Jump to content
Annons

B1:an till film?


stoffie

Recommended Posts

Tja, en snabb fråga här:

Jag har tänkt att börja lite med film och har inget egentligen bra inspelningsalternativ för dialoger. Micken i kameran funkar inte på lågt håll om 2 pratar t.ex eller i stadsmiljö. Lösningen skulle vara en mick på en bom. Nu undrar jag om jag kan använda min SP B1:a till detta. På ett annat forum liknande studios men för film, sa en kille att den nog inte är lämpad för det, stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja, en snabb fråga här:

Jag har tänkt att börja lite med film och har inget egentligen bra inspelningsalternativ för dialoger. Micken i kameran funkar inte på lågt håll om 2 pratar t.ex eller i stadsmiljö. Lösningen skulle vara en mick på en bom. Nu undrar jag om jag kan använda min SP B1:a till detta. På ett annat forum liknande studios men för film, sa en kille att den nog inte är lämpad för det, stämmer det?

Kan säkert funka, du får ju t.o.m med ett vindskydd för just "fieldrecordings". Men den är väl inte direkt byggd för det ändamålet så det finns säkert bättre alternativ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, en snabb fråga här:

Jag har tänkt att börja lite med film och har inget egentligen bra inspelningsalternativ för dialoger. Micken i kameran funkar inte på lågt håll om 2 pratar t.ex eller i stadsmiljö. Lösningen skulle vara en mick på en bom. Nu undrar jag om jag kan använda min SP B1:a till detta. På ett annat forum liknande studios men för film, sa en kille att den nog inte är lämpad för det, stämmer det?

Stormembranare ska ej sitta på bom, dom kommer ta upp varenda gång killen som håller i bommen typ andas.. dom är för känsliga för det, småmenbranare går bra. Vi spelade in film med en TSM MT148 tror jag den heter. Kostar typ inget och blir jättebra. Men stormembran tar upp allt som killen med bommen gör, helt omöjligt att inte få saker som stör, han flyttar ett finger osv.

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla filmteam använder shotgunmikrofoner dvs. extremt riktad mikrofon. Det kräver visserligen också att teknikern kan hantera sin mikbom. 😠

Yepp, men vanliga riktade småmembranare fungerar bra om man ska göra lite film och inte vill lägga ut 2000 på en shotgun. Huvidsaken är att det ska vara små membran för att dom överhuvudtaget ska kunna sitta på en bom, det blir dels jävligt tungt då en stormembranare som B1 ofta väger mycket mer än småmembranarna och dels tar stormembranare upp varenda liten minirörelse/stöt som personen som håller bommen ger ifrån sig.

Tjipp unt höj!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, en snabb fråga här:

Jag har tänkt att börja lite med film och har inget egentligen bra inspelningsalternativ för dialoger. Micken i kameran funkar inte på lågt håll om 2 pratar t.ex eller i stadsmiljö. Lösningen skulle vara en mick på en bom. Nu undrar jag om jag kan använda min SP B1:a till detta. På ett annat forum liknande studios men för film, sa en kille att den nog inte är lämpad för det, stämmer det?

Tjena!

Har själv bommat vid flera tillfällen och en stormembranare är som sagts här, inte så lämpligt på bom. En lösning skulle vara närmickning med myggor, om ni skulle ha tillgång till det, och så ställa ett stativ med b1:an som tar upp miljöljud. Enda kruxet då är ju att få till en stereobild, men det går ju alltid att mixa/designa sig till...

Men en shotgun mick är ju att föredra, typ Sennheiser MKH 60 eller liknande. Om det inte finns att tillgå, så funkar ju riktade småmembranare som tidigare inlägg sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För miljöljud i surround, så finns den klockrena lösningen i svenska Line Audio Design:s QM12i.

Jag lånade ut en sådan för en tid sedan till en TV-kanal, för att de ville testa om det skulle gå att ta upp publikljud vid en fotbollsmatch - och de tyckte att den funkade skitbra! 😳

I övrigt måste det nog vara riktade micar man använder, som andra redan har sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massa varianter på shotgun-mickar, te.x. Röde NTG-1 eller NTG-2

Om du bara vill ha riktade så kan du köra med Line Audio CM3 eller TSM MT148 (tror CM3 är bättre..). Gå in på någon hemsida (jam, 4sound osv.) och sök runt lite, för det finns hur många småmembranare som helst.... Det ska vara småmembranare som är riktade (njure/supernjure).

Ha det och lycka till!

Redigerat av Elvispen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...