Jump to content
Annons

Mjukvarusynth vid livespelning?


Hasselkungen

Recommended Posts

Tjena!

Jag hoppas jag väljer rätt tråd att ta upp mitt ämne i.

Det är nämligen så att jag kör mycket midifiler genom Cakewalk men jag tycker mjukvarusyntharna inte har några vidare ljud när man spelar upp en midilåt.

Jag har nämligen tänkt mig köra midilåtar som bakgrundsmusik vid festligheter m.m men vill ha någon mjukvarusynth med riktigt bra ljud. Som automatiskt förstår att tex spår 2 ska vara bas och spår 10 trummor o.s.v

Finns det någon synth som ni verkligen rekomenderar som kommer i närheten av en riktig hårdvarusynth?????

Tack för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...
Ja, det är ju mest Vanliga Rock, pop covers jag ska köra på festerna.

Så vill ha bra ljud på främst basen och trummorna men även på synthljud som stråkar, piano o.s.v.

Akustiska instrument helt enkelt. Inga flashiga techno ljud.

Varför vill du kunna köra MIDI-spår live?

Är det inte bättre att mixa låten hemma och köra den som MP3/WAV eller liknande?

De skäl jag kan komma på att fortfarande ha kvar MIDI-filer att spela upp är:

- snabbt kunna transponera tonart

- Avancerad loop-teknik, där man låter midi "loopa" utifrån vad man för tillfället känner (t.ex. hur långt ett solo ska vara) och sedan fortsätter uppspelning.

Så - fundera på om du verkligen kommer att förändra/påverka midifilen under framförandet. Om inte, mixa hemma och använd en tryggare uppspelningsform.

(Så gjorde vi i vårt coverband ;-) )

//Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...