masse69 (oregistrerad) Postat 20 september 2004 Postat 20 september 2004 hej jag anvĂ€nder cubase sx och har en liten frĂ„ga. NĂ€r jag vĂ€ljer ljud frĂ„n min synth( yamaha motif) tex piano pĂ„ midi kanal 1 och vill ha strĂ„kar pĂ„ midi kanal 2 sĂ„ hörs pianot frĂ„n midi kanal 1 samtidigt fast jag stĂ„r pĂ„ kanal 2 đ kvittar vilken kanal jag Ă€r pĂ„ sĂ„ blandas alla ljud jag tar fram till respektive midi kanaler (kĂ€nns vĂ€ldig jobbigt att spela in en strĂ„k scen med ljud frĂ„n alla tracks samtidigt) hoppas ni förstĂ„r mitt problem mvh masse đ
spaceman Postat 20 september 2004 Postat 20 september 2004 Inte för jag vet vad du har för synth, men kolla upp detta. Kan synthen som du har hantera fler instrument samtidigt mot en sequenser med flera midi-spÄr ? Kolla bruksanvisningen. Kan du vÀlja instrumenten frÄn synthen i Cubase-interfacet per spÄr ? Du kanske inte har laddat instrument MIDI schemat för synthen i Cubase. Har du nÄgot MIDI-interface eller inte ? Behöver synthen ocksÄ kommunicera via audio in till ljudkortet ? Ganska vanligt med externa synthar som ska vara master.
Dead_Silent Postat 20 september 2004 Postat 20 september 2004 Inte sÀker pÄ att detta Àr lösningen till problemet... men, kolla sÄ att synthen stÄr i LOCAL OFF-lÀge. Om den Àr i LOCAL ON-lÀge blir det att tvÄ ljud blandas nÀr man spelar in.
ViktorDenStore Postat 20 september 2004 Postat 20 september 2004 Har samma problem, men jag har vant mig nu đ Fast du har helt rĂ€tt i att det Ă€r vĂ€ldigt störande đ
Lundin Postat 20 september 2004 Postat 20 september 2004 (redigerat) GÄ in under Utility och kolla följande ( allt som Àr i boldtext Àr alltsÄ varje meny i Motiffen ) MIDI att den stÄr pÄ kanal 1 Other AnvÀnder du MIDI genom "midi" eller "USB" stÀller du in detta hÀr. Switch: LocalCtrl= Off ( viktigt för att den bara ska spela pÄ den kanalen du aktiverar i Cubase + att i Cubase mÄste du ha Midi-thru aktiverat annars hör du inte ett smack ) Ch stÀller du pÄ BasicRcvch=1 och KBDTransCh=1 Sen mÄste Motiffen stÄ i Patternmode för att kunna köra multitimbralt.. try it out.. Edit: Analfabetmodifiering av text Redigerat 21 september 2004 av demoniqus
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.