Jump to content
Annons

Locic studio och Miroslav Philharmonic


sbwal

Recommended Posts

Hej!

Jag har Logic Studio och biblioteket Miroslav Philharmonic. Jag har skapat en "Combi List" i Philharmonic för en orkester med respektive instrument på en egen midikanal. Jag skulle vilja återanvända denna för flera spår i Logic och inte behöva ladda in en ny instans av Philharmonc för varje spår. Är det någon sem vet är jag tacksam för svar.

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har jag inte jobbat med just miroslav, men alla andra dylika synthar som kör på flera kanaler funkar det på följande sätt:

logicdemo.jpg

* skapa typ, 8st olika audioinstrumentkanaler (Audiosintrument 1-8)

* ladda miroslav på den första

* gå sedan in i de andra spåren, och ändra så att de jobbar mot "intrument 1". (på audioinstrumentspår 2, kommer det stå "instrument 2" där i normala fall, du skall ändra det till "instrument 1" istället.

på denna underbara kinesiska skärmdump har nån markerat ett audioinstrumentspår, och i fältet till vänster är en rad "gråmarkerad"(den rad där siffran 1 står), denna rad står för vilken midikanal just det spåret jobbar mot. på raden över den gråmarkerade ställer man in vilket "instrument" kanalen skall jobba mot. här skall det i detta fall stå "instrument 1" på alla de spår som skall använda miroslav.

* ändra sedan i det gråmarkerade fältet så att varje enskilt spår jobbar mot önskad midikanal på miroslavsynten.

ööööh....gick min förklaring fram? eller? 😛

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för ett snabbt svar. Jag har gjort som du beskriver, men får inte ändra de andra spåren till instrument 1 (det är inte valbart).

Jag lyckades lösa det! Det är kanske annorlunda i Logic Pro 8. Så här gör jag

I arrangeringsfönstret finns en knapp med ett plustecken ovanför spårlistan. Klickar man på den får man upp ett fönster, New Tracks där man kan välja att skapa ett multi-timbralt instrument. Då får man automatiskt 16 spår med varsin midikanal. Om jag då väljer Philharmonic får jag de instrument jag valt i Philharmonic på respektive kanal.

Lätt när man vet hur man gör....

Nu har jag inte jobbat med just miroslav, men alla andra dylika synthar som kör på flera kanaler funkar det på följande sätt:

logicdemo.jpg

* skapa typ, 8st olika audioinstrumentkanaler (Audiosintrument 1-8)

* ladda miroslav på den första

* gå sedan in i de andra spåren, och ändra så att de jobbar mot "intrument 1". (på audioinstrumentspår 2, kommer det stå "instrument 2" där i normala fall, du skall ändra det till "instrument 1" istället.

på denna underbara kinesiska skärmdump har nån markerat ett audioinstrumentspår, och i fältet till vänster är en rad "gråmarkerad"(den rad där siffran 1 står), denna rad står för vilken midikanal just det spåret jobbar mot. på raden över den gråmarkerade ställer man in vilket "instrument" kanalen skall jobba mot. här skall det i detta fall stå "instrument 1" på alla de spår som skall använda miroslav.

* ändra sedan i det gråmarkerade fältet så att varje enskilt spår jobbar mot önskad midikanal på miroslavsynten.

ööööh....gick min förklaring fram? eller? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej!

Tack för ett snabbt svar. Jag har gjort som du beskriver, men får inte ändra de andra spåren till instrument 1 (det är inte valbart).

Jag lyckades lösa det! Det är kanske annorlunda i Logic Pro 8. Så här gör jag

I arrangeringsfönstret finns en knapp med ett plustecken ovanför spårlistan. Klickar man på den får man upp ett fönster, New Tracks där man kan välja att skapa ett multi-timbralt instrument. Då får man automatiskt 16 spår med varsin midikanal. Om jag då väljer Philharmonic får jag de instrument jag valt i Philharmonic på respektive kanal.

Lätt när man vet hur man gör....

Det är precis så du kan göra. Du kan även markera spåret och välja Create Instrument with Next MIDI-channel eller hur nu den korrekta frasen är. Finns även det valet bland knapparna där uppe. Det kan nämligen vara svårt att veta hur många kanaler du behöver i förväg ibland, då är det sättet jag nämnde det enda som jag vet för att få till fler instrument på samma audio instrument-kanal.

Sen är det en avvägning hur många instrument man vill lägga på samma audio instrument-kanal. Det funkar klockrent om få av instrumenten spelar samtidigt, men om det krävs många instrument så uppstår lätt distorsion då allt går på en au-kanal. Sen är det mer överskdåligt att lägga effekter, nivåer m.m. på enskilda ai-kanaler. Det går visserligen att automatisera varje midi channel. Vad jag menar är annars att med en ai-kanal så har du bara ett volymreglage och effekter för hela det paketet.

Link to comment
Dela på andra sajter

på denna underbara kinesiska skärmdump har nån markerat ett audioinstrumentspår, och i fältet till vänster är en rad "gråmarkerad"(den rad där siffran 1 står), denna rad står för vilken midikanal just det spåret jobbar mot. på raden över den gråmarkerade ställer man in vilket "instrument" kanalen skall jobba mot. här skall det i detta fall stå "instrument 1" på alla de spår som skall använda miroslav.
^^ kör du logic på kinesiska?

Det där är ju japanska.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
euripyd (oregistrerad)
Hej!

Tack för ett snabbt svar. Jag har gjort som du beskriver, men får inte ändra de andra spåren till instrument 1 (det är inte valbart).

Jag lyckades lösa det! Det är kanske annorlunda i Logic Pro 8. Så här gör jag

I arrangeringsfönstret finns en knapp med ett plustecken ovanför spårlistan. Klickar man på den får man upp ett fönster, New Tracks där man kan välja att skapa ett multi-timbralt instrument. Då får man automatiskt 16 spår med varsin midikanal. Om jag då väljer Philharmonic får jag de instrument jag valt i Philharmonic på respektive kanal.

Lätt när man vet hur man gör....

Usch... Jag fick inte MPh fungera, ladda...

Hur väljer du Philharmonic, jag kan inte se det?? Jag gör det samma, klickar på plustecken, väljer multitimbralt och...? Hittar ingenstans Miroslav..! 😕

Logic ser Miroslav (i AU Manager), den är verifierad men jag kan inte välja "nodes", kanske där finns trick?

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE(sbwal @ 2007-09-25, 12:31)

Hej!

Tack för ett snabbt svar. Jag har gjort som du beskriver, men får inte ändra de andra spåren till instrument 1 (det är inte valbart).

Jag lyckades lösa det! Det är kanske annorlunda i Logic Pro 8. Så här gör jag

I arrangeringsfönstret finns en knapp med ett plustecken ovanför spårlistan. Klickar man på den får man upp ett fönster, New Tracks där man kan välja att skapa ett multi-timbralt instrument. Då får man automatiskt 16 spår med varsin midikanal. Om jag då väljer Philharmonic får jag de instrument jag valt i Philharmonic på respektive kanal.

Lätt när man vet hur man gör....

Det är precis så du kan göra. Du kan även markera spåret och välja Create Instrument with Next MIDI-channel eller hur nu den korrekta frasen är. Finns även det valet bland knapparna där uppe. Det kan nämligen vara svårt att veta hur många kanaler du behöver i förväg ibland, då är det sättet jag nämnde det enda som jag vet för att få till fler instrument på samma audio instrument-kanal.

Sen är det en avvägning hur många instrument man vill lägga på samma audio instrument-kanal. Det funkar klockrent om få av instrumenten spelar samtidigt, men om det krävs många instrument så uppstår lätt distorsion då allt går på en au-kanal. Sen är det mer överskdåligt att lägga effekter, nivåer m.m. på enskilda ai-kanaler. Det går visserligen att automatisera varje midi channel. Vad jag menar är annars att med en ai-kanal så har du bara ett volymreglage och effekter för hela det paketet.

Om du väljer Miroslav som Multi instrument kan du plocka upp 16 kanaler separat via Aux kanaler och därmed ha större kontroll över volym , panorering , effekter m.m då varje kanal är separat.

Mycket mer skonsamt mot datorn oxå då du bara behöver en miroslav för 16 olika ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också skaffat mig Miroslav Philharmonic. Skulle gärna vilja ha det till Reason som kompletterande ljudbank men jag antar att det inte går. Eller? Isåfall, hur bär jag mig åt? "Rewire"?

Annars får jag ha det till Cubase vilket jag inte är lika bra på.

/Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

euripyd (oregistrerad)

Har lyckats...

Man behöver inte ladda först Miroslav och sedan starta Logic, utan från Logic ska man starta Miroslav...

Nu funkar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...