Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Japp,nu har jag bestÀmt för att köpa en virus ti och undrar om det Àr nÄn som har bra tips pÄ bra stÀllen med bra avbetalningsmöjligheter?jag vet ju om jam och musikbörsen men undrar om det finns fler stÀllen.

Annons
Postat
Japp,nu har jag bestÀmt för att köpa en virus ti och undrar om det Àr nÄn som har bra tips pÄ bra stÀllen med bra avbetalningsmöjligheter?jag vet ju om jam och musikbörsen men undrar om det finns fler stÀllen.

4Sound kör rÀntefritt i upp till 24 mÄnader har jag för mig...

Postat

Det absolut bÀsta för mig vore att kunna dela upp det pÄ typ 60 mÄnader eller nÄt tror jag.Men det kanske blir svÄrt?

Postat
Det absolut bÀsta för mig vore att kunna dela upp det pÄ typ 60 mÄnader eller nÄt tror jag.Men det kanske blir svÄrt?

Kontakta din bank och hör med dom vad det skulle kosta att ta ett vanligt banklĂ„n. Även om GE Money Bank och liknande stĂ€llen har rĂ€ntefria avbetalningar sĂ„ brukar det alltid tillkomma olika typer av avgifter (upplĂ€ggningsavgift, fakteringsavgift osv) som ibland kan bli mer Ă€n vad rĂ€ntekostnaden blir pĂ„ ett banklĂ„n.

Postat

NÀr jag bad om ett banklÄn för min Nord Elektro sÄ rekommenderade dom mig att skaffa kredit pÄ mitt kortkonto istÀllet, mycket fördelaktigare med rÀnta o sÄ menade dom. Man fÄr vÀl ha upp till 10% av sin Ärsinkomst som kredit(föreningssparbanken Är 2004) under förutsÀttning att man har fast jobb/inkomst. Avbetalningen Àr vÀl 5% av den utnyttjade krediten per mÄnad. Det dÀr med 60 mÄnader faller ju iofs bort hÀr men o andra sidan kan du ju lÄta avbetalningen ske varje mÄnad och sen ta ut samma belopp dan efter, dock kanske inte sÄ fördelaktigt rÀntemÀssigt.

Det kan ju va bra o ha kredit om du e pank o sladden till Virusen gĂ„tt sönder eller du rĂ„kar va pĂ„ krogen utan pengar 🙂 (vilket hĂ€nt mig ett antal ggr)

NÄja, ett alternativ.

Lycka till, klart du skall ha en Virus. Skulle jag me ha om inte min kredit varit i ett allt jÀmt stÀndigt utnyttjande...

Stefan

Postat

Bara att grattinera till ett klokt val! MÄ Du glÀdjas och Äter glÀdjas av dess underbara brilljans!

Peace...🙂

Postat (redigerat)

Det allra allra superbÀstaste hade varit om du kunde spara ihop till den.

Typ snÄla som fan och lÀgga undan sÄ mycket som möjligt i nÄgra mÄnader.

Det Ă€r det absolut mest fördelaktiga. Inga rĂ€ntor, inga skulder, ingen Ă„ngest! 😉

Men om du inte har möjlighet till det sÄ instÀmmer jag med bakke.

Kontakta din bank och kolla upp möjligheten till ett helt vanligt lÄn.

De kommer, som Steffe sade, att försöka fÄ dig att ta en kortkredit. (Det Àr dÀr de tjÀnar riktigt mycket pÄ rÀntan).

Ta gÀrna kortkrediten, den Àr en bra panikbuffert men försök fÄ ett helt vanligt banklÄn till synthinköpet.

Det ger dig den allra bÀsta rÀntan och villkoren.

Hoppas det gÄr bra!

Edit: stavfel.

Redigerat av dominion
Postat

jag hÄller med celsius. 4sound köpte jag min pÄ med 24 mÄnaders rÀntefri avbetalning. ska du ha pÄ 60 mÄnader kommer det kosta mer Àn det smakar pga rÀntan som tillkommer.

Postat

Avbetalning Àr i princip det samma som att ta ett lÄn! Du betalar mer i lÀngden genom "rÀnta" o sv.

Jag har sparat för ett digitalpiano i ett halvÄr nu. RÄder dig att göra detsamma...

Postat

"RÀntefria" avbetalningar kan vara bra pÄ större belopp, eftersom dom inte tar nÄgon hÀnsyn till beloppets storlek. De har sina fasta avgifter (vanligtvis en upplÀggningsavgift och en aviavgift, d v s en avgift för varje inbetalning). SÄ, ju större belopp man lÄnar, dessto lÀgre blir den effektiva rÀntan.

Om banken sĂ„ ivrigt föresprĂ„kar nĂ„gon speciell lösning (i det hĂ€r fallet kreditkort) sĂ„ skulle jag blivit fundersam. Har du klarat dig utan en massa krediter tidigare sĂ„ Ă€r det ingen livsstil att försöka skaffa sig; Det Ă€r _alltid_ dyrare att lĂ„na pengar Ă€n att inte göra det. Även om det Ă€r praktiskt ibland. Men banken tjĂ€nar sĂ„klart mer pengar ju mer du lĂ„nar. Annars har vĂ€l de flesta banker hyfsat förmĂ„nliga lĂ„n pĂ„ lĂ€gre summor. Nordea har t ex nĂ„got dom kallar startlĂ„n, dĂ€r man Ă€ven som t ex student kan lĂ„na 50 000 till ca 5.5% rĂ€nta. Men lĂ€s alltid noga igenom alla avtal, och begĂ€r gĂ€rna att fĂ„ en avbetalningsplan dĂ€r varje inbetalning finns specificerad, sĂ„ att du enkelt kan rĂ€kna ut exakt hur mycket du betalar.

Annars Ă€r jag personligen tveksam till att köpa just elektronik pĂ„ sĂ„pass lĂ„ngtid. Undrar t ex hur mĂ„nga som fortfarande har flera Ă„r kvar pĂ„ sina monster till bildrörs-TV? 😛

Postat

Tack för synpunkter och sĂ„ vidare 😛 .Jag Ă€r sĂ€mst pĂ„ att spara pengar sĂ„ avbetalning Ă€r nĂ„t jag bestĂ€mt mig för,jag ska börja lira synt i ett band inom kort ochsĂ„ och har inte möjligheten att spara kĂ€nner jag.

Postat

Fan jag Àr ocksÄ sugen pÄ en Virus och vandrar lite i samma tankar...

Kontokredit avrÄder jag... sitter fortfarande med min sen 4 Är tillbaka. (dags att göra sig av med den).

Kör pÄ rÀntefritt...

Postat

Tror att alla de stora musikkedjorna har ganska sÄ jÀmförbara avbetalningsvillkor. Har köpt grejer frÄn bÄde JAM och 4Sound pÄ avbetalning och det Àr precis som folk skrivit ovan en startavgift och sedan en aviavgift som tillkommer. SÄ kolla vad den "effektiva rÀntan" blir pÄ ditt belopp och jÀmför med vad din bank har att erbjuda för ett lÄn.

Och sĂ„ mĂ„ste jag vara trĂ„kig och instĂ€mma i att det Ă€r lite dumt att köpa elektronik pĂ„ sĂ„ lĂ„nga lĂ„netider som 60 mĂ„nader... -Innan lĂ„net Ă€r avbetalt kommer din Virus att ha tappat sĂ„ mycket i vĂ€rde att det Ă€r troligt att du sitter med större skuld kvar pĂ„ lĂ„net Ă€n vad synthen Ă€r vĂ€rd... 😳

SÄ ta dig en funderare pÄ om du verkligen behöver ha sÄ lÄng tid pÄ det. Spara ihop lite först och ta resten pÄ avbetalning kanske?

Postat
Tror att alla de stora musikkedjorna har ganska sÄ jÀmförbara avbetalningsvillkor. Har köpt grejer frÄn bÄde JAM och 4Sound pÄ avbetalning och det Àr precis som folk skrivit ovan en startavgift och sedan en aviavgift som tillkommer. SÄ kolla vad den "effektiva rÀntan" blir pÄ ditt belopp och jÀmför med vad din bank har att erbjuda för ett lÄn.

Och sĂ„ mĂ„ste jag vara trĂ„kig och instĂ€mma i att det Ă€r lite dumt att köpa elektronik pĂ„ sĂ„ lĂ„nga lĂ„netider som 60 mĂ„nader... -Innan lĂ„net Ă€r avbetalt kommer din Virus att ha tappat sĂ„ mycket i vĂ€rde att det Ă€r troligt att du sitter med större skuld kvar pĂ„ lĂ„net Ă€n vad synthen Ă€r vĂ€rd... 🙂

SÄ ta dig en funderare pÄ om du verkligen behöver ha sÄ lÄng tid pÄ det. Spara ihop lite först och ta resten pÄ avbetalning kanske?

Hör vad du sÀger.Men att den kommer bli mindre vÀrd spelar som ingen roll dÄ jag aldrig kommer sÀlja den iaf förmodligen.Den musikaliska betydelsen för mig att investera i den Àr sÄ pass stor.Har ju aldrig Àgt en riktigt nice hÄrdvarusynt sÄ nu jÀlar assÄ!!

Postat

Ytterligare trÄkrÄd; VÀnta lite mer syntköpet tills du kÀnner om bandet Àr ordentligt seriöst eller sÄ? Under tiden kan du ju slÀpa med datorn och ett midi-klaviatur eller liknandet? Eller köp nÄgon billig hyfsad synt, t ex Yamaha CS1 eller CS2, borde gÄ att fÄ för max en tusenlapp?

SÄg för övrigt idag att Samsung rÀknar med att slÀppa sina första stora OLED-tv:ar inom ett par-tre Är. Tydligen _helt_ överlÀgsna plasma och lcd i bÄde ljusstyrka och skÀrpa.

Postat
Ytterligare trÄkrÄd; VÀnta lite mer syntköpet tills du kÀnner om bandet Àr ordentligt seriöst eller sÄ? Under tiden kan du ju slÀpa med datorn och ett midi-klaviatur eller liknandet? Eller köp nÄgon billig hyfsad synt, t ex Yamaha CS1 eller CS2, borde gÄ att fÄ för max en tusenlapp?

SÄg för övrigt idag att Samsung rÀknar med att slÀppa sina första stora OLED-tv:ar inom ett par-tre Är. Tydligen _helt_ överlÀgsna plasma och lcd i bÄde ljusstyrka och skÀrpa.

Mjukvarusyntar har jag redan,Och skillnaden pÄ dom och access virusen (för mig)Àr rÀtt enorm.Jag kommer börja spela med ett band som kommer dra pÄ turne efter nya plattan Àr inspelad sÄ mjukvara pÄ scenen kÀnns lite konfust för tillfÀllet.Jag fÄr bita i det sura Àpplet i ett par Är för jag Àr trött pÄ att vÀnta nu :rolleyes:Vad jag egentligen ville ha tips om var ju om det fanns fler alternativ till musikaffÀrer Àn dom nÀmnda men tack för tipsen i vilket fall somhelst.

Postat

Det Àr ju oftast (har faktiskt aldrig hört om nÄgon alls) inte musikaffÀrerna (eller andra affÀrer med avbetalning) sjÀlva som stÄr för sjÀlva finansieringen, utan dom sÀljer bara en tjÀnst Ät en bank. Musikbörsen körde via GE förut t ex. Se till att lÀsa vilkoren noga bara. En del har paragrafer, vÀldigt finstilta sÄklart, som gÄr ut pÄ att om man rÄkar missa nÄgon avbetalning med en dag eller sÄ, sÄ görs villkoren om helt och hÄllet, till ett för kunden mycket ofördelaktigt sÀtt.

Postat
Det Àr ju oftast (har faktiskt aldrig hört om nÄgon alls) inte musikaffÀrerna (eller andra affÀrer med avbetalning) sjÀlva som stÄr för sjÀlva finansieringen, utan dom sÀljer bara en tjÀnst Ät en bank. Musikbörsen körde via GE förut t ex. Se till att lÀsa vilkoren noga bara. En del har paragrafer, vÀldigt finstilta sÄklart, som gÄr ut pÄ att om man rÄkar missa nÄgon avbetalning med en dag eller sÄ, sÄ görs villkoren om helt och hÄllet, till ett för kunden mycket ofördelaktigt sÀtt.

Jag undrar om det inte Àr sÄ att dom tjÀnar extra pÄ att kunden vÀljer avbetalning genom "deras" bank. Tycker jag har mÀrkt tendenser pÄ det dÄ vissa affÀrer propsar pÄ att man ska vÀlja deras avbetalning istÀllet för att ta ett vanligt banklÄn.

Postat

Det förekommer sĂ€kert. Kommer ej ihĂ„g hur det var i sportaffĂ€ren dĂ€r jag jobbade i nĂ„gra Ă„r (sĂ„lda framför allt en del cyklar pĂ„ avbetalning). Men nĂ„got fick nog företaget. Kommer i a f ihĂ„g att representanten för Handelsbanken tyckte att vi skulle försöka övertala folk att ta saker pĂ„ avbetalning Ă€ven om dom inte tĂ€nkt det frĂ„n början utan ville betala rĂ€tt av. Det gjorde aldrig jag, ska tillĂ€ggas. Ärlighet varar lĂ€ngst ni vet... Försökte till och med tipsa folk om att det kanske fanns andra mer fördelaktiga sĂ€tt att lĂ„na pengar Ă€n via "rĂ€ntefria" lĂ„n. Speciellt dĂ„ pĂ„ mindre summor. Men procent, effektiv rĂ€nta och liknande verkar vara vĂ€ldigt diffusa begrepp för mĂ„nga.

Hursomhelst, man kan var vÀldigt sÀker pÄ att bankerna tjÀnar gott om pengar pÄ lÄnen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.