Jump to content
Annons

Vilket format ska vilket instrument spelas in i?

Recommended Posts

Alexander2 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tjoo!

Är ny pĂ„ inspelningsomrĂ„det och undrar vilket det bĂ€sta sĂ€ttet att spela in de olika instrumenten pĂ„ och formatet de ska spelas in i.

En gitarr tex, ska den spelas in i stereo eller mono? LÀste i nÄn trÄd att man skulle spela in i stereo och dubba.

Men trummorna, stereo eller mono? ska kaggen ligga pÄ samma spÄr som virveln? I EZdrummer finns det "virvel vÀnster" och "virvel höger", men ocksÄ bara virvel. Skulle vara mycket tacksam för svar, vill verkligen komma igÄng med inspelningen snart =P De instrument jag framförallt skulle vilja ha svar pÄ Àr:

Trummor

Gitarr (flera gitarrer)

Bas

Synth

SÄng

Hoppas mitt problem framgick tydligt, sÀg till annars sÄ fixar jag de!

Tack sÄ mkt!

Redigerat av Alexander2
Annons
Postat
Trummor

Gitarr (flera gitarrer)

Bas

Synth

SÄng

Är precis om ovanstĂ„ende sĂ€ger att om det inte Ă€r stereoutgĂ„ng sĂ„ Ă€r det ingen idĂ© att spela in i stereo.

Trummor: Ezdrummer Àr det stereospÄr pÄ varje kanal i mixern som gÀller. För livetrummor sÄ Àr det monokanaler + en stereokanal för överhÀnget kan förekomma. Men annars sÄ gÄr det lika bra att spela in dessa i mono och panorera. Rumsmicken pÄ livetrummor kan man ibland anvÀnda en stereomikrofon (dÄ oftast X/Y) Denna spelas in pÄ stereospÄr.

Bas: Om du linar en bas sÄ Àr det monokanal som gÀller. Om du kör basen genom en POD XT t.ex sÄ har du stereo ut pÄ den vilket dÄ gör att du skall ha en stereokanal eller tvÄ monokanaler.

Synth: Om du kör med bara L Out sÄ Àr det monokanal som gÀller. Om du kör Right och Left sÄ Àr det stereokanal som gÀller eller tvÄ monokanaler.

SÄng: Lite olika hÀr. Vanligtvis Àr det en monokanal som man sedan dubbar genom att sjunga in samma sak flera gÄnger pÄ flera monokanaler. Alternativt kan man ta upp sÄngen med en stereomikrofon eller som jag gjorde en gÄng att ha en mikrofon som nÀrmickning pÄ sÄngen och tvÄ mikrofoner uppmickade som A/B stereo pÄ sÄngerskan.

Men som sagt. Är det en kanal in Ă€r det mono. Är det tvĂ„ kanaler in frĂ„n samma kĂ€lla sĂ„ Ă€r det stereo eller tvĂ„ monokanaler.

//Anders

Alexander2 (oregistrerad)
Postat

Tack sĂ„ mycket för dom extremet snabba svaren! DĂ„ har jag lite bĂ€ttre koll pĂ„ lĂ€get =) Återigen tackar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.