Jump to content
Annons

Hur får man en fet och snygg refrängsång


frejan (oregistrerad)

Recommended Posts

frejan (oregistrerad)

Hej!

Om man har en pop och rock produktion - hur gör man för att få en fet och snygg refrängsång? Jag har hittills alltid kört med att spela in 1 lead och dubba den unisont 2 gånger, och sedan panorera dubbningarna left right. Detta fungerar i regel hyfsat. Stämmor har jag inte jobbat med så mycket. Hur skulle dessa ligga i mixen i sådant fall. Skulle vilja ha fler idéer här om hur man kan göra för att få det bra, bortsett från att sjunga vackert förstås =).

Mvh

F r e j

Redigerat av frejan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
hur gör man för att få en fet och snygg refrängsång?

EQ, kompressor, exciter, reverb och sidechainat delay använder jag nästan alltid på leadsång. Ofta kan man smyga på med lite mer delay på just refrängerna än verserna utan att det låter grötigt.

Excitrar bör dock användas med försiktighet.

Redigerat av Dag
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis suttit och benat i detta och testade efter goda råd att sjunga in körstämman separat två gånger, eq förstås och rätt mkt reverb på dom. Panorerade ut åt varsitt håll och la dom med lite lagom låg volym i bakgrunden. Det blev rätt bra tycker jag själv! Ödmjuk så! Enkelt sätt att få det att låta "mer". Och då var det ju ändå bara 1 stämma så att säga.

Tänkte lägga ut ett kort smakprov här men vet inte om det går så jag struntar i det.. (tillägg: tog mod till mig och la ut hela låten under låtskiss i stället, dyker väl upp så småningom..)

Redigerat av Wetter
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Just körmixning har vi diskuterat någon gång förut och det blev rätt omfattande. Experimentera med panorering och prova att fasvända samma fil i motsatt panorering. Brukar funka bra för mig.

Jag kanske är gammal modig men fasvänder sammafil så släcks den ut vid monolyssning. Inget jag skulle rekommendera.

Om man vill göra en liknande effekt så kan man panna tagningen till tex vänster och lägga ett kort svarsdelay till höger.

Nackdelar, kören lutar åt vänster och det låter inte bra mono men den hörs åtminstone.

Mitt tips är många pålägg och jobba med panorering. För att det inte skall luta eller fladdra i stereo så bör tagningarna jämna, jobba med kompressorn.

Själv brukar jag lägga samma stämma 4 ggr ibland för att kunna panna och få till ett riktigt stort ljud. Och så jobbar man på... osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om man har en pop och rock produktion - hur gör man för att få en fet och snygg refrängsång? Jag har hittills alltid kört med att spela in 1 lead och dubba den unisont 2 gånger, och sedan panorera dubbningarna left right. Detta fungerar i regel hyfsat. Stämmor har jag inte jobbat med så mycket. Hur skulle dessa ligga i mixen i sådant fall. Skulle vilja ha fler idéer här om hur man kan göra för att få det bra, bortsett från att sjunga vackert förstås =).

Mvh

F r e j

Vad tänker du på för sound egentligen?

Är det Beatles, Queen eller Accept vi pratar om? (svårt att komma med konkreta tip annars.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...