Jump to content
Annons

Mic o preamp?


InvicTum

Recommended Posts

Tjena hallĂ„. 😛

Jag har en liten studio hemma och har gjort en del elektronisk musik Ă„t det mörkare hĂ„llet(electro/goth). Nu har jag kommit till den punkten att jag vill spela in lite sĂ„ng. ManssĂ„ng och kvinnosĂ„ng. Tanken Ă€r att jag ska sjunga sĂ„ mörkt jag kan typ(vilket inte Ă€r sĂ„ ĂŒbermörkt) o min fru ska pipa loss lite med sin "lilla flicka" röst.

FrÄgan lyder:

Vad ska man köpa för mic om den fÄr kosta runt tusenlappen? Har sett att folk verkar digga "Studio Projects - B1" sÄ jag funderar pÄ att köpa den.. För Shure SM58 Àr mer lÀmpad vid livespelningar som jag förstÄtt det hela...? (annars tÀnkte jag att den vore cool)

Sen sÄ ryktas det att man behöver en preamp ocksÄ..eller? Skiter det sig om jag kopplar in micken direkt i mitt "ESI Juli@" ljudkort? Blir det för lÄg ljudnivÄ pÄ inspelningen dÄ eller?

Är inte sĂ„ haj pĂ„ de hĂ€r prylarna. 🙂 Tacksam för hjĂ€lp av er proffs dĂ€r ute i cyberrymden!

puss o kram

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Tjena hallĂ„. 😛

Jag har en liten studio hemma och har gjort en del elektronisk musik Ă„t det mörkare hĂ„llet(electro/goth). Nu har jag kommit till den punkten att jag vill spela in lite sĂ„ng. ManssĂ„ng och kvinnosĂ„ng. Tanken Ă€r att jag ska sjunga sĂ„ mörkt jag kan typ(vilket inte Ă€r sĂ„ ĂŒbermörkt) o min fru ska pipa loss lite med sin "lilla flicka" röst.

FrÄgan lyder:

Vad ska man köpa för mic om den fÄr kosta runt tusenlappen? Har sett att folk verkar digga "Studio Projects - B1" sÄ jag funderar pÄ att köpa den.. För Shure SM58 Àr mer lÀmpad vid livespelningar som jag förstÄtt det hela...? (annars tÀnkte jag att den vore cool)

Sen sÄ ryktas det att man behöver en preamp ocksÄ..eller? Skiter det sig om jag kopplar in micken direkt i mitt "ESI Juli@" ljudkort? Blir det för lÄg ljudnivÄ pÄ inspelningen dÄ eller?

Är inte sĂ„ haj pĂ„ de hĂ€r prylarna. 🙂 Tacksam för hjĂ€lp av er proffs dĂ€r ute i cyberrymden!

puss o kram

En del ljudkort har inbyggd preamp, ESI Juli@ har dock inte det.

...vilket gör att du inte kan fÄ ut nÄ ljud alls ur micken, den behöver phantom-matning, spÀnning.

En VBT-1:a kan ju göra tricket =) Preamp frÄn samma tillverkare som tillverkar B1:an...

tjohej

EDIT: Studio Projects B1 behöver phantom-matning,,, inte SM58:an.. hehe syftade just pÄ kondensatormickar som den e.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjena hallĂ„. 😛

Jag har en liten studio hemma och har gjort en del elektronisk musik Ă„t det mörkare hĂ„llet(electro/goth). Nu har jag kommit till den punkten att jag vill spela in lite sĂ„ng. ManssĂ„ng och kvinnosĂ„ng. Tanken Ă€r att jag ska sjunga sĂ„ mörkt jag kan typ(vilket inte Ă€r sĂ„ ĂŒbermörkt) o min fru ska pipa loss lite med sin "lilla flicka" röst.

FrÄgan lyder:

Vad ska man köpa för mic om den fÄr kosta runt tusenlappen? Har sett att folk verkar digga "Studio Projects - B1" sÄ jag funderar pÄ att köpa den.. För Shure SM58 Àr mer lÀmpad vid livespelningar som jag förstÄtt det hela...? (annars tÀnkte jag att den vore cool)

Sen sÄ ryktas det att man behöver en preamp ocksÄ..eller? Skiter det sig om jag kopplar in micken direkt i mitt "ESI Juli@" ljudkort? Blir det för lÄg ljudnivÄ pÄ inspelningen dÄ eller?

Är inte sĂ„ haj pĂ„ de hĂ€r prylarna. 😉 Tacksam för hjĂ€lp av er proffs dĂ€r ute i cyberrymden!

puss o kram

En del ljudkort har inbyggd preamp, ESI Juli@ har dock inte det.

...vilket gör att du inte kan fÄ ut nÄ ljud alls ur micken, den behöver phantom-matning, spÀnning.

En VBT-1:a kan ju göra tricket =) Preamp frÄn samma tillverkare som tillverkar B1:an...

tjohej

EDIT: Studio Projects B1 behöver phantom-matning,,, inte SM58:an.. hehe syftade just pÄ kondensatormickar som den e.

Tack! 🙂

Men sĂ„ om jag har förstĂ„tt det hela rĂ€tt sĂ„ kan ja alltsĂ„ spela in sĂ„ngen utan phantom-matning(om ja anvĂ€nder sm:58:an) och fĂ„r dĂ„ en sĂ„ pass hög ljudnivĂ„ som jag behöver? men Ă€r det stor skillnad pĂ„ kvalitet vid inspelning om jag anvĂ€nder sm:58 i förhĂ„llande till B1:an med preamp? Är det en dum idĂ© och tĂ€nka att ja ska fĂ„ en sjysst inspelning om ja bara anvĂ€nder sm:58:an?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

har sett att bla Samson har en mic för 995:- som man kopplar till usb ingÄngen pÄ datorn och spelar in, vet dock inte hur den lÄter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Juli@ har ingen mikrofoningÄng, sÄ oavsett vilken mic du skaffar, sÄ mÄste du ha en extern preamp.

SM58 gillar jag inte alls till inspelning. Till livebruk Àr den tÄlig som en pansarvagn - och live Àr det inte fullt sÄ viktigt med ljudkvaliteten, sÄ dÀr fungerar den ypperligt.

Till inspelning skulle jag absolut vĂ€lja B1 före - och kanske köpa B1 och VTB-1 i paket, som vissa erbjuder... 🙂

AngÄende Samson USB-micen; Bli inte lurad av att det verkar smidigt och enkelt. En USB-mic fungerar som ett ljudkort med enbart ingÄng - och med andra ord kan man inte fÄ lyssning med lÄglatency ASIO eftersom ett annat ljudkort mÄste anvÀndas för uppspelningen...

Undantaget Àr Mac, som hanterar det pÄ annat sÀtt och kan köra inspelning och uppspelning pÄ olika ljudkort utan att ge större problem...

Ett annat undantag Àr sE Electronics USB2200, som har hörlursutgÄng ocksÄ och dÀrför fungerar som ett komplett ljudkort med bÄde in- och utgÄng, med lÄg latency och allt man vill ha.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Juli@ har ingen mikrofoningÄng, sÄ oavsett vilken mic du skaffar, sÄ mÄste du ha en extern preamp.

SM58 gillar jag inte alls till inspelning. Till livebruk Àr den tÄlig som en pansarvagn - och live Àr det inte fullt sÄ viktigt med ljudkvaliteten, sÄ dÀr fungerar den ypperligt.

Till inspelning skulle jag absolut vĂ€lja B1 före - och kanske köpa B1 och VTB-1 i paket, som vissa erbjuder... 😉

AngÄende Samson USB-micen; Bli inte lurad av att det verkar smidigt och enkelt. En USB-mic fungerar som ett ljudkort med enbart ingÄng - och med andra ord kan man inte fÄ lyssning med lÄglatency ASIO eftersom ett annat ljudkort mÄste anvÀndas för uppspelningen...

Undantaget Àr Mac, som hanterar det pÄ annat sÀtt och kan köra inspelning och uppspelning pÄ olika ljudkort utan att ge större problem...

Ett annat undantag Àr sE Electronics USB2200, som har hörlursutgÄng ocksÄ och dÀrför fungerar som ett komplett ljudkort med bÄde in- och utgÄng, med lÄg latency och allt man vill ha.

Tack Claes! Tror jag siktar pĂ„ B1:an och VTB-1... Blir till att skramla ihop mer pengar bara.. 😆

Men det blir bra! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Juli@ har ingen mikrofoningÄng, sÄ oavsett vilken mic du skaffar, sÄ mÄste du ha en extern preamp.

SM58 gillar jag inte alls till inspelning. Till livebruk Àr den tÄlig som en pansarvagn - och live Àr det inte fullt sÄ viktigt med ljudkvaliteten, sÄ dÀr fungerar den ypperligt.

Till inspelning skulle jag absolut vĂ€lja B1 före - och kanske köpa B1 och VTB-1 i paket, som vissa erbjuder... 😉

AngÄende Samson USB-micen; Bli inte lurad av att det verkar smidigt och enkelt. En USB-mic fungerar som ett ljudkort med enbart ingÄng - och med andra ord kan man inte fÄ lyssning med lÄglatency ASIO eftersom ett annat ljudkort mÄste anvÀndas för uppspelningen...

Undantaget Àr Mac, som hanterar det pÄ annat sÀtt och kan köra inspelning och uppspelning pÄ olika ljudkort utan att ge större problem...

Ett annat undantag Àr sE Electronics USB2200, som har hörlursutgÄng ocksÄ och dÀrför fungerar som ett komplett ljudkort med bÄde in- och utgÄng, med lÄg latency och allt man vill ha.

En till frĂ„ga.. 🙂

Jag har för nÀrvarande inget mixerbord. Finns det nÄgot bra o inte allt för dyrt mixerbord som har preamp o fantommatning sÄ att man slipper att köpa VTB-1 utöver mixerbord?

danke schön

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SĂ„ billiga mixerbord gör bara att du önskar att du hade satsat pĂ„ preampen i stĂ€llet... 😳

Vad behöver du ha en mixer till egentligen...?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SĂ„ billiga mixerbord gör bara att du önskar att du hade satsat pĂ„ preampen i stĂ€llet... 😉

Vad behöver du ha en mixer till egentligen...?

Sant. Kan ju vÀnta med en mixer tills det blir absolut nödvÀndigt kanske... För gissar att man fÄr bÀst signal nÀr man kopplar direkt in i ljudkortet istÀllet för att gÄ via en mixer ocksÄ.. TÀnkte mest att det Àr smidigt att inte behöva koppla ur saker för att kunna koppla in ngt annat Ä sÄ men d kan man ju leva med Àn sÄ lÀnge...

Men du nĂ€mnde tidigare att ESI Juli@ inte har micingĂ„ng.. InnebĂ€r det att det inte ens gĂ„r att koppla in t.ex. sm58 eller liknande dynamisk mic utan att ha extern preamp? SĂ„ vilken mic jag Ă€n köper sĂ„ mĂ„ste jag ha en preamp alltsĂ„? Är det sĂ„? 😕

Tack för hjĂ€lpen! 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SĂ„ billiga mixerbord gör bara att du önskar att du hade satsat pĂ„ preampen i stĂ€llet... 😉

Vad behöver du ha en mixer till egentligen...?

Sant. Kan ju vÀnta med en mixer tills det blir absolut nödvÀndigt kanske... För gissar att man fÄr bÀst signal nÀr man kopplar direkt in i ljudkortet istÀllet för att gÄ via en mixer ocksÄ.. TÀnkte mest att det Àr smidigt att inte behöva koppla ur saker för att kunna koppla in ngt annat Ä sÄ men d kan man ju leva med Àn sÄ lÀnge...

Men du nĂ€mnde tidigare att ESI Juli@ inte har micingĂ„ng.. InnebĂ€r det att det inte ens gĂ„r att koppla in t.ex. sm58 eller liknande dynamisk mic utan att ha extern preamp? SĂ„ vilken mic jag Ă€n köper sĂ„ mĂ„ste jag ha en preamp alltsĂ„? Är det sĂ„? 😕

Tack för hjĂ€lpen! 😄

Jepp, du behöver en preamp oavsett.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SĂ„ billiga mixerbord gör bara att du önskar att du hade satsat pĂ„ preampen i stĂ€llet... â˜ș

Vad behöver du ha en mixer till egentligen...?

Sant. Kan ju vÀnta med en mixer tills det blir absolut nödvÀndigt kanske... För gissar att man fÄr bÀst signal nÀr man kopplar direkt in i ljudkortet istÀllet för att gÄ via en mixer ocksÄ.. TÀnkte mest att det Àr smidigt att inte behöva koppla ur saker för att kunna koppla in ngt annat Ä sÄ men d kan man ju leva med Àn sÄ lÀnge...

Men du nĂ€mnde tidigare att ESI Juli@ inte har micingĂ„ng.. InnebĂ€r det att det inte ens gĂ„r att koppla in t.ex. sm58 eller liknande dynamisk mic utan att ha extern preamp? SĂ„ vilken mic jag Ă€n köper sĂ„ mĂ„ste jag ha en preamp alltsĂ„? Är det sĂ„? đŸ˜±

Tack för hjĂ€lpen! 😉

Jepp, du behöver en preamp oavsett.

Tack 😳

ehh..jag har en Lexicon Omega grej liggande hemma som jag inte fÄtt att fungera(har lÄnat den bara)

Det Àr en sÄn hÀr: http://www.lexiconpro.com/ProductIndex.aspx?ProductID=6

Tror ni att man skulle kunna anvÀnda den preampen som ligger i den sÄ lÀnge? Förslagsvis till en B1 mic.. SÄ kan ja köpa vtb-1 sen nÀr pengar finns... Det Àr usb funktionen i den som inte fungerar..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SĂ„ billiga mixerbord gör bara att du önskar att du hade satsat pĂ„ preampen i stĂ€llet... â˜ș

Vad behöver du ha en mixer till egentligen...?

Sant. Kan ju vÀnta med en mixer tills det blir absolut nödvÀndigt kanske... För gissar att man fÄr bÀst signal nÀr man kopplar direkt in i ljudkortet istÀllet för att gÄ via en mixer ocksÄ.. TÀnkte mest att det Àr smidigt att inte behöva koppla ur saker för att kunna koppla in ngt annat Ä sÄ men d kan man ju leva med Àn sÄ lÀnge...

Men du nĂ€mnde tidigare att ESI Juli@ inte har micingĂ„ng.. InnebĂ€r det att det inte ens gĂ„r att koppla in t.ex. sm58 eller liknande dynamisk mic utan att ha extern preamp? SĂ„ vilken mic jag Ă€n köper sĂ„ mĂ„ste jag ha en preamp alltsĂ„? Är det sĂ„? đŸ˜±

Tack för hjĂ€lpen! 😉

Jepp, du behöver en preamp oavsett.

Tack 😳

ehh..jag har en Lexicon Omega grej liggande hemma som jag inte fÄtt att fungera(har lÄnat den bara)

Det Àr en sÄn hÀr: http://www.lexiconpro.com/ProductIndex.aspx?ProductID=6

Tror ni att man skulle kunna anvÀnda den preampen som ligger i den sÄ lÀnge? Förslagsvis till en B1 mic.. SÄ kan ja köpa vtb-1 sen nÀr pengar finns... Det Àr usb funktionen i den som inte fungerar..

Plocka i sÄ fall ut signalen frÄn Insert pÄ Lexicon-burken till line in pÄ ljudkortet, sÄ borde det funka bra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SĂ„ billiga mixerbord gör bara att du önskar att du hade satsat pĂ„ preampen i stĂ€llet... â˜ș

Vad behöver du ha en mixer till egentligen...?

Sant. Kan ju vÀnta med en mixer tills det blir absolut nödvÀndigt kanske... För gissar att man fÄr bÀst signal nÀr man kopplar direkt in i ljudkortet istÀllet för att gÄ via en mixer ocksÄ.. TÀnkte mest att det Àr smidigt att inte behöva koppla ur saker för att kunna koppla in ngt annat Ä sÄ men d kan man ju leva med Àn sÄ lÀnge...

Men du nĂ€mnde tidigare att ESI Juli@ inte har micingĂ„ng.. InnebĂ€r det att det inte ens gĂ„r att koppla in t.ex. sm58 eller liknande dynamisk mic utan att ha extern preamp? SĂ„ vilken mic jag Ă€n köper sĂ„ mĂ„ste jag ha en preamp alltsĂ„? Är det sĂ„? đŸ˜±

Tack för hjĂ€lpen! 😉

Jepp, du behöver en preamp oavsett.

Tack 😳

ehh..jag har en Lexicon Omega grej liggande hemma som jag inte fÄtt att fungera(har lÄnat den bara)

Det Àr en sÄn hÀr: http://www.lexiconpro.com/ProductIndex.aspx?ProductID=6

Tror ni att man skulle kunna anvÀnda den preampen som ligger i den sÄ lÀnge? Förslagsvis till en B1 mic.. SÄ kan ja köpa vtb-1 sen nÀr pengar finns... Det Àr usb funktionen i den som inte fungerar..

Är du helt sĂ€ker pĂ„ att USB-kontakten inte fungerar?

Jag tÀnkte att det kanske bara har blivit nÄt problem nÀr du kopplade in den, en del USB-prylar mÄste installeras före man kopplar in dom och andra kan man koppla in och installera efter. Gör man fel sÄ funkar dom sÀmre eller inte alls, och det kan ju upplevas som att det Àr nÄt fel pÄ maskinen.

Lexicon Omega Àr ett ljudkort och jag har aldrig testat att anvÀnda ett ljudkort utan att koppla det till datorn, men testa vetja! Det kan inte hÀnda sÄ mycket mer Àn att det inte lÄter, du har ju bÄde mickingÄng, line out och volymkontroller direkt pÄ lÄdan sÄ det finns en liten chans att det fungerar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sant.

hmm..men sÄ Lexicon Omega har en sÄpass bra preamp sÄ den klarar att driva en B1:a alltsÄ?

För annars vet ja att vi har ett "Creative SoundBlaster Live! USB 24-bit" externt ljudkort med micingÄng ocksÄ.. men dÄ lÀr preampen i Omegan vara bÀttre va? Tror ni Soundblaster kortet kan driva B1:an ocksÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sant.

hmm..men sÄ Lexicon Omega har en sÄpass bra preamp sÄ den klarar att driva en B1:a alltsÄ?

För annars vet ja att vi har ett "Creative SoundBlaster Live! USB 24-bit" externt ljudkort med micingÄng ocksÄ.. men dÄ lÀr preampen i Omegan vara bÀttre va? Tror ni Soundblaster kortet kan driva B1:an ocksÄ?

Lexicon Àr garanterat bÀttre!

Det finns ingen fantommatning i SB-kortet, enligt vad jag sÄg vid en snabb titt pÄ Creatives hemsida - och dÄ gÄr det inte att anvÀnda en kondensatormic.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sant.

hmm..men sÄ Lexicon Omega har en sÄpass bra preamp sÄ den klarar att driva en B1:a alltsÄ?

För annars vet ja att vi har ett "Creative SoundBlaster Live! USB 24-bit" externt ljudkort med micingÄng ocksÄ.. men dÄ lÀr preampen i Omegan vara bÀttre va? Tror ni Soundblaster kortet kan driva B1:an ocksÄ?

Lexicon Àr garanterat bÀttre!

Det finns ingen fantommatning i SB-kortet, enligt vad jag sÄg vid en snabb titt pÄ Creatives hemsida - och dÄ gÄr det inte att anvÀnda en kondensatormic.

Bra dĂ€r Claes. Du Ă€r stabil 😄 Men tack ni andra som svarat ocksĂ„! đŸ€Ș

DÄ siktar jag in mig pÄ att testa om Omegan fungerar att anvÀnda som preamp trots strulet som det vart att fÄ den att fungera som ljudkort... Men det borde den göra. SÄ köper jag en B1:a snart och senare införskaffar jag sÀkert vtb-1. Soundblaster kortet Àr pÄ skÀmt som ja kunde gissa.

Klockrent!

Tack och hej! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej igen alla frĂ€na ljudgrabbar dĂ€r ute! 🙂

Är precis pĂ„ vĂ€g att bestĂ€lla en B1 mic nu.. med mickabel o stativ..

Ekonomin ser inte sÄ magnifik ut just nu.

Vad Àr det egentligen som gör VTB-1 sÄ mycket bÀttre Àn en preamp med fantommatning kring 500 spÀnn? För det jag vill göra Àr ju bara att koppla in min mic o sjunga lixom.. Sen Àr det ju iofs bra ocksÄ om det finns möjlighet att linea en akustiskt gitarr samt elgitarr ocksÄ..

Är det korkat att köpa en preamp för typ 500 ? Kan ngn rekommendera en ok preamp i den prisklassen?

tack för svar! :rolleyes:

Redigerat av InvicTum
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)
Hej igen alla frĂ€na ljudgrabbar dĂ€r ute! 🙂

Är precis pĂ„ vĂ€g att bestĂ€lla en B1 mic nu.. med mickabel o stativ..

Ekonomin ser inte sÄ magnifik ut just nu.

Vad Àr det egentligen som gör VTB-1 sÄ mycket bÀttre Àn en preamp med fantommatning kring 500 spÀnn? För det jag vill göra Àr ju bara att koppla in min mic o sjunga lixom.. Sen Àr det ju iofs bra ocksÄ om det finns möjlighet att linea en akustiskt gitarr samt elgitarr ocksÄ..

Är det korkat att köpa en preamp för typ 500 ? Kan ngn rekommendera en ok preamp i den prisklassen?

tack för svar! :rolleyes:

Jag kör en Art Tube MP och Àr kanon nöjd med denna. Den kostar vÀl en 500 spÀnn.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej igen alla frĂ€na ljudgrabbar dĂ€r ute! 😄

Är precis pĂ„ vĂ€g att bestĂ€lla en B1 mic nu.. med mickabel o stativ..

Ekonomin ser inte sÄ magnifik ut just nu.

Vad Àr det egentligen som gör VTB-1 sÄ mycket bÀttre Àn en preamp med fantommatning kring 500 spÀnn? För det jag vill göra Àr ju bara att koppla in min mic o sjunga lixom.. Sen Àr det ju iofs bra ocksÄ om det finns möjlighet att linea en akustiskt gitarr samt elgitarr ocksÄ..

Är det korkat att köpa en preamp för typ 500 ? Kan ngn rekommendera en ok preamp i den prisklassen?

tack för svar! đŸ˜±

Jag kör en Art Tube MP och Àr kanon nöjd med denna. Den kostar vÀl en 500 spÀnn.

Det lĂ„ter ju fint.. Den sĂ„g ju vettig ut.. FĂ„r se om ngn annan har ngt förslag. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...