Jump to content
Annons

Velocity på trummor


Soxic

Recommended Posts

Jag spelar punk och i punk spelar uppenbarligen trummisar väldigt hårt på trummorna :-) Nu när ni lärt er det så går vi vidare...Jag har satt velocity för kick och snare på högsta velocity (127) eftersom det verkar trovärdigast rent ljudmässigt, jag får med andra ord det hårda och snärtiga ljud jag är ute efter (ezdrummers rockpatterns lägger dock dessa på runt 100 i velocity vilket jag anser vara för mesigt). Nu undrar jag vart resten av trummorna bör ligga rent volym-mässigt som t ex hi-hat? Ska jag bara gå efter känsla eller bör alla vara satta på högsta volym med små variationer? Finns det ingen automatisering för detta? Jag har testat velocityknappen i exdrummer men jag är inte säker på om den fungerar alltid. Olika patterns har ju olika ljudnivå. Lite tips skulle sitta jättefint!

Som det är nu så går jag in och ändrar volym på varenda kicktrumma och snare för varje låt på skivan och det är ju några tusen när man gör det manuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilken sequencer använder du?

I Cubase finns det en slumpfunktion för mididata i Inspectorn, där man ställer in vilken parameter som ska slumpas och mellan vilka min/max-värden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken sequencer använder du?

I Cubase finns det en slumpfunktion för mididata i Inspectorn, där man ställer in vilken parameter som ska slumpas och mellan vilka min/max-värden.

Jag använder Cubase och EzDrummer. Det du nämner låter intressant. Hur går man tillväga om jag får fråga? Är det avancerat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har försökt göra så att jag koperat trumkanalen, tagit bort allt utom kicktrumman på kopian för att enklare kunna justera volymen på nedslagen för kicktrumman och sedan försöker jag klistra in det i originaltrumkanalen. Men då uppstår två problem...

Antingen klistrar jag in det så att den kopierade kanalen med kicktrumman lägger sig över originalet men då blir det svårt att redigera för att en kanal ligger ovanför en annan. Jag vill ju integrera kicktrumman igen med originalkanalen.

Lyckas jag klistra in kicktrummorna i originalkanalen så är dess patterns vita och hörs inte som om de vore mutade.

Hoppas ni förstår vad jag menar och hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Verkar det vara ett vettigt arbetssätt i övrigt eller går jag omvägar?

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Jag har försökt göra så att jag koperat trumkanalen, tagit bort allt utom kicktrumman på kopian för att enklare kunna justera volymen på nedslagen för kicktrumman och sedan försöker jag klistra in det i originaltrumkanalen. Men då uppstår två problem[...]

Men vad använder du när du redigerar dina trummor? Låter som att du använder Key Editor. Om du använder Drum Editor så får du ju upp velocityn för varje "instrument" (alltså varje tangent) och kan enkelt redigera det. Varför måste du klistra in kopian i orginalet igen? Kan du inte ha den som ett separat midi-spår?

Personligen tycker jag nog att det är bästa att ha allt på 127. Sen får man sitta och trumma lite på knäna och lyssna på sina favorittrummisar och höra hur dom gör. Till exempel så brukar hi-hat/ride slagen vara lite lägre mellan kagge och virvel. Jag brukar dra ner dom lite godtyckligt. Sen brukar jag flytta slag som ligger rakt under varandra bara pyttelite. Exempelvis om virvel, kagge och hi-hat slår på samma gång så går jag upp längst upp i vänstra hörnet och "rullar" dom framåt och bakåt, men extremt lite osv osv. Finns ju säkert hur mycket tips som helst här på forumet. Jag gillar att ha kontroll på vad som händer så jag tror inte jag skulle gilla att slumpa fram något. Men jag har aldrig testat så det kan ju funka utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du klickar med "klister grejen" på midispåret när de ligger på varandra så brukar de sammanfogas till 1 spår.

annars gör du klart trummspåret tills takten är som du vill ha den och sedan separarar du midi spåren så de har varsit spår.

när du gör audio mixdown på midispåret så kan du ju välja att alla trummor och cymbaler hamnar på egna audiospår sedan ställer du ju volymen för varje spår så du får allt så högt som du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för flera väldigt bra tips. Ska testa mig fram lite. Nu dök ett par till frågor upp i huvudet direkt...

1.) Om jag separerar varje truminstrument så att kicken får en egen kanal, drar inte det mycket mer datorkraft eller inbillar jag mig?

2.) Om jag använder audio mixdown och därefter höjer och sänker volymen då förblir väl karaktären (dynamiken) på ljudet detsamma? I EzDrummer så ändras ju ljudet, precis som i verkligheten, efter velocityn

3.) Så det vore en lämplig start att dra upp kick, snare, toms, hi-hat, allt till 127 om jag ska ha en hårt spelande trummis för att sedan finjustera lite? Jag försöker ta efter Ezdrummers plugin Vintage Drums, där spelar dom ju bra mycket hårdare i de patterns som medföljer än i det vanliga rock-kittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh my God, tipset om Drum editorn knäckte ju! Skulle kunna kyssa dig. Det löste ju i princip alla problem. Jag har endast använt key editor tidigare och det fungerar ju inte inser jag nu. Fan, jag visste inte att drum editorn fanns. Jag är i exstas. Tack så jävla mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh my God, tipset om Drum editorn knäckte ju! Skulle kunna kyssa dig. Det löste ju i princip alla problem. Jag har endast använt key editor tidigare och det fungerar ju inte inser jag nu. Fan, jag visste inte att drum editorn fanns. Jag är i exstas. Tack så jävla mycket.

Om du vill ha det enklare/snabbare och alltid ha tillgång till drumeditorn direkt från spåret utan att behöva gå via menyerna så kan du göra så här:

1. Gå in på Preferenses i Arkivmenyn.

2. Klicka på MIDI under Event Display.

3. Bocka för "Edit as Drums when Drum Map is assigned" (Låt default överst vara Open Key Editor)

4. På ditt midispår för EZ väljer du GM MAP i Inspectorn och vips 😛

PS. Övergripande velocity och annat på markerade events kan du också nå och justera genom att högerklicka direkt på spåret (men det kanske du redan upptäckt)

Kyssar undanbedes 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...