Jump to content
Annons

Brusnivå & Hörselskador


BoGabrielNurmi

Recommended Posts

Hej!

Jag sitter i en låtskrivarlya och har sedan omöblering då jag bla. flyttade datorn upplevt att jag blir tröttare i öronen än tidigare.

Så min fråga till folket här är: Hur farligt är brus från datorer för ens hörsel.

Nu menar jag inte vid tex. mixning eller liknande då det är rätt uppebart att det är störigt med en dator som dånar. Jag menar mer rent allmänt hur farligt det är med den typen av sus. Min dator som är av modellen äldre men byggd för musik har på senare tid börjat låta mer (ja den lät rätt mycket från början, det är en Shuttle/XPC) och jag är orolig att jag ska förstöra mina öron på detta vis!

Har ni några konkreta tips på hur man får ner brusnivån så kom gärna med dem. Sitter på en P4 på 2,4ghz med ett dualheadkort med egen fläkt samt två fläktar i schassit (en stor för hårddisken och en lite mindre också sitter i chassit men jag vettefan vad den är tänkt till att kyla ner). Har provat traditionella knep som att damsuga den ren från skit.

Mvh,

Bo Gabriel Nurmi

Redigerat av BoboMusik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte farligt alls såvida ljudnivån är under 80 dB och du sitter max 8 timmar vid datorn (detta är numera EU-gränsvärdet, 85 dB tidigare). Ingen dator låter mer än 80 dB men det kan ju vara väldigt störande med vinande fläktar ändå inte minst i inspelningssammanhang. Faran är vid mixning då ljudnivån, åtminstone för mig, lätt åker upp efter någon timme.

Blir man utsatt för ljud där man måste skrika till varandra i lokalen för att kommunicera, om man efteråt får tinnitus eller lomhördhet är de varningssignaler för bestående hörselnedsättning eller tinnitus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte farligt alls såvida ljudnivån är under 80 dB och du sitter max 8 timmar vid datorn (detta är numera EU-gränsvärdet, 85 dB tidigare). Ingen dator låter mer än 80 dB men det kan ju vara väldigt störande med vinande fläktar ändå inte minst i inspelningssammanhang. Faran är vid mixning då ljudnivån, åtminstone för mig, lätt åker upp efter någon timme.

Blir man utsatt för ljud där man måste skrika till varandra i lokalen för att kommunicera, om man efteråt får tinnitus eller lomhördhet är de varningssignaler för bestående hörselnedsättning eller tinnitus.

Så utifrån vad du skriver är det troligare att min försämrade hörsel och "örontrötthet" beror på att jag kör för hög volym när jag arbetar än fläktbrum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det tror jag. En datorfläkt kommer aldrig upp i ljudtrycksnivåer som riskerar att ge bullerskada. Den kan vara nog så irriterande men säkert mer så om du mixat i för hög volym. Är hörselförsämringen något du upplever permanent skall du absolut bli bedömd av en öronläkare och genomgå ett hörselprov. Det finns så många idiotiska myter som att "ljud man tycker om inte är lika farligt som oönskat buller". Detta är helt fel. Det handlar om energiinnehållet vare sig det kommer från en tryckluftsborr eller bastuba. Trist också när musikaffärer skaffar sig slogans som "we play louder" och Hultsfredsfestivalen vägrar acceptera ljudtrycksgränsvärden som är satta för att skydda ungdomars hörsel från bestående skador.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om energiinnehållet vare sig det kommer från en tryckluftsborr eller bastuba.

Stämmer väl iofs inte helt. Örat tål vissa frekvenser bättre än andra (iaf enligt Passer 'n Smiths bok Psychology, Science of Mind and Behavior)Men jag är tacksam för dina svar, har nog oroat mig i onödan. Har dock lyckats dämpa ner datorn lite, samt försöker hålla nere volymen vid låtskrivande. Kan kanske också ha att göra med att jag upplever att mina monitorer har en ganska påtaglig diskant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om energiinnehållet vare sig det kommer från en tryckluftsborr eller bastuba.

Stämmer väl iofs inte helt. Örat tål vissa frekvenser bättre än andra (iaf enligt Passer 'n Smiths bok Psychology, Science of Mind and Behavior)Men jag är tacksam för dina svar, har nog oroat mig i onödan. Har dock lyckats dämpa ner datorn lite, samt försöker hålla nere volymen vid låtskrivande. Kan kanske också ha att göra med att jag upplever att mina monitorer har en ganska påtaglig diskant...

Ja diskantljud värre än basljud när det risk för bullerskada vid samma energimängd, riktigt. Det viktiga är att inte tro att önskvärda ljud, som ens egen musik! är riskfriare än andra vad gäller bullerskada. Sen finns det ju en massa tips här på forumet om att få en tystare dator men det är en annan historia...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om energiinnehållet vare sig det kommer från en tryckluftsborr eller bastuba.

Stämmer väl iofs inte helt. Örat tål vissa frekvenser bättre än andra (iaf enligt Passer 'n Smiths bok Psychology, Science of Mind and Behavior)Men jag är tacksam för dina svar, har nog oroat mig i onödan. Har dock lyckats dämpa ner datorn lite, samt försöker hålla nere volymen vid låtskrivande. Kan kanske också ha att göra med att jag upplever att mina monitorer har en ganska påtaglig diskant...

Ja diskantljud värre än basljud när det risk för bullerskada vid samma energimängd, riktigt. Det viktiga är att inte tro att önskvärda ljud, som ens egen musik! är riskfriare än andra vad gäller bullerskada. Sen finns det ju en massa tips här på forumet om att få en tystare dator men det är en annan historia...

Kikar runt lite efter i andra trådar, tack för tipset.

Mvh,

Bo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...