Jump to content
Annons

Redigerad: Schecter Damien-7 eller Baritone?


Multiband

Recommended Posts

Sitter med en hög 6 strängade gitarrer i olika färg och form men har blivit väldigt sugen på att ta steget över till 7 strängar och många trådar där gitarr köp avhandlas verkar Schecter få beröm. Tänkte ta mig till musikaffärn och se vad det finns för utbud men måste givetvis höra mig för med expertpanelen också :rolleyes:

Visst skulle jag kunna slå på stort och köpa Gibson eller ESP för 12.000 eller mer men frågan är om jag verkligen har det behovet då jag sitter hemma utan stärkare och kör endast igenom Guitar Rig.

Är det en Schecter Damien-7 jag bör skaffa eller finns det bättre alternativ? Är det bortkastade pengar att köpa ännu en gitarr under 5.000kr?

http://www.schecterguitars.com/spec.asp?id=35

Nytt: Fortsätter på min gamla tråd. Om man nu inte skall köpa 7 strängat så dyker ju tanken upp på Baritone. Något man kanske borde satsa på istället?

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Schecter är fina gitarrer... iallafall i den dyrare klassen. Har inte provat nån 7strängad men dock en 6 strängad. Kommer att köpa en snart.

Just nu har jag en Schecter Tempest som jag är nöjd över...

Åk å prova den där 7 strängade å tala om hur den va!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Schecter är väldigt bra instrument och dom är verkligen prisvärda. Både jag och den andra gitarristen i bandet spelar på schecters lite dyrare modeller. Jag vet även att dom billigare modellerna är trevliga att spela på, konstruktionen känns gedigen och tålig. Däremot är kanske inte mickarna dom allra bästa, men det ser jag som det minsta problemet när jag köper gitarrer.

Jag skulle tro att du kommer bli nöjd med en Schecter sålänge du tycker den är skön att spela på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Sitter med en hög 6 strängade gitarrer i olika färg och form men har blivit väldigt sugen på att ta steget över till 7 strängar och många trådar där gitarr köp avhandlas verkar Schecter få beröm. Tänkte ta mig till musikaffärn och se vad det finns för utbud men måste givetvis höra mig för med expertpanelen också 😉

Visst skulle jag kunna slå på stort och köpa Gibson eller ESP för 12.000 eller mer men frågan är om jag verkligen har det behovet då jag sitter hemma utan stärkare och kör endast igenom Guitar Rig.

Är det en Schecter Damien-7 jag bör skaffa eller finns det bättre alternativ? Är det bortkastade pengar att köpa ännu en gitarr under 5.000kr?

http://www.schecterguitars.com/spec.asp?id=35

Nytt: Fortsätter på min gamla tråd. Om man nu inte skall köpa 7 strängat så dyker ju tanken upp på Baritone. Något man kanske borde satsa på istället?

Kör på en Schecter. Sitter själv med en damien-7. Hade en Ibanez RG7620 förrut som var dubbelt så dyr, men jag tycker att Schectern är nästan lika bra. Plus att det är EMG-mickar på schectern (HZ-modellen förrvisso, men de är bra). En bariton-gitarr känns väl sådär. Du har ju större möjligheter med en 7-strängad, anser jag.

Redigerat av MagnaWolf
Link to comment
Dela på andra sajter

Nåväl, ska inte säga nåt om VILKEN gitarr du ska sikta på men för tusan, klart du ska ha 7 strängat. Allt annat är j helt larvigt 🙂

Blir alltid lika fundersam när jag ser värsta superhårdingarna med nitar och läder och svart på varenda m2 av kroppen osså har de en sex strängad gura = flopp fjams fjolligt.

Jag är däremot nöjd med min jackson christian olde signatur. Inte för att gitarren är så ohyggligt bra i alla ofattbara avseenden men EMG 707an är perfekt för brutal musik

Link to comment
Dela på andra sajter

ja rekommenderar schecter om du ska ha en gitarr med mkt fläsk!

ska du ha en slit o släng-gura som låter stenhårt, tycker ja du ska ha en sexsträngad gura med tunnare strängar än vanligt..

när jag lirade grind lirade jag på en 6str jackson dinky med 011-049 strängar. riktigt tunna för en gitarr nedstämd till B(eller H) samt slakt floyd rose-svaj!

försök hitta en gitarr som är skön och låter ok, snarare än en som låter klockrent och är halvskön.. mickar går alltid att byta, men skön-heten, inte det estetiska, utan om den e skön o lira på, går inte o byta ut.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Schecter är väldigt bra instrument och dom är verkligen prisvärda. Både jag och den andra gitarristen i bandet spelar på schecters lite dyrare modeller. Jag vet även att dom billigare modellerna är trevliga att spela på, konstruktionen känns gedigen och tålig. Däremot är kanske inte mickarna dom allra bästa, men det ser jag som det minsta problemet när jag köper gitarrer.

Jag skulle tro att du kommer bli nöjd med en Schecter sålänge du tycker den är skön att spela på.

Kan bara hålla med. Behövde en "bruksgitarr" till hemmastudion. Valet föll på en Schecter Omen-6. Väldigt mycket gitarr för pengarna. Ok, inget finsnickeri att tala om, men lättspelad och gedigen. Så dom 7-strängade är väl knappast sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varit och provat lite men känns som att det inte kommer räcka med 3 eller 4 gånger, någon som har blivit utslängd pga att de bara provat och provat? 😊

Nu är jag ingen bra gitarrist, vet inte ens om jag får kalla mig gitarrist :rolleyes: Men när det kom till Schecter och Damien eller Omen så känns det som att Damien håller mer kvalite då det är EMGhz7-A mickar samt Grover tuners på den jämfört med Diamond Plus mickar samt Diamond tuners på den billiga Omen.

Men när man ändå skall köpa en gitarr som skall finnas med en 10, ja kanske 20år framåt i tiden så kommer ju tankarna på om man inte skall gå ett steg längre och slå till på en BlackJack C7. Hela gitarren är ett stycke för bästa sustain, riktiga Seymour Duncan JB / ‘59 mickar, och TonePros Bridge.

Men så var det ju det här med att jag inte är en mästare på varken lira 100 olika låtar, spela tuffa solon. Spelar inte i band, kopplar inte in till vanlig stärkare. Sitter bara hemma och gör musik för skoj skull med Amp Simmar. Och då är frågan, kommer jag verkligen att ha nytta utav de där extra tusen lapparna som jag hostar upp för en förbannat fin gitarr. Eller skulle jag lika gärna kunna köpa Damien vara lycklig och känna att jag gjorde rätt som inte gick på att man nog blir en bättre gitarrist om man köper dyra prylar.

Tack för att jag får hålla på och prata av mig till Er, min stöd grupp 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...