Alexander2 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2007 Postat 15 oktober 2007 (redigerat) Tjoo! Ăr ny pĂ„ inspelningsomrĂ„det och undrar vilket det bĂ€sta sĂ€ttet att spela in de olika instrumenten pĂ„ och formatet de ska spelas in i. En gitarr tex, ska den spelas in i stereo eller mono? LĂ€ste i nĂ„n trĂ„d att man skulle spela in i stereo och dubba. Men trummorna, stereo eller mono? ska kaggen ligga pĂ„ samma spĂ„r som virveln? I EZdrummer finns det "virvel vĂ€nster" och "virvel höger", men ocksĂ„ bara virvel. Skulle vara mycket tacksam för svar, vill verkligen komma igĂ„ng med inspelningen snart =P De instrument jag framförallt skulle vilja ha svar pĂ„ Ă€r: Trummor Gitarr (flera gitarrer) Bas Synth SĂ„ng Hoppas mitt problem framgick tydligt, sĂ€g till annars sĂ„ fixar jag de! Tack sĂ„ mkt! Redigerat 15 oktober 2007 av Alexander2
Jejje Postat 15 oktober 2007 Postat 15 oktober 2007 Inget som inte har stereoutgÄng behöver ju egentligen inte spelas in i stereo.
Anders F Postat 15 oktober 2007 Postat 15 oktober 2007 TrummorGitarr (flera gitarrer) Bas Synth SĂ„ng Ăr precis om ovanstĂ„ende sĂ€ger att om det inte Ă€r stereoutgĂ„ng sĂ„ Ă€r det ingen idĂ© att spela in i stereo. Trummor: Ezdrummer Ă€r det stereospĂ„r pĂ„ varje kanal i mixern som gĂ€ller. För livetrummor sĂ„ Ă€r det monokanaler + en stereokanal för överhĂ€nget kan förekomma. Men annars sĂ„ gĂ„r det lika bra att spela in dessa i mono och panorera. Rumsmicken pĂ„ livetrummor kan man ibland anvĂ€nda en stereomikrofon (dĂ„ oftast X/Y) Denna spelas in pĂ„ stereospĂ„r. Bas: Om du linar en bas sĂ„ Ă€r det monokanal som gĂ€ller. Om du kör basen genom en POD XT t.ex sĂ„ har du stereo ut pĂ„ den vilket dĂ„ gör att du skall ha en stereokanal eller tvĂ„ monokanaler. Synth: Om du kör med bara L Out sĂ„ Ă€r det monokanal som gĂ€ller. Om du kör Right och Left sĂ„ Ă€r det stereokanal som gĂ€ller eller tvĂ„ monokanaler. SĂ„ng: Lite olika hĂ€r. Vanligtvis Ă€r det en monokanal som man sedan dubbar genom att sjunga in samma sak flera gĂ„nger pĂ„ flera monokanaler. Alternativt kan man ta upp sĂ„ngen med en stereomikrofon eller som jag gjorde en gĂ„ng att ha en mikrofon som nĂ€rmickning pĂ„ sĂ„ngen och tvĂ„ mikrofoner uppmickade som A/B stereo pĂ„ sĂ„ngerskan. Men som sagt. Ăr det en kanal in Ă€r det mono. Ăr det tvĂ„ kanaler in frĂ„n samma kĂ€lla sĂ„ Ă€r det stereo eller tvĂ„ monokanaler. //Anders
Anders F Postat 15 oktober 2007 Postat 15 oktober 2007 (redigerat) EDIT: Gjorde ett fel đ Redigerat 15 oktober 2007 av Gizmozis
Alexander2 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2007 Postat 15 oktober 2007 Tack sÄ mycket för dom extremet snabba svaren! DÄ har jag lite bÀttre koll pÄ lÀget =) à terigen tackar!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.