Jump to content
Annons

hårddisk problem,skadade kluster


Rickis

Recommended Posts

Hej!!Nu är det så att jag har ett stort problem med min bärbara dator som jag andvänder i min studio.Det är så att det plötsligt har börjat komma upp:Skadade kluster grejs och sen att den reparerar det.Men det går väldigt trögt med det..en dag typ tar det att reparera och det kommer upp nästan varje gång jag startar datorn.Kommer in på Windows gör jag.Men den är väldigt väldigt trög.Jag undrar:Är det bara att byta hårddisk eller går det att ordna tro?Väldigt tacksam för svar..mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!!Nu är det så att jag har ett stort problem med min bärbara dator som jag andvänder i min studio.Det är så att det plötsligt har börjat komma upp:Skadade kluster grejs och sen att den reparerar det.Men det går väldigt trögt med det..en dag typ tar det att reparera och det kommer upp nästan varje gång jag startar datorn.Kommer in på Windows gör jag.Men den är väldigt väldigt trög.Jag undrar:Är det bara att byta hårddisk eller går det att ordna tro?Väldigt tacksam för svar..mvh

Gör backup på allt av värde OMGÅENDE!!!

Sedan byter du ut disken. Bråkar det så mycket, så är det ett helt säkert tecken på att disken är på väg att lägga ner verksamheten för gott... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay..Så det var som jag trodde.Jorå..Har backuppat allt så det är lungt=).Blire att köpa ny hårddisk dårå.Vad är bäst tro? Intern,extern?..Kanske man ska lämna in den för har hört att det är rätt puligt att byta en intern på en bärbar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga större svårigheter att byta på en bärbar dator. En intern hårddisk är dock ett måste, såvida du inte vill boota från USB-porten hela tiden och alltid behöva ha ström.

Vilken hårddisk du väljer har egentligen inte så stor betydelse om du jämför med vad du har nu. Vanligast är att hårddiskar i bärbara datorer går på 5400rpm för att hålla nere både värme och ljudnivå så det är enligt min åsikt inte så mycket att tänka på i den frågan.

Kan ju prova med scandiscen och defragmenteringen och se om det blir någon skillnad. Kan ju hoppas att den flyttar filer från dom skadade klustren och kanske löser problemet tillfälligt tills du hinner fixa en ny hårddisk.

Vad är det för datormodell?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på; är det en nya dator? Har du garanti kvar på den så är det kanske inte så bra idé att öppna den (även om det inte är något större ingrepp) då du antagligen häver garantin. Å andra sidan, har du garanti så kan du ju försöka göra det till ett garanti-ärende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ok. Det är en Acer travelmate 6000. Men det verkar rätt enkelt att byta rå..Ska iaf anlita min kusin som jobbar med datorer.Är bäst med nån som är haj på grejen=)..tack

För Acer gäller allmänt: Om en kund öppnar datorn och exempelvis sätter i en extra hårddisk eller liknande bryts EJ garantin. Bara det är 'fackmannamässigt' utfört är det okej. 1 års garanti på hårddiskar också.

De flesta Acer bärbara har hårddisken under datorn, den sitter med två till fyra småskruvar. Väldigt enkelt att byta ut. Du ska ha IDE disk. Några få modeller är lite krångligare då får man i princip skruva isär hela datorn för den ligger under tangentbordet , så uppercover är ivägen. 🙂

Redigerat av Tosse
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...