Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har postat exakt detta i ett annat forum men inte fått mycket till synpunkter. Klipper och klistrar:

Har en liten teori som jag tänkte bolla med er här. Jag har själv inget band. Har aldrig haft, men har vistats en del i "band"-miljö så att säga. har en del kompisar som spelar i band.

Har följt utvecklingen utav låtar en del och har kommit fram till följande:

Det här är vad jag tror

Dom låtar vi gillar allra bäst. Är låtar som vi har en relation med. Jag menar inte kärleksrelation. Men ganska nära. En intim musik-kompis relation. En låt som du hör för första gången och tycker är skitbra tycker du antagligen är ännu bättre när du har lyssnat på den flera gånger och inte tröttnat på den. Då börjar låten betyda något för dig.

Om du hör en låt du tycker väldigt mycket om men så småningom tröttnar på så har det brustit i själva relationen till låten menar jag. Ta ett break och lyssna igen efter ett år eller så. en såkallad "nytändning" =)

Det jag har märkt från mina kompisars låtskriveri är att dom börjar på en låt. Plinkar på gitarren, pianot eller nynnar nåt för dom själva kanske. Dom tycker det låter "sådär". Dom frågar mig..."sådär" säger jag med.

Dom tycker att dom borde utveckla den. Så dom gör det...lägger till några saker. Tar bort några saker...sätter text till låten kanske, spelar den ofta på repningar osv. Tillslut har dom skapat den här relationen med låten dom har gjort. Dom tycker att låten låter "skitbra" medans jag som utomstående inte skapat denna relation med låten fortfarande tycker "sådär"

Bandet blir i chocktillstånd när jag säger att jag fortfarande bara tycker att låten är "sådär". Deras längtan att bli ett stort etablerat band som tjänar massa pengar växer. Åsså börjar karusellen om igen.

Den här relationen tycker jag är både bra och dålig. Det är jätteskönt och roligt att kunna knyta ett band med musik. Men det kan också vara en typ av blockering när man själv gör låtar.

Bolla?

Annons
Postat

Man blir lätt blind för hur det egentligen låter. Man märker ofta det med folk som gör musik helt i sequencer (inkl skriver) - melodierna är ofta rätt tafatta men personen som gjort dem verkar tycka de är hur catchiga som helst.

Jag har lärt mej att aldrig "finputsa" en melodi - antingen så ska den låta bra i mina öron med en gång, eller så börjar jag om i en annan ände. Det första direkta intrycket får man bara en eller två gånger, så man måste ta vara på hur man känner då.

drloop (oregistrerad)
Postat

Kanske är det så att med åldern och erfarenhet lär man sig vad som är catchy.

Jag tycker det blivit mycket lättare att tillfredställa en bredare publik än när jag var ung och oerfaren.

Jag kan lite mer på beställning åstakomma mer lätttillgänglig musik.... bra eller dåligt fan ver.

drloop (oregistrerad)
Postat

BTW, tbruce så rockar ditt personliga foto i ca 120 BPM.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.