Jump to content
Annons

Hur gör ni group channels?


cm0s

Recommended Posts

Hur gör ni när ni gör group channels?

Jag hade tänkt skapa några, men jag vill samtidigt ha sends för dem.

Alternativen är bus- eller aux-kanaler, eller hur? Det är bara aux-kanaler som har sends, det har inte bus-kanaler. Samtidigt så är kan man ju bara skicka audio- och instrument-kanaler till bus:ar, inte till aux:ar.

Så, om jag har förstått det rätt så måste jag göra följande för att skapa en group-kanal med sends:

Skapa en bus-kanal (som inte har någon output)

Skapa en aux-kanal som har bus-kanalen som input och sedan lägga mina sends där

Sedan skickar jag de audio- och instrumentkanaler jag vill gruppera till bus:en jag skapade.

Jag måste alltså ha 2 (en bus och en aux) kanaler för att kunna göra en group-kanal med sends, stämmer det?

Det är vid sådana här tillfällen som jag frågar mig om Logic verkligen är logiskt. 😆

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur gör ni när ni gör group channels?

Jag hade tänkt skapa några, men jag vill samtidigt ha sends för dem.

Alternativen är bus- eller aux-kanaler, eller hur? Det är bara aux-kanaler som har sends, det har inte bus-kanaler. Samtidigt så är kan man ju bara skicka audio- och instrument-kanaler till bus:ar, inte till aux:ar.

Så, om jag har förstått det rätt så måste jag göra följande för att skapa en group-kanal med sends:

Skapa en bus-kanal (som inte har någon output)

Skapa en aux-kanal som har bus-kanalen som input och sedan lägga mina sends där

Sedan skickar jag de audio- och instrumentkanaler jag vill gruppera till bus:en jag skapade.

Jag måste alltså ha 2 (en bus och en aux) kanaler för att kunna göra en group-kanal med sends, stämmer det?

Det är vid sådana här tillfällen som jag frågar mig om Logic verkligen är logiskt. 😠

Tjenis,

Vad är det för program du använder my friend?? Vadå aux kanaler o grejer?

Om du jobbar på cubase så gör du såhär...

Group channel

# Höger klick, add group channel (du får fram kanalen längst ner)

# Du öppnar gruppen o sätter in de effekter du vill ha på kanalen

# Sen om du vill omvandla en existerad kanal till grupp så markerar du kanalen o klickar på vänster sida på flicken så väljer du vilken bus du vill ha.

Sends

# Högerklick add fx channel ( längst ner hittar du fx)

# sätt in effekterna du vill använda som send

# send skickar du på kanalen sen som du vill tillsätta, öppna kanalen på högersida ser du tomma rutor där klickar du på fx1 och därmed har du senden igång. Du kan spela in automation genom o klicka på R som finns på vänster sida.

så klappat o klart

jdee

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni när ni gör group channels?

Jag hade tänkt skapa några, men jag vill samtidigt ha sends för dem.

Alternativen är bus- eller aux-kanaler, eller hur? Det är bara aux-kanaler som har sends, det har inte bus-kanaler. Samtidigt så är kan man ju bara skicka audio- och instrument-kanaler till bus:ar, inte till aux:ar.

Så, om jag har förstått det rätt så måste jag göra följande för att skapa en group-kanal med sends:

Skapa en bus-kanal (som inte har någon output)

Skapa en aux-kanal som har bus-kanalen som input och sedan lägga mina sends där

Sedan skickar jag de audio- och instrumentkanaler jag vill gruppera till bus:en jag skapade.

Jag måste alltså ha 2 (en bus och en aux) kanaler för att kunna göra en group-kanal med sends, stämmer det?

Det är vid sådana här tillfällen som jag frågar mig om Logic verkligen är logiskt. 😠

Tjenis,

Vad är det för program du använder my friend?? Vadå aux kanaler o grejer?

Om du jobbar på cubase så gör du såhär...

Group channel

# Höger klick, add group channel (du får fram kanalen längst ner)

# Du öppnar gruppen o sätter in de effekter du vill ha på kanalen

# Sen om du vill omvandla en existerad kanal till grupp så markerar du kanalen o klickar på vänster sida på flicken så väljer du vilken bus du vill ha.

Sends

# Högerklick add fx channel ( längst ner hittar du fx)

# sätt in effekterna du vill använda som send

# send skickar du på kanalen sen som du vill tillsätta, öppna kanalen på högersida ser du tomma rutor där klickar du på fx1 och därmed har du senden igång. Du kan spela in automation genom o klicka på R som finns på vänster sida.

så klappat o klart

jdee

dum jag är såg inte att du snackade om logic,

sitter o rabblar upp cubase haha

sorry mate

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenis,

Vad är det för program du använder my friend?? Vadå aux kanaler o grejer?

Om du jobbar på cubase så gör du såhär...

Jag postade tråden i Logic-delen av forumet, men om inte det är tillräckligt så kan jag ju citera mitt första inlägg:

Det är vid sådana här tillfällen som jag frågar mig om Logic verkligen är logiskt. 😠

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenis,

Vad är det för program du använder my friend?? Vadå aux kanaler o grejer?

Om du jobbar på cubase så gör du såhär...

Jag postade tråden i Logic-delen av forumet, men om inte det är tillräckligt så kan jag ju citera mitt första inlägg:

Det är vid sådana här tillfällen som jag frågar mig om Logic verkligen är logiskt. 😳

😳

ja sorry man ja är lite efter, ganska ny i forumet. Ville hjälpa dig. Men du vet du vad? Jag ska lära mig skitet till helgen så ska ja svara på din fråga när jag har studerat den.

ha det fejt

jdee

Link to comment
Dela på andra sajter

ja sorry man ja är lite efter, ganska ny i forumet. Ville hjälpa dig. Men du vet du vad? Jag ska lära mig skitet till helgen så ska ja svara på din fråga när jag har studerat den.

ha det fejt

jdee

Haha, det är lugnt 😳

Okej, lycka till!

Om någon annan vet svaret får ni gärna säga till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig tänkt på det här, men jag tror tyvärr du måste göra precis så som du skriver. Känns lite väl krångligt faktiskt. Men någon mer inbiten Logic-freek här på forumet kanske kan komma med något bättre tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar lägga eventuellt reverb, delay, kompressor eller vad det kan vara som insert på bussen. Sen ställer man mängden med mix-reglaget i pluggen. Funkar finfint för mig. Inte lika flexibelt i alla lägen men man får early reflections i stereo istället för mono iaf.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Jag tror jag kom på svaret.

Jag behöver bara göra några aux-kanaler som jag använder som gruppkanaler.

De verkar bli assignade till bus:arna automagiskt, sen skickar jag bara mina vanliga kanaler jag vill gruppera till bussarna som automatiskt blivit assignade till mina aux. Jag behöver alltså inte skapa bus:arna först, utan de ligger liksom i bakgrunden och gör sin grej, dvs skickar ljudet genom bus:en till aux:en 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Oj ta om det där 😕 du skickar alltså dina audiospår gruppvis till ett par utvalda bussar som skickar ljudet till aux per automatik och sen från aux så kan du skicka send vidare till bus? Undrar föresten om det inte fanns send på bus på version 5 måste kolla det.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har upptäckt att aux:ar inte har stereoinput 🙁

Om jag skickar ett ljud från instrument -> bus -> aux -> stereo out så kommer ljudet vara i mono oavsett hur mycket jag panorerar instrumentet. Det är alltså auxen som bara har monoinput som pajar hela stereobilden. Och ja, jag har satt auxen i stereoläge, fast den visas ändå bara som en peak-mätare (stereokanaler har ju två peak-mätare). Gör jag något fel eller ska det vara så?

Så nu har jag skippat auxarna helt, och kör enbart med bus:ar som group-channels, även om jag inte längre kan använda sends på mina grupper 😮

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har upptäckt att aux:ar inte har stereoinput 🙁

Om jag skickar ett ljud från instrument -> bus -> aux -> stereo out så kommer ljudet vara i mono oavsett hur mycket jag panorerar instrumentet. Det är alltså auxen som bara har monoinput som pajar hela stereobilden. Och ja, jag har satt auxen i stereoläge, fast den visas ändå bara som en peak-mätare (stereokanaler har ju två peak-mätare). Gör jag något fel eller ska det vara så?

Så nu har jag skippat auxarna helt, och kör enbart med bus:ar som group-channels, även om jag inte längre kan använda sends på mina grupper 😮

Jag tror du måste ska pa udda auxar, om du vill att aux 1 ska vara stereo får du med andra ord inte skapa en aux två också, detta därför att aux ett i stereo egentligen är aux 1-2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sålänge man har Universal Trackmode på så kan man switcha mellan mono och stereo på auxarna som man vill.

Men vad jag förstår så är detta det enda sättet att fixa sendar på bussarna.

Skapa en aux, anslut buskanalen (gruppen med kanaler) till den, fimpa outputen och senda signalen till de bussar effekterna finns.

env.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Sålänge man har Universal Trackmode på så kan man switcha mellan mono och stereo på auxarna som man vill.

Men vad jag förstår så är detta det enda sättet att fixa sendar på bussarna.

Skapa en aux, anslut buskanalen (gruppen med kanaler) till den, fimpa outputen och senda signalen till de bussar effekterna finns.

Ah, låter som en vettig lösning 😄

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...