Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Antag att man köper en begagnad klarinett på Ebay. Sedan verkar det som om den behöver en översyn och byte av kork m.m.

Vad kostar sånt? Talar vi 100, 200, 500 eller 1000 kr? Och kan man göra det själv? Hur går det egentligen till rent praktiskt när teknikern byter korkarna som sitter runtom?

🙂

:musik

Annons
Posted

Istället för att skriva en ny tråd, så fortsätter jag på denna och ställer en undran till:

Hur kan klarinettväskor bli så förbenat skitiga inuti? Grisiga fettfläckar. Går de att ta bort, även då lång tid passerat eller är lösningen att finna en skräddare som kan byta ut sammeten?

😊

:musik

Posted

Det är inte så konstigt att det blir lite grisigt. Man fettar ju in all kork varje gång man packar ner den, för att det inte ska torka...

Min klarinett har inte använts på flera år, men senast jag kollade, så hade korkringarna fortfarande inte torkat ut, tack vare infettningen - men så väldigt grisig är inte min väska...

Om det är grisigt, så är det väl bara att testa att tvätta bort det och se vad som händer - och byta tyget om det inte blir bra?

Posted

Det finns olika typer av klädnad i klarinettväskor - men alla blir skitiga, förr eller senare.

Skaffa ett som har lite slätare tyg, så kommer det att verka fräschare. Buffets och Leblancs originallådor är bra.

Angående första frågan, så beror kostnaden på hur omfattande renoveringen är. Är det bara korken på

mellandelarna som är dålig, så kan man byta den själv. Lite lim, kork, rakblad, sandpapper/smärgelduk och tålamod

är vad som krävs. Om putorna måste bytas, är det en annan kostnad. Man kan göra det själv, men det tar ett bra tag

att lära sig, och mekaniken måste plockas loss (vilket också tar ett tag att lära sig).

Om du nu vill köpa begagnat, så kolla bland inhemska handlare först.

Ett par exempel:

Jonas Näslund

Porst Musik

Windcorp

Smålands musikvaruhus

Samtliga har hemsidor.