Jump to content
Annons

Tips på multieffekt


databoxen (oregistrerad)

Recommended Posts

databoxen (oregistrerad)

Hej!

Är det någon som har tips på en bra multieffekt för gitarr? Jag vill ha effekter som reverb, delay, chorus, flanger, dessutom för att köra i effektloopen på förstärkaren.

Inte så noga med dist pga att jag helst använder disten i förstärkaren. (håller på att utveckla en egen stärkare...)

Hej hopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns ju ungefär en miljard multieffekter. Börja skissa dina behov lite nogrannare. Prisklass, antal effekter samtidigt, exakt vilken funktionalitet du vill ha, anslutningsmöjligheter, använda live eller i studion o s v.

Kör man med förstärkarens dist så kan det ju t ex vara väldigt praktiskt om multieffekten har en relä-utgång så man kan byta kanal på förstärkaren samtidigt som man byter effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

databoxen (oregistrerad)

Min budget är ju något begränsad, så runt 2000-3000kr får räcka. Vad tror ni om Rocktron Effekt Utopia G100? Kan denna va' något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla efter en begagnad PodXT kanske, om det är det soundet du är ute efter. Kan hända att priserna på dessa sjunker lite nu när nästa generationspod är ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

databoxen (oregistrerad)

Jag har en Zoom 9030 sedan länge, men tycker inte att den är så jättekul längre. Hur är det t.ex med Boss Gt3 och Gt8, använder man dessa som preamps alltså jackar in gitarren direkt i dom och sedan kör man bara dess utsignal till clean-ingången på förstärkaren? I alla fall på Zoom'en gör man så här. Men andra ord så behöver man inte stärkarens egen effektloop då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

databoxen (oregistrerad)

Tittade lite på Boss gt8, har massor med sköj, någon som använt denna tillräckligt mycket för att ge ett bra utlåtande? Priset på strax 4000kr kanske är lite i dyraste laget för mig, men hellre något bra än billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är helnöjd med min GT-8:a. Har med den som enda pryl (förutom gitarren) till spelningarna, funkar hur bra som helst. Går alltid att få bra ljud, vad man än pluggar in den i. Är det bara effekterna du är ute efter går det nog annars lika bra med GT-6, den bör du kunna få begagnad för under 2000 kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

databoxen (oregistrerad)

Tack för snabba svar JJ! Hur är reverb och delay effekterna i GT8? Sen undrar jag om man kan förändra det mesta med expression pedalen eller bara volym och wah wah?

Link to comment
Dela på andra sajter

Effekterna är av god Roland/Boss-klass, om det hjälper att säga så? Plus att det finns en väldigt massa parametrar att justera, så du borde nog hitta något du är nöjd med.

GT-8:an är extremt flexibel programmeringsmässigt. Själv har jag inte behövt göra några mer avancerade operationer, men man kan ställa in nästan vad som helst. Vill du använda expression-pedalen att styra vilken intervall harmonizern ska jobb i och sen stänga av ett reverb när du trycker tillbaka den till noll så bör det gå att fixa. Dessutom finns ju uttag för att koppla in en sådan pedal till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...