Jump to content
Annons

Börja med Reason?


8DEAMON8

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Lättast är precis som expanded säger att kolla hur demolåtarna är gjorda och lattja med dessa.

Följ Getting started instruktionerna och du får en kanonstart med Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Basic tips är som följer när du gör en ny setup.

1. Koppla in en mixer.

2. Höger klicka på musen i ett tomt fält nedanför mixern och välj "Create Device by Browsing patches".

På så sätt kan du lyssna på alla patchar utan att behöva bry dig om vilken device patchen tillhör!

Lyssna och njut, testa combinator pactharna de imponerar mest eftersom de innehåller en massa gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

jag skulle även tipsa om att läsa manualen som är i pdf-format och kan hittas i mappen program/reason/documentation. där lär man sig sjukt mycket.

sen kan man alltid gå in i själva programmet och klicka på help längst upp till höger på HELP och sen på INDEX och läsa ännu mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag laddade ner lite Reason för att se om det var något o ha. Det var superavancerat. Jag fattade ingenting. Och alla här på forumet verkar fatta allting.

Hmm, hur gör man för att förstå reason och är det något o titta närmare på?

"Det var superavancerat".

Ja, detta är väl den första tanken man får men jag tycker man inte ska skrämmas av det. Jag kan säkert inte ens en tredjedel av Reasons alla funktioner men gör ändå den musik jag vill. Det finns så himla många inställningar man kan göra men för att göra musik räcker det egentligen att veta hur man väljer ljud, kopierar ner loopar, spelar in och hur man hanterar sequencern där man klipper o klistrar. Sedan kan man uttöka med att lägga på effekter, göra automations, panoreringar osv.

Ett tips om du har Reason 4 är att trycka F8. Då öppnas ett fönster där man kan välja mellan alla de moduler och effekter som finns. Där kan man klicka i tex: Intruments eller effekter. Då ser du tydligt vilka moduler som gör vad. Tex att Malström är ett "intrument" som ger ljud och tex. RV7000 är en effekt. Också en fördel att ta reda på vad diverse begrepp betyder som tex. Reverb, Distortion, Chorus osv.

Lycka till 😱

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är modul?

hmm, jag kollade lite på reason nu då. det verkar som om en såndär makapär med knappar på som man kan dra dit till den svarta långa hålet är ett av de ljuden som kan ligga i spåren där nere?

Hmm,,

Ett het tips är att läsa igenom Manualen, speciellt Quickstart manualen om du vill veta vad en modul/device är 🙂

Är dock på engelska, önskar själv att de fanns på svenska oxå med tanke på att reason ÄR Svensk tillverkat 😉

Även att man kan ha som tillval i Reason4 så man kan välja svenska I programmet oxå och inte bara engelska, kinesiska m.m 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade inte haft nåt emot lite lektioner 😊

har precis börjat använda reason och har gett mig på manualen men jag tror att jag kommer att lära mig snabbare om jag hade haft nåt liknande på svenska

annars kanske det finns någon kurs man kan ta

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...