Jump to content
Annons

Logic 8, 64-bitars app?


KillwithSkill

Recommended Posts

Jaha, det här gjorde mig inte gladare. Suttit och installerat nu i ett par timmar.

Förut med Logic Pro 7 så kunde man ladda in upp till 2.9 GB samplingar i minnet på bla dfhs. Sen så släktes Logic ner. Utan med nåt som helst felmeddelande.

Och idag då nu när det snackats om att Logic har byggts om från grunden och att det ska vara ett 64 bitars app. Så var man ju bra sugen på vad nu nya Logic ska gå för.

Sitter som på nålar och startar upp Logic. Laddar in ett medelstort kit med dfhs och kör full mic-bleed. Ska ladda in ca 3.6GB. laddar laddar laddar.. Och vad händer inte vid 2.9 GB???!

Jodå. Logic kraschar. ÖH?!!

Okej. Jag tänker att det kan vara just att dfhs som gör att det kraschar. Laddar in igen ett kit på 2.5 GB. Det går bra. Öppnar upp Ivory och tar ett stort ljud. Går nån sek. Sen felmeddelande från Ivory att det inte finns tillräckligt med minne.

Vad är då poängen att kunna köra 64 instrument när det inte ens finns kapacitet för 10?

64 bitar ska ju bräcka 4GB gränsen? Eller är jag dyngrak här eller? Tiger ska ju vara 64 bitar. Så det borde väl rulla på fint? Eller måste man vänta till Leopard?

Dessutom så vid installationen så försvann ALLA mina akai-konverterade exs. Rubbet.

Kul! Tar en vecka att ladda in dom igen!

Men men 1800:-, det kan man ju bränna på krogen en kväll och fortfarande må bra!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

dina "gamla" exs intrument är flyttade till en mapp på din hårddisk. om du gör en sökning så kommer du att hitta dem.

här finns en bra beskrivning på preferences etc

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

dina "gamla" exs intrument är flyttade till en mapp på din hårddisk. om du gör en sökning så kommer du att hitta dem.

Jo jaq hittade dom som tur var. Dessutom så hade jag gjort en backup av alla exs som låg lite gömd. Flyt! 😛

Vi får väl se vad som händer ihop med Leopard när det väl dyker upp. Att ett så nytt program idag inte klarar mer än (i mitt fall) 2.9 GB är rätt löjligt. Då undrar man ju om det ens finns några apps som stödjer 16 GB? Varför då ha det som option i deras promaskiner? Det borde väl dom fatta att det kommer mer å mer samplingbibliotek. Stackars dom som kanske köpt Vienna i exs-format och ska slå på stort så kraschar skiten.

Men men... den som lever får se...

Link to comment
Dela på andra sajter

det där med att det inte går att ladda in mer än x antal Gb har jag sett diskuteras på LUG-listan. men har förtås glömt vad som sades. men att det gick att lösa med en inställning någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

det där med att det inte går att ladda in mer än x antal Gb har jag sett diskuteras på LUG-listan. men har förtås glömt vad som sades. men att det gick att lösa med en inställning någonstans.

Jaha, åfasen? Ja då är det första gången man får tweaka en mac 🙂

Måste säga att den här upgraden är inte värd att kallas Logic 8. Möjligtvis Logic 7.3.0

Bara en massa lull lull, två nya pluggar. Inga nya synthar. Exakt samma ljudmotor måste det ligga bakom. Ny ljudmotor ? Myass! Märker inget som helst drag i grejjerna. Mest segt och buggigt. Skulle bounca ner dfhs, brukar ta, beroende på spår/låtlängd, runt en minut. Nu tog det mer än 30 minuter. KAN iofs vara pluggen som inte är helt hundra. Men då frågan man ju hur bra, som apple skröt om, hur valideringen är?

Nej det liknar mest en ny smetig kostym. Och pga av slö utvecklare så sänker dom priset och slänger med en massa andra program på köpet. HALLÅ??? Det var Logic jag köpte och betalade för, inget annat! Lägg ner energi på det! Inga plåster eller fjäsk med priser å annat bös bara för att vara konkurrenskraftiga.

Otroligt dåligt! Men men, man kanske ska söka andra system? 1800 spänn är ju inte så att man tjuter ihjäl sig.

Nu sätter jag i usbdongeln å kör Logic 7 å skiter i 8an framöver tills jag ser att det kommer grejjer som funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

det där med att det inte går att ladda in mer än x antal Gb har jag sett diskuteras på LUG-listan. men har förtås glömt vad som sades. men att det gick att lösa med en inställning någonstans.

Jaha, åfasen? Ja då är det första gången man får tweaka en mac :rolleyes:

Måste säga att den här upgraden är inte värd att kallas Logic 8. Möjligtvis Logic 7.3.0

Bara en massa lull lull, två nya pluggar. Inga nya synthar. Exakt samma ljudmotor måste det ligga bakom. Ny ljudmotor ? Myass! Märker inget som helst drag i grejjerna. Mest segt och buggigt. Skulle bounca ner dfhs, brukar ta, beroende på spår/låtlängd, runt en minut. Nu tog det mer än 30 minuter. KAN iofs vara pluggen som inte är helt hundra. Men då frågan man ju hur bra, som apple skröt om, hur valideringen är?

Nej det liknar mest en ny smetig kostym. Och pga av slö utvecklare så sänker dom priset och slänger med en massa andra program på köpet. HALLÅ??? Det var Logic jag köpte och betalade för, inget annat! Lägg ner energi på det! Inga plåster eller fjäsk med priser å annat bös bara för att vara konkurrenskraftiga.

Otroligt dåligt! Men men, man kanske ska söka andra system? 1800 spänn är ju inte så att man tjuter ihjäl sig.

Nu sätter jag i usbdongeln å kör Logic 7 å skiter i 8an framöver tills jag ser att det kommer grejjer som funkar.

Jag håller med om att Logic 8 inte känns sådär jätte stabilt...

T ex det du sa om bouncningen.. att frysa flera spår samtidigt får datorna att tänka i evigheter, man tror att Logic hänger sig.

Att spela in på extern disk funkar inte alls... både logic och finder hänger sig... j-vligt irriterande.

Annars gillar jag Logic 8, snyggt och bra gränsnit men det måste komma en FET uppdatering snart.. kom en på Mainstage.. men va f-n, det är Logic som behöver en...

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic 8 rullar inte i 64-bitar, iaf inte under Tiger, så RAM-begränsningen för ett 32-bitars program är fortfarande i högsta grad levande. Men minnesbegränsningen gäller per program.

Men som jag har förstått det när jag läst om Logic 8 är att EXS-samplingar körs inuti Logic sålänge du håller dig under 3 GB.

När du kommer över den tröskeln kommer EXS att lämna Logic som värdprogram och köras som en fristående process.

Då kan Logic-processen ta för sig av 3 GB RAM och EXS-processen 3 GB RAM, sammanlagt 6 GB utnyttjat.

DFHS körs väl inte genom EXS? Och det förklarar väl att du lider av samma problem som du alltid har haft.

Du får väl hoppas på en plugg-uppdatering som fungerar på samma sätt som Apple har löst det... Att pluggen kan delas upp och jobba med ett externt program.

Annars finns ju program som Rax. Kör Rax parallellt med Logic, ladda in minneskrävande AU-pluggar i Rax-racket och skicka in i Logic med AUNetSend/Receive. :rolleyes:

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte mycket och komma med pga att jag inte kan Mac. Men vad jag förstått så är OSX inte 64bit ännu utan det är den kommande uppdateringen som blir 64 (Leopard?) Och Logic 8 kan inte köras 64bit om inte OS är 64bit. Sen har vi ju det här med minnes mängd som även är ett problem på PC innan man har möjlighet att gå över till 64bit. Gränsen i 32bit ligger på 4Gb totalt (alltså inkl grafik korts minnet) först i ett 64bits system kan man gå över den gränsen.

Så bara att härda ut. Du har ju iaf framtids säkrat :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall vi se, skall försöka hålla tungan i rätt mun, hittade följande om Mac OS X 10.4 (Tiger) och vad jag förstår skall Tiger kunna köra 64-bitars applikationer. Vidare kan man läsa detta om Mac OS X 10.5 (Leopard) och här verkar Leopard vara stråt vassare eftersom fler programspråk stöds av 64-bitar och att drivrutiner stöder både 32-bitar och 64-bitar. Hittade också denna beskrivning över Logic 8 och där står det att "Internal audio resolution: 32-bit floating point; 64-bit precision where required" men närmare än så kommer jag inte på frågan om Logic 8 verkligen är en 64-bitars applikation 🙂

Är kanske ute å cyklar men kan det vara så att "dfhs" kanske är en 32-bitars applikation/hårdvara och därmed inte stöder mer än 3.5GB RAM? Om "dfhs" stöder 64-bitar borde det inte vara några problem såvida Logic 8 inte stöder 64-bitar, vilket verkar konstigt i sig eftersom man nyss släppt Logic 8 och Leopard förväntas komma i Oktober? 😉

Nåväl, grävde vidare och fann ytterligare en tråd som både beskriver liknande problem som KillwithSkill har samt ställer frågan om Logic 8 är en 64-bitars applikation eller inte. Är en väääääääldigt lång tråd som jag vid en snabb genomgång inte finner svaren i, kanske finns här någon annan som är mer kunnig som finner svaren eller iallafall ett svar? Låt oss hoppas detta eller helt enkelt vänta tills mitten av Oktober då Leopard förväntas komma, så får vi förhoppningsvis ett svar då! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tiger finns väl i flera versioner och det kommer leopard också. Det är ganska mycket apple hårdvara som inte grejar 64 bitars.

De sista 32 bitarsmaskinen är vä förra mac minin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tiger finns väl i flera versioner och det kommer leopard också. Det är ganska mycket apple hårdvara som inte grejar 64 bitars.

De sista 32 bitarsmaskinen är vä förra mac minin.

OSX har aldrig funnits i flera versioner, det är en för alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tiger finns väl i flera versioner och det kommer leopard också. Det är ganska mycket apple hårdvara som inte grejar 64 bitars.

De sista 32 bitarsmaskinen är vä förra mac minin.

OSX har aldrig funnits i flera versioner, det är en för alla.

pme menar kanske att Mac OS X 10.4.1 inte är samma sak som Mac OS X 10.4.10. Dock blir det lite krångel med benämningar eftersom alla Mac OS X 10.4.X gemensamt benäms som Tiger som du Phobos säkert redan vet 😱. I övrigt håller jag med dig Phobos 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tiger finns väl i flera versioner och det kommer leopard också. Det är ganska mycket apple hårdvara som inte grejar 64 bitars.

De sista 32 bitarsmaskinen är vä förra mac minin.

OSX har aldrig funnits i flera versioner, det är en för alla.

pme menar kanske att Mac OS X 10.4.1 inte är samma sak som Mac OS X 10.4.10. Dock blir det lite krångel med benämningar eftersom alla Mac OS X 10.4.X gemensamt benäms som Tiger som du Phobos säkert redan vet 😱. I övrigt håller jag med dig Phobos 😉

då är jag med, trodde du menade som XP Home och XP Pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Tiger finns väl i flera versioner och det kommer leopard också. Det är ganska mycket apple hårdvara som inte grejar 64 bitars.

De sista 32 bitarsmaskinen är vä förra mac minin.

OSX har aldrig funnits i flera versioner, det är en för alla.

Jösses. Det är inte ens samma arkitektur på en g5 och intel cpu.

Det finns 4 versioner av arkitektur. 32 bitars powerpc, 32 bitars intel, 64 bitars powerpc och 64 bitars intel.

Apple har ett format där man kan packa in all kod i samma fil, men det är olika kod för resp arkitektur.

Meningen är förståss att den ska göra samma sak för alla arkitekturer.

Sedan tillkommer olika versions nummer av de olika koderna, men det är något helt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tiger finns väl i flera versioner och det kommer leopard också. Det är ganska mycket apple hårdvara som inte grejar 64 bitars.

De sista 32 bitarsmaskinen är vä förra mac minin.

OSX har aldrig funnits i flera versioner, det är en för alla.

Om vi ska vara petiga så finns ju OSX Server också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är lite fakta jag lyckats samla in:

En viktig skillnad i L8 är hur samplern EXS24 hanterar RAM. Upp till version 7 delade EXS24 minne med Logic, vilket innebar att det maximala minnesanvändandet för Logic plus samtliga instanser av EXS24 hade sin gräns strax under 4 GB. I version 8 kan däremot EXS24 adressera mer minne än så. Detta innebär att EXS24 i Logic 8 kan använda så mycket RAM som finns tillgängligt i systemet. För att detta ska funka gäller:

- Du måste ha minst 5 GB RAM installerat på burken.

- Virtual Memory måste vara aktiverat för EXS24. Detta görs så här:

1. Öppna en EXS24 på en instrumentkanal.

2. I EXS24:ans grafiska fönster, klicka på Option uppe till höger.

3. Näst längst ner på rullgardinsmenyn väljer du Virtual Memory.

4. I fönstret som då öppnas, "Virtual Memory", markerar du "Active".

Kom ihåg att mängden RAM som är tillgänglig för EXS24 på ditt system bestäms av flera faktorer, inkluderande:

- Hur mycket fysiskt RAM du installerat.

- Hur mycket RAM andra applikationer nyttjar.

- Hur mycket RAM Logic använder. Detta har att göra med antalet och storleken på ljudfiler i projektet och vilka pluggar som används. Till exempel tredjaparts-pluggar i form av samplers käkar upp mycket RAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för noggrant svar Pboy! Det blir att köpa RAM för en hel del av oss.

Och ja, de uppgifter jag har tagit del av på LUG-listan så kan man ha både 7 och 8 installerat.

7-projekt går att öppna i 8, men inte tvärtom.

Det finns alltså ingen bakåtkompatibilitet mellan 8 och 7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är lite fakta jag lyckats samla in:

En viktig skillnad i L8 är hur samplern EXS24 hanterar RAM. Upp till version 7 delade EXS24 minne med Logic, vilket innebar att det maximala minnesanvändandet för Logic plus samtliga instanser av EXS24 hade sin gräns strax under 4 GB. I version 8 kan däremot EXS24 adressera mer minne än så. Detta innebär att EXS24 i Logic 8 kan använda så mycket RAM som finns tillgängligt i systemet. För att detta ska funka gäller:

- Du måste ha minst 5 GB RAM installerat på burken.

- Virtual Memory måste vara aktiverat för EXS24. Detta görs så här:

1. Öppna en EXS24 på en instrumentkanal.

2. I EXS24:ans grafiska fönster, klicka på Option uppe till höger.

3. Näst längst ner på rullgardinsmenyn väljer du Virtual Memory.

4. I fönstret som då öppnas, "Virtual Memory", markerar du "Active".

Kom ihåg att mängden RAM som är tillgänglig för EXS24 på ditt system bestäms av flera faktorer, inkluderande:

- Hur mycket fysiskt RAM du installerat.

- Hur mycket RAM andra applikationer nyttjar.

- Hur mycket RAM Logic använder. Detta har att göra med antalet och storleken på ljudfiler i projektet och vilka pluggar som används. Till exempel tredjaparts-pluggar i form av samplers käkar upp mycket RAM.

Ja jag hittade nån info detta på apples diskussionsforum:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...09&tstart=0

Det är iaf ett steg i rätt riktning. Tyvärr så hjälper det inte en annan. MEN Toontrack ska påannonsera dfhs-2 nästa uke. Då får vi hoppas att dfhs kliver av logics ram-use och tar direkt från minnet. (eller hur det nu var?)

Det kan ju oxå vara så att det behövs Leopard för att det ska fungera. Hoppas verkligen att det händer nåt. Jag menar, det är ju inte konstigt idag att det finns hutlösa stora samplingar som laddas in.

Bra där pboy! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för noggrant svar Pboy! Det blir att köpa RAM för en hel del av oss.

Och ja, de uppgifter jag har tagit del av på LUG-listan så kan man ha både 7 och 8 installerat.

7-projekt går att öppna i 8, men inte tvärtom.

Det finns alltså ingen bakåtkompatibilitet mellan 8 och 7.

Jo, tack .

Jag har också hört att det ska funka men vill höra av nån som har båda versionerna installerade och testad.

Sorry

/Rädd kille

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för noggrant svar Pboy! Det blir att köpa RAM för en hel del av oss.

Och ja, de uppgifter jag har tagit del av på LUG-listan så kan man ha både 7 och 8 installerat.

7-projekt går att öppna i 8, men inte tvärtom.

Det finns alltså ingen bakåtkompatibilitet mellan 8 och 7.

Jo, tack .

Jag har också hört att det ska funka men vill höra av nån som har båda versionerna installerade och testad.

Sorry

/Rädd kille

Jag har båda installerade (tack å lov) och det funkar med båda. Och det BÖR nog vara så att usbdongeln måste sitta i om du ska köra med 7an. Jag har själv inte testat. Men som sagt, det bör nog vara så.

Tänk på att om du öppnar en Logic 7 song i Logic 8 så funkar det. Sparar du låten så kan du bara öppna den i Logic 8. MEN ett tips är att du sparar låten på nytt. "Spara som" och döper låten med associationer till Logic 8.

Typ heter "my_song" så spara den som "my_song_L8" eller nåt. Men kom ihåg att när du då sparar så kopierar Logic 8 hela paketet och skapar en ny mapp med alla filer. Den mappen hamnar i samma mapp som du har låten. Kan vara nåt att tänka på eftersom det äter upp en del på hårddisken.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

......... Att spela in på extern disk funkar inte alls... både logic och finder hänger sig... j-vligt irriterande.

Vad menas med att spela in på extern disk?

Skrivs det direkt på disken utan att man behöver spara eller ?

Jag trodde att det var att spara som menades med att lägga musikfiler/projekt på extern disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

..... Men kom ihåg att när du då sparar så kopierar Logic 8 hela paketet och skapar en ny mapp med alla filer. Den mappen hamnar i samma mapp som du har låten. Kan vara nåt att tänka på eftersom det äter upp en del på hårddisken.

Jag har precist satt igång med Logic så jag kan inte mycket men

visst kan man till viss del välja vilka filer man vill spara ner i projektmappen?

ex externa audiofiler, EXS instrument och samples, Ultrabeat samples

Vet förstås inte hur stor skillnad det gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har båda installerade (tack å lov) och det funkar med båda. Och det BÖR nog vara så att usbdongeln måste sitta i om du ska köra med 7an. Jag har själv inte testat. Men som sagt, det bör nog vara så.

Tänk på att om du öppnar en Logic 7 song i Logic 8 så funkar det. Sparar du låten så kan du bara öppna den i Logic 8. MEN ett tips är att du sparar låten på nytt. "Spara som" och döper låten med associationer till Logic 8.

Typ heter "my_song" så spara den som "my_song_L8" eller nåt. Men kom ihåg att när du då sparar så kopierar Logic 8 hela paketet och skapar en ny mapp med alla filer. Den mappen hamnar i samma mapp som du har låten. Kan vara nåt att tänka på eftersom det äter upp en del på hårddisken.

Ok. Då funkar det!

Det andra med att spara om låtarna förstod jag.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

......... Att spela in på extern disk funkar inte alls... både logic och finder hänger sig... j-vligt irriterande.

Vad menas med att spela in på extern disk?

Skrivs det direkt på disken utan att man behöver spara eller ?

Jag trodde att det var att spara som menades med att lägga musikfiler/projekt på extern disk.

Ja.. spela in på extern disk... du sätter audio record path till den externa hårddisken... så alla filer spelas in och sparas där...

Link to comment
Dela på andra sajter

......... Att spela in på extern disk funkar inte alls... både logic och finder hänger sig... j-vligt irriterande.

Vad menas med att spela in på extern disk?

Skrivs det direkt på disken utan att man behöver spara eller ?

Jag trodde att det var att spara som menades med att lägga musikfiler/projekt på extern disk.

Ja.. spela in på extern disk... du sätter audio record path till den externa hårddisken... så alla filer spelas in och sparas där...

Alltså: Project settings/Recording/Recording folder

Där har jag satt till min externa hd ......./audiofiles

och spelat in utan problem

Link to comment
Dela på andra sajter

......... Att spela in på extern disk funkar inte alls... både logic och finder hänger sig... j-vligt irriterande.

Vad menas med att spela in på extern disk?

Skrivs det direkt på disken utan att man behöver spara eller ?

Jag trodde att det var att spara som menades med att lägga musikfiler/projekt på extern disk.

Ja.. spela in på extern disk... du sätter audio record path till den externa hårddisken... så alla filer spelas in och sparas där...

Alltså: Project settings/Recording/Recording folder

Där har jag satt till min externa hd ......./audiofiles

och spelat in utan problem

I Logic 8? I sjuan hade jag inga problem med det alls men i åttan så hänger sig som sagt både finder och logic...

Link to comment
Dela på andra sajter

Installerade L8 igår och kör redan lev. skarpt. Funkar nästan klockrent!

Har inte hängt sig eller det ni här ovan pratar om funkar för mig utan problem...

Lite buggar är det dock så som grafikfel här och där, När man bounca i mappen bounce hamnar filerna ibland i audio mappen?? weird? När man använder FX från Loop browsern så kan det helt plötsligt bli digital dist peakar i spåren men aldrig på samma ställe.

Suround verkar vara hur grym som helst! Har inte hunnit med det helt ännu men det är en grym uppdatering iaf.

Klarar Logic nu att ta stora projekt (talar om ljudläggning typ 43 min program som logic får problem med) så vet jag inte vad jag ska men PT till längre!

Nu blir det hur som helst j*vligt jobbigt för digidesign. Kampen mellan "Avid och PT" VS. "Finalcut och Logic/Soundtrack" börjar på riktigt nu!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...