Jump to content
Annons

Mer tryck i trummorna!


Ernestad

Recommended Posts

Har spelat in trummor med ganska chysst ljud

men saknar ändå det där trycket i dom.

Finns det nå pluggar, compressors el liknande,

typ EQ piller eller nåt som kan hjälpa??

Alltså, något man kan göra efter inspelningen är klar.

Answer meeee!

Redigerat av Ernestad
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
detta är inget svar i sig, men jag måste ju bara medela att jag aldrig upplevt att en kompressor ger trummor mer tryck. snarare tvärt om.

Det är ju en träningssak.

Fel använd kompressor dödar det mesta, det är sant.

du påstår indirekt att jag inte vet hur man använder en kompressor. det tycker jag är ett ganska roligt med tanke på att du inte vet hur jag jobbar...

edit: omformulering 😲

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

detta är inget svar i sig, men jag måste ju bara medela att jag aldrig upplevt att en kompressor ger trummor mer tryck. snarare tvärt om.

Det är ju en träningssak.

Fel använd kompressor dödar det mesta, det är sant.

du påstår indirekt att jag inte vet hur man använder en kompressor. det tycker jag är ett ganska roligt med tanke på att du inte vet hur jag jobbar...

edit: omformulering 😲

Har du aldrig lyckats få en kompressor att jobba upp ett fett trumsound har du ju uppenbarligen missat vissa basala koncept hur man jobbar med just en kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

du påstår indirekt att jag inte vet hur man använder en kompressor. det tycker jag är ett ganska roligt med tanke på att du inte vet hur jag jobbar...

Ta det inte på fel sätt. 😲

Det var faktiskt du som inte tyckte kompressorn fettade till trummorna.

Jag och många andra (jättemånga, om man ska vara ärlig... 😄 ) tycker precis tvärtom.

Och det är faktiskt sant att fel kompression kan döda ett trumpaket ganska så effektivt.

Fred på jorden. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

ok. jag ger mig.

tills vidare. 😱

edit då:

jag kanske var lite otydlig, det är ju kicken man (jag) vill få fet. kompression brukar ofta jag ta bort allt tryck för mig. men sen så jobbar ju jag bara med samplade ljud, som oftast är ganska färdigkomprimerade. ska testa att ratta lite sen, kanske är just så att jag inte har förstått det basala konceptet som VacUm nämner.

fred på jorden kommer det aldrig att bli, tyvärr 😄

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är viktigt att inte ha för kort attacktid om man vill ha mer "pump" i ljudet, utan istället låter själva "punchen" i ljudet vara ifred så att kompressorn trycker ihop sustaindelen istället, det fungerar på ex, bas.

Om man ställer för kort attacktid så kan man få motsatt effekt, och själva attaken i ljudet försvinner.

Kanske en hint för trådstartaren om inte annat!

(...och vissa kompressorer är enklare att använda än andra.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel använd kompressor dödar det mesta, det är sant.

😎 den därna raden dubblar jag med undertryck... man får vara vacker på handen när ljudet börjar få häng.. för mycket o ljudet blir mindre, för lite..tja..då gör det väl varken till eller från...

Själva grundljudet man jobbar med måste ju ha "fläsk-längden" från början.. ett litet kort ljud på t.e.x 50ms kan ju bara bli fläskigt i 50ms medans ett ljud som har en kort peak på 50ms men som totalt är 500ms kan ju bli 500ms fläsklångt om man komprimerar ner dom första 50ms att bli jämnstark i nivå som hela ljudet är långt (500ms).... :rolleyes:

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

aceton (oregistrerad)

ja, en kompressor är väl det första man tänker på.. och då utgår man väl från att man inte ställer in den för att sabba ljudet, eller trycket.

beroende på hur det inspelade materialet låter finns det ju lite olika saker att testa. en så enkel sak som en eq är en grej. en mulitbandskompressor en annan. en gate blir nog svår att jobba med på ett helt paket, men ifall du ställer den så att den i stängt läge släpper igenom ljudet med endast ANINGENS mindre ljudstyrka skulle kanske denna kunna få det att smälla lite mer om tex kagge eller virvel. om inte annat en du kan trigga på olika frekvensband.

annars tycker jag att du ska börja med att lyssna hur det låter ihop med de andra instrumenten.. finns ju en möjlighet att du i samspelet mellan tex. bas och trummor kan få upp lite mer tryck. låter det illa, försök då göra en grej av det med kanske ett smalt trumljud, eller spela in det igen.. dock på separata kanaler.

förövrigt finns det en ninja-smiley här.. helt otroligt! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...