Jump to content
Annons

Reason 4 är fantastiskt, änlitgen fått den


Jan (oregistrerad)

Recommended Posts

Jan (oregistrerad)

Jag har införskaffat mig Reason 4 och har precis installerat det. Jag har aldrig jobbat i Reason förr, men har hört talas om det och svenskarna bakom Reason är genier. För en som mig som aldrig har jobbat i Reason 4 så är det väldigt lättöverskådligt och jag förstår de som älskar det.

Det som är så bra är ju att man kan se de fysiska kopplingarna vilket ger mig en känsla av hur det var förr när man kopplade manuellt. Fantastiska ljud och vilka oscillatorer och svepfilter, det är inte dåligt må jag säga. Det skall bli spännande att få skapa musik med Reason 4 och spännande att få koppla in Reason i Cubase 4 genom rewire-anslutningen. Möjligheterna är oändliga.

Snart får jag lägga upp ett alster som jag har skrivit.

M.v.h.

Jan

Redigerat av Jan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ja, sitter o njuter själv av mitt inhandlade ex i fulla drag. klockan är nu 01 o jag MÅSTE lägga mig. thor och den nya arpeggiatorn kommer att klinga kvar när jag beger mig till drömmarnas rike!

Reason 4 är verkligen så najs som resencionen i STUDIO sa.

Propparna. WE love you!!

Link to comment
Dela på andra sajter

är jag blind eller kan man inte flytta runt "noterna" som man spelat in?

dom man ser när är inne i edit mode.

om inte det går så blir jag grymt besviken. sitter med demot nu och hade tänkt beställa en uppgradering nästa lön.

Link to comment
Dela på andra sajter

är jag blind eller kan man inte flytta runt "noterna" som man spelat in?
Jovisst, du kan både flytta noter inne i clips och flytta hela clips.

Har du verkligen Selection Tool (den vanliga pilen) som verktyg? Snabbtangent Q...

Link to comment
Dela på andra sajter

är jag blind eller kan man inte flytta runt "noterna" som man spelat in?

dom man ser när är inne i edit mode.

om inte det går så blir jag grymt besviken. sitter med demot nu och hade tänkt beställa en uppgradering nästa lön.

kan vara så att du inte "gått in" i clippet, dubbelklicka så att noterna blir röda och inte grå

Link to comment
Dela på andra sajter

är jag blind eller kan man inte flytta runt "noterna" som man spelat in?

dom man ser när är inne i edit mode.

om inte det går så blir jag grymt besviken. sitter med demot nu och hade tänkt beställa en uppgradering nästa lön.

kan vara så att du inte "gått in" i clippet, dubbelklicka så att noterna blir röda och inte grå

ah tack för den 😉

nu saknar jag bara line tool för att ställa in velocity manuellt. eller är den också vektorbaserad? i så fall hittar jag den inte 😊

Redigerat av coxen
Link to comment
Dela på andra sajter

är jag blind eller kan man inte flytta runt "noterna" som man spelat in?

dom man ser när är inne i edit mode.

om inte det går så blir jag grymt besviken. sitter med demot nu och hade tänkt beställa en uppgradering nästa lön.

kan vara så att du inte "gått in" i clippet, dubbelklicka så att noterna blir röda och inte grå

ah tack för den 😑

nu saknar jag bara line tool för att ställa in velocity manuellt. eller är den också vektorbaserad? i så fall hittar jag den inte 😠

Du kanske redan har hittat vart man ställer in velocity manuellt men jag kan ju tipsa ändå för dom som inte vet ☺️

Ha pennan aktiverad sen håller man bara in "ctrl" och drar på velocityfältet, på mac håller man in "option"

Link to comment
Dela på andra sajter

sequensern är helt fuckad!

om man tar musen och pekar på en del så försvinner det.

och om jag har en takt med virvel trummor, kopierar det till en del med bastrummor(samma spår under redrum), så läggs det inte övervarandra..utan det är bara virveln

helt knas! fast man lär sig antagligen med tiden 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

jag blev lite besviken över att subtractorn grundinställning var ändrad!!

nåt som e najs om man bara ska kasta ihop en trumloop lite snabbt var att när man startar redrum så ligger redan ett kit där. iofs nu har jag bara testat demot, men ändå!!

misstänker att mkt trance kommer skapas nu med thor o RPG-8. tog typ 2 sek att slänga ihop en asskön loop.. 😎

mysigt, men jag saknar att de inte gjort nåt med DrRex.. funkar ju asnajs, men den e precis likadan som alltid!!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag blev lite besviken över att subtractorn grundinställning var ändrad!!

nåt som e najs om man bara ska kasta ihop en trumloop lite snabbt var att när man startar redrum så ligger redan ett kit där. iofs nu har jag bara testat demot, men ändå!!

I preferences så finns det en knapp man kan bocka bort som säger "Load default sound in new devices"

Bockar man bort den så öppnas alla devices med "Init patch" som start, istället för att ladda ett default ljud 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

jag blev lite besviken över att subtractorn grundinställning var ändrad!!

nåt som e najs om man bara ska kasta ihop en trumloop lite snabbt var att när man startar redrum så ligger redan ett kit där. iofs nu har jag bara testat demot, men ändå!!

I preferences så finns det en knapp man kan bocka bort som säger "Load default sound in new devices"

Bockar man bort den så öppnas alla devices med "Init patch" som start, istället för att ladda ett default ljud 😎

ok.. men jag kommer inte gå över till 4an.. än..

jag trivs i trean!!!

tycker det blev för mkt av det mesta. såg fram emot den nya sequencern, men den var lite för mkt. har för mkt 2.5-3 inbotat i ryggmärgen.. jobbar snabbare osv..

får se om jag kommer uppdatera senare..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har en fråga angående Reason 4.

I förra versionen kunde man högerklicka på toner och välja Change events och där tex. transponera tonerna. Men i vers 4 så finns inte den funktionen kvar... eller så gör den med stor säkerhet det men jag kan inte hitta den. Någon som vet?

/Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

Sequencern är onödigt rörig !!! men annars så ser det bra ut

Detta tyckte jag också till en början men efter några timmars användande så ändrade jag min uppfattning. Dock så tycker jag att automationen av volymen skulle ligga alldeles under eller över varje kanal. Nu ligger alla kanalers automation uppe i mixern vilket är ganska störande och gör arbetet ineffektivt.

/Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

Sequencern är onödigt rörig !!! men annars så ser det bra ut

Detta tyckte jag också till en början men efter några timmars användande så ändrade jag min uppfattning. Dock så tycker jag att automationen av volymen skulle ligga alldeles under eller över varje kanal. Nu ligger alla kanalers automation uppe i mixern vilket är ganska störande och gör arbetet ineffektivt.

/Memphis

Ja det är ju klart att automationen av volymen är i mixern 😛

Du kan ju oxå automatisera voylmen I själva devicen så får du volymautomatiseringen I den lane du vill 🙂

Jag gillar den nya sequencern oxå efter ett tag, var lite bökigt i början men nu skulle jag inte villja gå tillbaka till 3.0 sequencern 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...