Jump to content
Annons

Nya momsregler


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Läste i tidningen idag en mycket bra nyhet!

Vid import/köp av grejer utomlands förslagsvis USA, t.ex. ett musikinstrument, så har det hittills tydligen varit så att man kunnat köpa prylar UTAN att behöva betala moms och/eller tullavgift, för upp till 1600 SEK. Till sommaren 2008 kommer förmodligen detta att ha ändrats till belopp upp mot 4600 SEK. Hurra!

Det enda märkliga är att jag åkt på tull och moms på grejer betydligt billigare än för 1600 SEK... 😛

Och hur kommer affärerna i USA och Sverige att reagera? Kommer de i USA att helt sluta vilja sända till oss? Vi är ju nästan där redan nu. Hur ändras priserna i de svenska butikerna?

Finns det verkligen ingen tråd om detta redan?

😱

sås//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Varför skulle affärer i USA vilja sluta skicka saker hit för den sakens skull?

generalagenterna eller tillverkarna kan hindra affären från att skicka saker utomlands. (vilket väl sker redan idag, men om momsen skulle slopas (kan vi få en källa, förresten?) så skulle de kanske bli mer nitiska.)

Redigerat av SMonk
Link to comment
Dela på andra sajter

generalagenterna eller tillverkarna kan hindra affären från att skicka saker utomlands. (vilket väl sker redan idag, men om momsen skulle slopas (kan vi få en källa, förresten?) så skulle de kanske bli mer nitiska.)

Hur skulle de kunna hindra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

generalagenterna eller tillverkarna kan hindra affären från att skicka saker utomlands. (vilket väl sker redan idag, men om momsen skulle slopas (kan vi få en källa, förresten?) så skulle de kanske bli mer nitiska.)

Hur skulle de kunna hindra det?

"låt bli att sälja våra produkter på export om du vill fortsätta sälja våra produkter"

Link to comment
Dela på andra sajter

här är väl ett missförstånd.

Tull och moms skall alltid betalas vid import från USA, det finns ingen undre beloppsgräns. Köper du grejorna när du är utomlands och själv bär hem dem gäller följande (enligt Tullverkets hemsida):

Tänk också på att om du reser till ett tredje-land så får du inte ta med dig varor som du köpt under resan till ett värde som överstiger 1.700 SEK avgiftsfritt. Detta oavsett om du använt dessa varor eller inte.

Att sen det finns en gråzon är en annan sak.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Momsfritt är det bar inom EU om man har ett VAT-nummer d.v.s.

att man är momsregistrerad.

Från USA eller utanför EU får man ALLTID betala moms, både på

det man köper och moms på tullverkets lista oavsätt om man har VAT-nummer eller inte tyvärr

Jag vet för jag handlar min delar till mina dobrogitarrer både från USA och andra länder.

Dock kan man ju alltid dra av momsen om man har en reggad firma

Kristian

www.rednote.se

Redigerat av reso
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er.

Anledningen till att många butiker i USA inte vill skicka till Europa är helt enkelt för att de enligt sina kontrakt med tillverkare och distributörer inte får lov att sälja produkterna utanför det territorium som kontraktet anger. Ibland kan detta vara hela USA och i vissa fall bara en specifik stat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får alltid betala sådana avgifter om man beställer från usa och länder utanför EU.

Det är endast om man får något skickat till sig som gåva som man kan slippa tull/moms.

Men då får inte det totala beloppet på vara + frakt överstiga 500 kr.

En anledning till varför många skriver ner varans värde på fraktsedeln, på egen risk.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Momsfritt är det bar inom EU om man har ett VAT-nummer d.v.s.

att man är momsregistrerad.

Från USA eller utanför EU får man ALLTID betala moms, både på

det man köper och moms på tullverkets lista oavsätt om man har VAT-nummer eller inte tyvärr

Jag vet för jag handlar min delar till mina dobrogitarrer både från USA och andra länder.

Dock kan man ju alltid dra av momsen om man har en reggad firma

Kristian

www.rednote.se

Är du momsregistrerad så är momsen vid import från USA avdragsgill. Skillnaden är att du inom EU slipper momsen på en gång, medan det vid import från ett icke EU-land som till exempel USA ju tar en stund att få tillbaka den.

/Dex.

Edit: Ah, ser ju nu att du redan nämnt det. Får skylla på hög ålder och ensidig kost...

Redigerat av Dexter
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er.

Anledningen till att många butiker i USA inte vill skicka till Europa är helt enkelt för att de enligt sina kontrakt med tillverkare och distributörer inte får lov att sälja produkterna utanför det territorium som kontraktet anger. Ibland kan detta vara hela USA och i vissa fall bara en specifik stat.

Och det där är så obota korkat att jag vet inte vad...

Hur fasen kan man som företag lägga restriktioner

på intäkt? För det är det dom gör..Samma med

TV kanaler från usa..Dom hindras från att visas

utanför USAs gränser. Det är som att säga,

"Visst vi kan tjäna 2milj inte en dollar mer".

KORKAT

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er.

Anledningen till att många butiker i USA inte vill skicka till Europa är helt enkelt för att de enligt sina kontrakt med tillverkare och distributörer inte får lov att sälja produkterna utanför det territorium som kontraktet anger. Ibland kan detta vara hela USA och i vissa fall bara en specifik stat.

Och det där är så obota korkat att jag vet inte vad...

Hur fasen kan man som företag lägga restriktioner

på intäkt? För det är det dom gör..Samma med

TV kanaler från usa..Dom hindras från att visas

utanför USAs gränser. Det är som att säga,

"Visst vi kan tjäna 2milj inte en dollar mer".

KORKAT

Tillverkarna säljer ibland billigare till butiker på hemmamarknaden än de säljer till utländska distributörer för att de vill ha så mycket business som möjligt i hemlandet. Det är därför de inte tillåter butikerna att exportera deras prylar. Om butiken bryter mot kontraktet, så kan de bli av med sitt kontrakt och dessutom få betala skadestånd till tillverkaren. Det är en helt annan marknad i USA än här hemma... Ibland köper dessutom butikerna extra billigt helt utan garanti - och ibland med bara 3 månaders garanti. Allt är förhandlingsbart "over there"...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Om man tar och läser artikeln i metro inser man dock snabbt att det handlar om vad man får bära med sig genom tullen, inte vad man får skickat till sig.

Är det skillnad alltså?

Jag har både sett och hört på lokala Nyhetssändningar här idag (tv resp radio), där det inte framgått att det skulle vara någon skillnad om man själv hämtar sakerna eller om man låter skicka efter dem. Varför skulle de göra skillnad på det? Av Metro framgår som någon sa, att det gäller om man är där och hämtar prylarna själv. Å andra sidan står det inte att det inte skulle gälla om man skickar efter dem.

Sedan nämnde någon att man alltid får betala tull och moms på grejer från USA till Sverige. Personligen har jag fått göra det (som jag nämnde, på billiga grejer), men Brozzan som mera frekvent beställt saker därifrån har bara fått betala detta vid ett enda tillfälle! Det kom för honom som en total överraskning, varför han kontaktade Tullen, som då meddelade: "det är bara för att det är en dyrare sak, hade den kostat under 1600 SEK så hade du sluppit bådadera!!" Varken han eller jag har företag, vi är privatpersoner. Och det har aldrig stått "gåva".

:rolleyes:

Sahara Hotnights på tv//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej på er.

Anledningen till att många butiker i USA inte vill skicka till Europa är helt enkelt för att de enligt sina kontrakt med tillverkare och distributörer inte får lov att sälja produkterna utanför det territorium som kontraktet anger. Ibland kan detta vara hela USA och i vissa fall bara en specifik stat.

Och det där är så obota korkat att jag vet inte vad...

Hur fasen kan man som företag lägga restriktioner

på intäkt? För det är det dom gör..Samma med

TV kanaler från usa..Dom hindras från att visas

utanför USAs gränser. Det är som att säga,

"Visst vi kan tjäna 2milj inte en dollar mer".

KORKAT

Nej det är verkligen inte korkat och tillverkarna säljer med dessa restriktioner mer och

med bättre förtjänst, de flesta tillverkare vill ju ha seriösa representanter i dom länder de exporterar till, för med seriösa representanter/generalagenter så kan man bearbeta marknaden på optimalt sätt och dessutom så kan garantier och support skötas mer rationellt. Vilket kostar pengar.

Sen så är det ju så att generalagenter ofta förbinder sig att köpa en viss mängd produkter vid lansering varje år detta skulle inte generalagenterna vara så villiga att göra om de visste att tillverkaren regelbundet gick bakom deras rygg och dumpade priserna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tar och läser artikeln i metro inser man dock snabbt att det handlar om vad man får bära med sig genom tullen, inte vad man får skickat till sig.

Sedan nämnde någon att man alltid får betala tull och moms på grejer från USA till Sverige. Personligen har jag fått göra det (som jag nämnde, på billiga grejer), men Brozzan som mera frekvent beställt saker därifrån har bara fått betala detta vid ett enda tillfälle! Det kom för honom som en total överraskning, varför han kontaktade Tullen, som då meddelade: "det är bara för att det är en dyrare sak, hade den kostat under 1600 SEK så hade du sluppit bådadera!!" Varken han eller jag har företag, vi är privatpersoner. Och det har aldrig stått "gåva".

Det där verkar konstigt. (men givetvis skönt om man slipper avgifterna.)

Inte det svar jag har fått av tullverket, läs här på deras sida:

http://www.tullverket.se/se/Privat/

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tack för länken Magpie! Jag läste informationen.

Det jag presenterade i inledningsposten är sådant som nyhetsläsarna menade skulle gälla fr.o.m. sommaren 2008. Så det som alla pratat om i tråden är ju hur det är nu...

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Väldigt förvirrande blev det om man lyssnade på Lokal-TV idag. Det var en där som sa att man tjänar alltmer ju mer man köper i USA. Men... räknar man inte de 4600 SEK som en totalsumma? Eller kan man på plats i USA köpa 100 stycken digitalkameror för vardera 4500 SEK och helt slippa avgifter?

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt förvirrande blev det om man lyssnade på Lokal-TV idag. Det var en där som sa att man tjänar alltmer ju mer man köper i USA. Men... räknar man inte de 4600 SEK som en totalsumma? Eller kan man på plats i USA köpa 100 stycken digitalkameror för vardera 4500 SEK och helt slippa avgifter?

😳

Det handlar om en totalsumma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Väldigt förvirrande blev det om man lyssnade på Lokal-TV idag. Det var en där som sa att man tjänar alltmer ju mer man köper i USA. Men... räknar man inte de 4600 SEK som en totalsumma? Eller kan man på plats i USA köpa 100 stycken digitalkameror för vardera 4500 SEK och helt slippa avgifter?

😳

Självklart inte..

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Konklusion av denna tråd/detta ämne:

Det har blivit förmånligare att köpa saker på plats i USA. Man får numera ta med saker för 4600 SEK utan att behöva betala tull och moms, tidigare var gränsen cirka 1600-1700 SEK (beroende på valutakurs). Förmånen gäller ej om man beställer saker från USA, härifrån per post. Vid sådan beställning får man betala både svensk moms och tull oberoende av vad det kostar.

😉

musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ändå märkligt att tullen sa till din bror att han sluppit betala båda om summan varit under 1600 kr.

Det stämmer inte med det som står på deras sida eller de svar jag fått.

Iof är det vanligare att de kan släppa vissa paket som inte betingar mer än nån hundralapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...