Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har gått från hårdvara till mjukvara, och jag undrar vissa grejjer.

jag har en Laptop, och ett midikeybord som jag kör Cubase SX3 på plus standard ljudkortet.

Jag funderar att köpa aktiva monitorer, är det bara att koppla in dom i laptopen

och sedan kör?? eller måste man ha någon mixer, eller nått imellan, eller funkar

hörlurutaget direkt till monitorerna?

Samma fråga med Mic igentligen, är det bara att köpa en mic och sedan köra..

eller måste jag först ha ett bra ljudkort, som micken går igenom?

Det e kopplingarna jag är mest konfudersam över.

Annons
Posted

Hörlursutgången är inte så lyckad att köra till ett par aktiva monitorer, utan du ska i så fall använda line-utgångar om det finns sådana.

En dynamisk mic kan du koppla till micingången på ljudkortet, men micingången på standardljudkort är det absolut sämsta på ljudkortet, så det skulle jag rekommendera att du inte använder alls. Om du vill använda en kondensatormic, så behöver du en micpreamp som kan leverera fantommatning på 48V - och det finns inte i ljudkort som är inbyggda i laptops.

Jag skulle nog välja att satsa på ett Firewire-ljudkort om jag var i din situation - exempelvis Echo FireFace4 eller Terratec Phase X24FW... Då får du både mic- och line-ingångar, lineutgångar, hörlursutgång och midi in/ut - allt med betydligt bättre ljudkvalitet än det inbyggda ljudkortet. 🙂

Posted
Hörlursutgången är inte så lyckad att köra till ett par aktiva monitorer, utan du ska i så fall använda line-utgångar om det finns sådana.

En dynamisk mic kan du koppla till micingången på ljudkortet, men micingången på standardljudkort är det absolut sämsta på ljudkortet, så det skulle jag rekommendera att du inte använder alls. Om du vill använda en kondensatormic, så behöver du en micpreamp som kan leverera fantommatning på 48V - och det finns inte i ljudkort som är inbyggda i laptops.

Jag skulle nog välja att satsa på ett Firewire-ljudkort om jag var i din situation - exempelvis Echo FireFace4 eller Terratec Phase X24FW... Då får du både mic- och line-ingångar, lineutgångar, hörlursutgång och midi in/ut - allt med betydligt bättre ljudkvalitet än det inbyggda ljudkortet. 😲

Jaha ett firewire skulle då lösa problemet med monitorerna och micen på en och samma gång, har ljudkortet pantomatning med, och midikontaktet så vore ju det en super lösning att ha all musik matrial därigenom.

Det ska jag definitivt kolla närmre på!

Posted

En följd fråga..

Vilket ljudkort ska man satsa på? finns en hel djungel..

Min budget är låg, 1500 som max pris, firewire, och med fantom matning, låg latency.

Vad tycker ni?

Posted

lägg 3000-4500 och skaffa ett motu ultralite.. snusk bra kort som du kan växa i imånga år!!

Posted

jag önskar det gick =) men är på en tight budget, och ljdukort är nått som behövs ganska omgående..

alltid denna kompromiss 😕