Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har min hemmastudio i vardagsrummet och där fiins det en tv-bänk med glas-skjutdörrar, glasbord, samt bokhylla med glasdörrar. Det skrammlar nått förjävligt av basljud. Så min fråga lyder: Finns det nått sätt att dämpa/få bort detta genom att akustikbehandla. Eller e det kört? Kom ihåg att det är mitt vardagsrum så det ska inte se ut som hej-kom-å-hjälp-mig. Några råd?

Annons
Postat

Sådant går inte att akustikbehandla bort, utan du måste dämpa på källan till skramlandet.

Det finns genomskinliga "möbeltassar" av plast, som man kan klistra fast på lämpliga ställen för att dämpa sådant skrammel. Är det fasta glasskivor, så kan man sätta en tunn sträng genomskinlig Dolly-fyllning för att stabilisera.

Om det är skjutdörrar av glas som inte sitter tillräckligt hårt i spåren, så får du nog försöka med att sätta in lite skumplast på något lämpligt sätt för att dämpa skramlet just när du spelar.

pme (oregistrerad)
Postat

Jag har någonstans sett att man kan ha en liten metalpinne med en gummibit i ena änden och fastsättning i den andra. Då kan man få en dämpning av tex en glasruta. Dvs den fungerar som

ett litet finger som trycker in glaset en bit in på rutan.

Postat

Har kommit fram till att det är tv-bänkens glas som skrammlar mest, så det måste åtgärdas.

Claes:

Var får man tag på möbeltassar och skumgummi?

PME:

Hur funkar denna där "fingerpinnen"? "Fastsättning i andra änden"? vad menas och hur/var sätter man fast den?

Postat
Har kommit fram till att det är tv-bänkens glas som skrammlar mest, så det måste åtgärdas.

Claes:

Jag tror att IKEA har sådana genomskinliga små plast-"tassar" - och annars finns det nog hos de flesta byggvaruhus.

Skumgummi kan du ta något förpackningsmaterial om du har sådant liggande - och annars kan du kanske lösa det genom att köpa ett polyeten-liggunderlag på Jula och klippa sönder i lagom bitar för att pressa in där det skramlar.

Postat

Claes:

Jag tror att IKEA har sådana genomskinliga små plast-"tassar" - och annars finns det nog hos de flesta byggvaruhus.

Skumgummi kan du ta något förpackningsmaterial om du har sådant liggande - och annars kan du kanske lösa det genom att köpa ett polyeten-liggunderlag på Jula och klippa sönder i lagom bitar för att pressa in där det skramlar.

Oki. Ska kolla med min Ikea kontakt och gå bananer på liggunderlägg. Tackar!

pme (oregistrerad)
Postat

Claes:

PME:

Hur funkar denna där "fingerpinnen"? "Fastsättning i andra änden"? vad menas och hur/var sätter man fast den?

Det blir nog till att anpassa sig till vart den behövs. Rimligen bör det vara någon form av skruv i karmen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.