Jump to content
Annons

Logic Studio utvärdering so far


4Trax

Recommended Posts

Jag är positivt överraskad att allt än så länge flyter på smärtfritt. Några små buggar här och där, men som man kan leva med. Har ännu inte provat ett stort musikprojekt än för det är då man märker hur stabilt det är.

Men har redan lev. små projekt och är mer än nöjd hur smidigt allt funkar. Ingen krasch, inte hängt sig, inget!

Håller ju också på och ljudredigerar där Logic7 inte hållit måttet med långa projekt och framförallt hade OMF import problem. Tjackade ProTools för den sakens skull för 1år sen och utöver det Digitranslator för 4-5000:- för OMF konvertering. Urk! Nu verkar det ju fungerar bättre i L8 . Grym surround förbättring i L8. Kollade nyss på Soundtrack2 och blev ännu mer överaskad. Det verkar också grymt. Trodde det var en leksaks ljudediteringsprogram men nej, nej. Den har t.o.m typ audiosuite och ännu grymmare surroundhantering. Men man vill ju se det in action först.

Hur funkar L8 eller L-Studio för er nu efter några veckor?

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, Soundtrack Pro 2 verkar ha fått en ordentlig ansiktslyftning. Har inte hunnit testa det än mot filmer som levereras från en regissör med Final Cut Pro, men det vore spännande att göra. SP2 har tydligen något sätt att importera film-editeringar utförda i FCP och ge ett antal "förslag" på hur soundtracket ska kunna justeras för att man inte ska förlora alla cup points man lagt ner massor av tid på att synka för den del av filmen som kommer efter den gjorda omklippningen. Funkar detta så är det ju en guld-feature! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Soundtrack Pro 2 verkar ha fått en ordentlig ansiktslyftning. Har inte hunnit testa det än mot filmer som levereras från en regissör med Final Cut Pro,

I morgon får jag ett 1.20 långt program klippt i FCP men vete f*n om man vågar sig på det i SP2 än. Det är tidspressad som vanligt så tror det blir PT. Prova med mindre projekt först....eller vi får se hur jag gör! man är sugen att testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är otroligt nöjd med L8.

Har en hel del pyssel att göra just nu så jag har hunnit med att sitta ganska många timmar och har inte haft några som helst problem mer än en och annan grafikbugg då och då. Däremot slöar hårt komprimerade filmer (skriver mot film just nu) ner ganska markant. Mov-filer verkar funka bäst.

Märker att jag inte använder den inbyggda pianorollen i arrange alls nästan (har haft event list och pianoroll på 2an sen urminnes tider och det är otroligt svårt att vänja sig av med).

Blir bara gladare och gladare när det gäller kompressorerna. Dom kommer förhoppningsvis stå sig ett bra tag.

EXS24ans editor har fått ett lyft dessutom. Skönt!

edit: fel

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har stött på tre negativa saker hittills:

1. Användargränssnittet tar en aning för mycket plats. Jag vill slimma bort alla mellanrum och ramar och kanter så jag kan få plats med det viktiga, dvs själva innehållet i fönstrena. 8 pixlar mellan varje del av fönstrena behövs inte, bättre att ha tydligare kontrast på andra sätt. Nåja, småpotatis.

2. Av nån anledning tar det ofta en stund att få upp Bounce-fönstret. Själva bounceningen går fort dock.

3. Ett par irriterande buggar i Ultrabeat har fortfarande inte rättats till.

I övrigt är det bara fina grejer hittills. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är några grejer jag stör mig på:

  • Varför kan man fortfarande inte ändra en audiosamplings längd utan att den använder en time-stretchalgoritm? Jag vill att den ska ändra tempot "old school", dvs ändra samplingens pitch, precis som samplers fungerar.
  • Finns det verkligen ingen auto-play för media browsern? När jag bläddrar mina ljudbibliotek måste jag trycka på play för varje enskilt ljud, vilket blir riktigt jobbigt om man bläddrar igenom ett stort bibliotek.
  • Logic crashar när jag försöker assigna modulation i NI Massive. Detta kanske snarare är massive:s fel, någon som har samma problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag är nöjd! Kör man tungladdat så rullar menyer och scrollar snabbare i L7 på min G5:a, men i övrigt så verkar den klara alla grejer som L7 klarade, så den är inte bara anpassad för intel som jag fruktade.

Har märkt att instrumentmenyerna i en del pluggar inte riktigt reagerar som de ska. Ibland kan man få klicka 10 gånger innan den uppfattar. Som på en hemsida där det ligger ett osynligt lager över en länk som gör den oklickbar - fast det går som sagt till slut.

Mycket nöjd med det nya "guiet" hur som helst 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan konstig bugg är att bouncningarna hamnar i Audiomappen fast man valt Bounce mappen. Det med meny buggen har jag också märkt. I environmentfönstret kan det också bli grafikfel.

Fråga: Multitake recording är ju nästan som virtuella tracks i PT och då skulle jag vilja göra en kopia av ett track och behålla den orörd så man alltid kan plocka fram den direkt om det skiter sig när man redigerar? Har iof inte kollat det så noga men kom och tänka på det nu. Har inte L8 här hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detdär med bouncningen är enerverande! Ibland hamnar filerna rätt, ibland inte. Segt att man måste dubbelkolla detdär hela tiden när man ersätter.

En annan grej med multitake: kan man skapa en egen multitake-region? Har mängder med pågående projekt sen Logic7 där det skulle va grymt skönt att bara bunta ihop alla alternativtagningar och på så sätt få arranget mer städat...

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej med multitake: kan man skapa en egen multitake-region? Har mängder med pågående projekt sen Logic7 där det skulle va grymt skönt att bara bunta ihop alla alternativtagningar och på så sätt få arranget mer städat...

Precis vad jag också undrar.!?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ännu en bug (ganska otrevlig dessutom)

Crossfades på audioregions "glöms bort" ibland när man öppnar ett projekt. Allt ser riktigt ut, men det blir inga fadear alls. Skickade iväg en filmmusiksproduktion i fredags där jag inte alls är säker på om mina fina crossfadear låter som dom ska... Oerhört jobbigt egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som kör PowerPC. Upplever ni att det hackar grafiskt? Det gör det för mig...sjukt mycket. Kan lika gärna vara dyngrak och försöka fästa blicken på nån regel när man scrollar...

Jodå, den uppdaterar dåligt grafiskt! Inte sjukt mycket men mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som kör detta på en Macbook (dualcore varianten) och kan säga hur det fungerar?

Lite skärm och så, blir det jobbigt? Tjipp!

Vet ett helt gäng som kör Logic8 + macbook. Funkar kalasbra. Liten skärm är jobbigt, men det är väl mest en vanesak. Det är ju trevligare med Logic8 än Logic7 då fler saker kan kommas åt direkt i arrangefönstret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som kör detta på en Macbook (dualcore varianten) och kan säga hur det fungerar?

Lite skärm och så, blir det jobbigt? Tjipp!

Vet ett helt gäng som kör Logic8 + macbook. Funkar kalasbra. Liten skärm är jobbigt, men det är väl mest en vanesak. Det är ju trevligare med Logic8 än Logic7 då fler saker kan kommas åt direkt i arrangefönstret.

Sweet, för jag har en Macbook på ingång som täntke köras med Logic 8...!

Ihh, längtar!

Soon, very soon I'll be lost in deep woods of Apple!

Link to comment
Dela på andra sajter

En till bug:

När man använder loop funktionen till midi så ska ju filen spela så länge tills du lägger en ny kloss som innehåller ny information men det händer att den förgående loopen ligger kvar under den nya. Den liksom bara fortsätter och klipps inte av.

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

En till bug:

När man använder loop funktionen till midi så ska ju filen spela så länge tills du lägger en ny kloss som innehåller ny information men det händer att den förgående loopen ligger kvar under den nya. Den liksom bara fortsätter och klipps inte av.

Detdär har jag också märkt.

Ännu en (dock ganska obetydlig)

Har man uppe en film i ett float-window och rullar med musscrollen så stegar man frame för frame i dokumentet. Väldigt fräsig funktion. Har man filmen rullandes i parameters blir det fel när man försöker rulla. Den går 1 frame men stannar där sen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man uppe en film i ett float-window och rullar med musscrollen så stegar man frame för frame i dokumentet. Väldigt fräsig funktion. Har man filmen rullandes i parameters blir det fel när man försöker rulla. Den går 1 frame men stannar där sen..

Den var riktigt bra! Dock så visar transportern ibland fel typ frame 1:00 nästa 1:79 nästa 3:00, 4:00,5:00,6:00,6:79,8:00 osv.

ingen jätte grej direkt. Igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man uppe en film i ett float-window och rullar med musscrollen så stegar man frame för frame i dokumentet. Väldigt fräsig funktion. Har man filmen rullandes i parameters blir det fel när man försöker rulla. Den går 1 frame men stannar där sen..

Den var riktigt bra! Dock så visar transportern ibland fel typ frame 1:00 nästa 1:79 nästa 3:00, 4:00,5:00,6:00,6:79,8:00 osv.

ingen jätte grej direkt. Igen

Men har inte detdär att göra med FPS på filmen? Ställ in logic på 24 FPS om du jobbar mot biograf-film, 25 om du jobbar mot tv-produktion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man uppe en film i ett float-window och rullar med musscrollen så stegar man frame för frame i dokumentet. Väldigt fräsig funktion. Har man filmen rullandes i parameters blir det fel när man försöker rulla. Den går 1 frame men stannar där sen..

Den var riktigt bra! Dock så visar transportern ibland fel typ frame 1:00 nästa 1:79 nästa 3:00, 4:00,5:00,6:00,6:79,8:00 osv.

ingen jätte grej direkt. Igen

Men har inte detdär att göra med FPS på filmen? Ställ in logic på 24 FPS om du jobbar mot biograf-film, 25 om du jobbar mot tv-produktion...

Nä, det spelar ingen roll om det är 24, 25, 29.97 fps osv. Verkar bara vara en allmän scrollfunktion och inte för frames. Håller mig nog till Ä o ' för frames. Känns ändå mer användbar och noggrant!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu så här en tid efter uppdateringen så tycker jag nog inte att nya intfacet/arrangfönstret är så bra. Tycker nog det var skönare med ett egetfönster för midit och audiot. Eller så är jag bara en sur gubbe! Eller

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu så här en tid efter uppdateringen så tycker jag nog inte att nya intfacet/arrangfönstret är så bra. Tycker nog det var skönare med ett egetfönster för midit och audiot. Eller så är jag bara en sur gubbe! Eller

Jag stör mig inte alls på nya interfacet men jag använder mina gamla invanda fönsterkombinationer ändå. Det enda positiva är att man kan dyka in i vilket projekt som helst och ändå ha "nära" till pianorollar, eventlistor och mixers. I Logic7 blev jag lätt frustrerad när jag satt med andras projekt och inte kom åt vissa saker lika smidigt som jag brukar i mina egna.

Men tack vare dom nya kompressoralgoritmerna skulle jag aldrig drömma om att gå tillbaka till 7an. Kör ENBART logics egna pluggar nu och trivs hur bra som helst med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Dom kunde lika bra ha stoppat in det nya godiset i Pro 7 kostymen jag ser ingen vits med nya layouten överhuvudtaget det är bara annorlunda inget annat. Det verkar lite buggit och då blir det ju ännu märkligare varför man inte fixade färdigt 7an buggfri innan man gav sig i kast med nytt. Kör du node så funkar inte (i alla fall på mina maskiner) alltid allt vad gäller effekter och pluggar. Grafiken ja den uppför sig ju lite lustigt ibland. Ja kort sagt tur man inte betalade mer än frakten. Det låter ok men det finns det fler program som gör.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite generella åsikter.

Tycker 8an känns mer lättjobbat, allt känns mer snabbtillgängligt jämförelsevis mot 7an. Lite funktioner som är omgjorda, men det gick fort att hitta rätt. T.o.m att börja från ett tomt projekt känns bra mycket snabbare än i 7an. Av någon anledning tycker jag att själva kreativiteten t.o.m. har ökat 😛 Känns för min del att 8an är än mindre buggigt, även om jag i 7an hade väldigt lite strul.

M.v.h. Coyster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...