ljudande demo (Brandi Carlile) som dom skickade med den behövdes minsann inte nåt nytt superdutt Logic Studio för att mecka till ljudmässigt. Men som sagt jag fattar ju att det ligger massor gött där under ytan men det blir ju lite skrattretande när det påminner lite i layouten om en gammal version av Loop programmet Acid, man liksom funderar mer vad fan va det här för nåt än att lockas att leta och undersöka. Hoppas bara att det nya fina inte bara är en massa snajdiga Midi funktioner för jag använder i princip ingen midi överhuvudtaget. Nåja nu finns inget val har en låt som måste bli klar och jag orkar ännu mindre mecka med den där dongeln stup i kvarten för att få igång 7an så vi kör på det här så får vi se vart det barkar. Hackmacen får tuffa på som Node så minin ska väl orka med ganska mycket ändå även om Studio skulle visa sig ta mer resurser i anspråk än 7an.

Göran

Bara en sak.. Splitta upp mer in dina trådar. ZZzzzzz!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag hajar inte folk som säger att jag håller mig till "what ever" bara för jag investerat tid i " what ever" även om det egentligen suger eller att det inte är vad jag förväntat mig....

Människan är lärande under hela sin livstid, inget är väl så spännande som att upptäcka nåt som ger nya perspektiv.

Att resonera att nu har jag kommit så här långt med "what ever " är ju lite som att säga att nu kan jag köra distade ackord i c-dur och g-dur så nu räcker det...

Men det kanske bara är jag som tänker så. Jag vill bara att musik skall vara lätt att skapa.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ja EXAKT! DÄR slog du huvet på spiken!

Tror inte han säljer Tracktion, däremot var hans kommentar väldigt irrelevant för den här diskussionen 😛

Ööööh, morden i midsummer då?

Mer relevant på forumet?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ööööh, morden i midsummer då?

Mer relevant på forumet?

😛

Huvudpoängen med det inlägget var ju att tacka för hjälpen, inte att han skulle se morden i midsummer. 🙂

Ähhhh, va fan....

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jaja jag ska killwithskill man fånga läget förstår du och låta tankarna slinka ut i fingrarna innan dom tar andra banor både fingrarna och tankarna 😮 .

Jag hajar inte folk som säger att jag håller mig till "what ever" bara för jag investerat tid i " what ever" även om det egentligen suger eller att det inte är vad jag förväntat mig....

Människan är lärande under hela sin livstid, inget är väl så spännande som att upptäcka nåt som ger nya perspektiv.

Att resonera att nu har jag kommit så här långt med "what ever " är ju lite som att säga att nu kan jag köra distade ackord i c-dur och g-dur så nu räcker det...

Men det kanske bara är jag som tänker så. Jag vill bara att musik skall vara lätt att skapa.

Ja men fan jag vill ju bara gnälla och fram till nu så har Logic varit mitt program och kommer förmodligen att förbli det även om det har genomgått en ganska stor förändring. Jag har oxå testat en massa obegriplig programvara och Logic passade bäst för mig.

Denna oändliga läroprocess som många dyrkar blir lite annorlunda med åren, med mina år på nacken och med det jag har med mig i bagaget handlar det mer om att lära sig förvalta det jag redan lärt mig så att det så småningom förhoppningsvis övergår i det som man kallar viset så jag kan använda det till glädje för mig och för dig.

Jag pratar inte om musikprogram nu eller den typen av lärande där hjärnan sätts på turbo som en annan quadpropp. Hade det varit meningen att vi i vår vardag ständigt skulle behöva processa den mängd av info och intryck som kontinuerligt sker nu och ständigt stegras så hade Adam och Eva kommit till jorden med antenner och FW portar och hjul i stället för fötter så man hann med att förflytta sig mellan alla olika lärocentra.

Oljan håller på att ta slut och vi skitar ner mer än nånsin, man kan köpa sig rätt att få skita ner till och med men det verkar inte ingå i det livsånga lärandet och här sitter vi och glor på dataskärmar och knäpper på knappar 😉 . Nja jag tror nog jag gnäller lite det verkar inte helt fel i samanhanget ändå.

En sak lärde jag mig att komma ihåg att göra i alla fall iom. den här tråden, visste det iofs. och brukar försöka att göra det när jag orkar och det är att lägga lite luft mellan 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jaja jag ska killwithskill man fånga läget förstår du och låta tankarna slinka ut i fingrarna innan dom tar andra banor både fingrarna och tankarna 😮 .
Jag hajar inte folk som säger att jag håller mig till "what ever" bara för jag investerat tid i " what ever" även om det egentligen suger eller att det inte är vad jag förväntat mig....

Människan är lärande under hela sin livstid, inget är väl så spännande som att upptäcka nåt som ger nya perspektiv.

Att resonera att nu har jag kommit så här långt med "what ever " är ju lite som att säga att nu kan jag köra distade ackord i c-dur och g-dur så nu räcker det...

Men det kanske bara är jag som tänker så. Jag vill bara att musik skall vara lätt att skapa.

Ja men fan jag vill ju bara gnälla och fram till nu så har Logic varit mitt program och kommer förmodligen att förbli det även om det har genomgått en ganska stor förändring. Jag har oxå testat en massa obegriplig programvara och Logic passade bäst för mig.

Denna oändliga läroprocess som många dyrkar blir lite annorlunda med åren, med mina år på nacken och med det jag har med mig i bagaget handlar det mer om att lära sig förvalta det jag redan lärt mig så att det så småningom förhoppningsvis övergår i det som man kallar viset så jag kan använda det till glädje för mig och för dig.

Jag pratar inte om musikprogram nu eller den typen av lärande där hjärnan sätts på turbo som en annan quadpropp. Hade det varit meningen att vi i vår vardag ständigt skulle behöva processa den mängd av info och intryck som kontinuerligt sker nu och ständigt stegras så hade Adam och Eva kommit till jorden med antenner och FW portar och hjul i stället för fötter så man hann med att förflytta sig mellan alla olika lärocentra.

Oljan håller på att ta slut och vi skitar ner mer än nånsin, man kan köpa sig rätt att få skita ner till och med men det verkar inte ingå i det livsånga lärandet och här sitter vi och glor på dataskärmar och knäpper på knappar 😉 . Nja jag tror nog jag gnäller lite det verkar inte helt fel i samanhanget ändå.

En sak lärde jag mig att komma ihåg att göra i alla fall iom. den här tråden, visste det iofs. och brukar försöka att göra det när jag orkar och det är att lägga lite luft mellan 😄 .

ja vad säger man, kapitulerar inför mängden av ord 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
MEN vad du stri'r och krånglar hela tiden Göran! 😮😉

🙂 Ja man måste få in lite omvärldsmedvetenhet i folket det blir så mycket ettor och nollor här 😄 . Sen är det bara nyttigt med lite snabba kast fram och tillbaka i logiken. Simultandebatt kallas det när man kör flera ämnen flock på en gång det gäller att vara med i matchen 😄

Bara skojar lite det var så tråkigt när det strulade med Logic Studio så jag fick liva upp mig lite. Tack för senast föresten det var skoj.

Nu ska jag se om det går att öppna ett emagic PC Logic platinum 5.2 project Studio.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det gick men nu är det lustigt med ljud och midi inställningarna för macens ljudkort dom har ändrats 😮 mysko får nog köra det där tipset om att reparera. Men summa sumarum det låter bättre om Studio på nåt sätt tycker jag, det finns ju en ny kompressor kanske är den som är grädden på moset.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det gick men nu är det lustigt med ljud och midi inställningarna för macens ljudkort dom har ändrats 😮 mysko får nog köra det där tipset om att reparera. Men summa sumarum det låter bättre om Studio på nåt sätt tycker jag, det finns ju en ny kompressor kanske är den som är grädden på moset.

Mmm, blas ter em mo fat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det liknar fan ingenting det här Studio det låter bra och presetsen är jäkla smidiga men upplägget är som ett annat Ejay ujuj så rörigt det blir på skärmen. Ibland så är environment som det brukar men inte alltid det kan komma upp en tom ruta oxå och nu måste man välja det i menyn det går inte att dubbelklicka längre. Och i vissa av låtmallarna finns det audioinstrument med men i vissa inte och en tom untitled med allt på finns inte alls längre den är kort sagt tom ja iofs. så var det visst en audiokanal med?

Herrejösses det kommer att ta tid att lära sig det där manickeriet fan går det inte att ställa om det till den gamla layouten?

Gudars skymning så dant dom har ställt till det får nog se till och laga xskeyn till 7an eller byta ut den. Nu måste man leta efter verktygen fan dom bara låg där direkt förut och det är två rutor också men bara en funkar att välja verktyg i, den andra vet i gudarna vad den är till för.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha....det är ganska underhållande att läsa dina inlägg.

Jag lider lite med dig....vet hur frustrerande det kan vara när saker och ting inte finns där man är van vid att dom finns, speciellt när man inte känner att man har tid att mecka........

Men du ska nog se att du lär dig älska även Logic Studio....om du bara ger dig tid att hitta funktionerna igen.... 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

men upplägget är som ett annat Ejay ujuj så rörigt det blir på skärmen.
Jag tyckte tvärtom! Så underbart med fliksystemet och slippa fönster som ligger över och under varandra.
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja det är nog så att det som passar den många bra fungerar mindre bra för andra. Jag ska allt knäcka nöten :rolleyes: vill bara gnälla lite men faktum är att för den som inte meckar så mycket med loopar och midi så är det nog layoutmässigt ett steg mot lite enklare program.

Jag vill ju ha ett överskådligt arr som inte behöver slåss med en massa andra delskärmar och samma när det gäller mixerdelen. Det är bättre om det startar upp med ett grund arr med tex. 24 kanaler audio hela gänget av audioinstrument och aux och hela köret sen om man vill göra sina egna templates så är det väl bara att göra det då. Jag har ändå en 20 tums skärm och ska allt bli överskådligt på det sättet som jag vill ha det så går det väl åt en 42 tums eller nåt.

Man har ju ingen större nytta av att öppna en pop template bara för at finna att det inte finns med nåt audioinstrument med för tex. EZ drummer (vars egen template inte funkar i Logic Studio heller för den delen). Då måste man först lista ut hur man lägger till ett audioinstrument och sen mecka till separata kanaler för EZ på det gamla sättet och då är vi ju tillbaka på Emagic Logic Platinum stadiet.

Jag har liksom helt enkelt ingen lust att sätta mig in i i detalj hur man bygger ett eget environment, skapandeprocessen är i sig svår nog och tillräckligt tidsödande och det finns inget osexigare än att behöva sätta den på hold bara för att lista ut var fan finns den där grejen nu. Jag är förmodligen inte tillräckligt överväldigad av det här med datorer och snajdig programvara och dessa oändliga möjligheter att förändra och hela tiden lägga till nya funktioner. Det är helt OK med nya verktyg på paletten men det är inte den det handlar om utan det är det man gör med den som är det primära och då är det ju bra om man kan se ganska fort hur den ska användas.

Kort sagt det finns ingen anledning att fixa nåt som inte är sönder.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...