Jump to content
Annons

Vilket format ska vilket instrument spelas in i?

Recommended Posts

Guest Alexander2
Posted (edited)

Tjoo!

Är ny på inspelningsområdet och undrar vilket det bästa sättet att spela in de olika instrumenten på och formatet de ska spelas in i.

En gitarr tex, ska den spelas in i stereo eller mono? Läste i nån tråd att man skulle spela in i stereo och dubba.

Men trummorna, stereo eller mono? ska kaggen ligga på samma spår som virveln? I EZdrummer finns det "virvel vänster" och "virvel höger", men också bara virvel. Skulle vara mycket tacksam för svar, vill verkligen komma igång med inspelningen snart =P De instrument jag framförallt skulle vilja ha svar på är:

Trummor

Gitarr (flera gitarrer)

Bas

Synth

Sång

Hoppas mitt problem framgick tydligt, säg till annars så fixar jag de!

Tack så mkt!

Edited by Alexander2
Annons
Posted
Trummor

Gitarr (flera gitarrer)

Bas

Synth

Sång

Är precis om ovanstående säger att om det inte är stereoutgång så är det ingen idé att spela in i stereo.

Trummor: Ezdrummer är det stereospår på varje kanal i mixern som gäller. För livetrummor så är det monokanaler + en stereokanal för överhänget kan förekomma. Men annars så går det lika bra att spela in dessa i mono och panorera. Rumsmicken på livetrummor kan man ibland använda en stereomikrofon (då oftast X/Y) Denna spelas in på stereospår.

Bas: Om du linar en bas så är det monokanal som gäller. Om du kör basen genom en POD XT t.ex så har du stereo ut på den vilket då gör att du skall ha en stereokanal eller två monokanaler.

Synth: Om du kör med bara L Out så är det monokanal som gäller. Om du kör Right och Left så är det stereokanal som gäller eller två monokanaler.

Sång: Lite olika här. Vanligtvis är det en monokanal som man sedan dubbar genom att sjunga in samma sak flera gånger på flera monokanaler. Alternativt kan man ta upp sången med en stereomikrofon eller som jag gjorde en gång att ha en mikrofon som närmickning på sången och två mikrofoner uppmickade som A/B stereo på sångerskan.

Men som sagt. Är det en kanal in är det mono. Är det två kanaler in från samma källa så är det stereo eller två monokanaler.

//Anders

Guest Alexander2
Posted

Tack så mycket för dom extremet snabba svaren! Då har jag lite bättre koll på läget =) Återigen tackar!