Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vilket Àr egentligen bÀst? Jag fÄr intrycket av att de flesta hÀr kör med dator istÀllet för porta. Vad finns det egentligen för plus och minus? Jag förstÄr ju att det blir billigare att skaffa mjukvara Àn hÄrdvara, men Àr det lika bra?

Redigerat av DiscofĂŒhrer
Annons
Postat

Framförallt sÄ Àr en porta oftast inte gjord för att uppgraderas. En dator Àr lÀttuppgraderad, om du inte Àr nöjd med ditt ljudkort kan du enkelt köpa ett nytt, om det kommer nÄgon ny pryl du behöver kan du lÀtt stoppa in det i din dator. DÀremot Àr det ju helt klart smidigare att slÀpa runt en porta samt att de ofta Àr vÀldigt bra pÄ att göra det som stÄr i specifikationerna.

Men att det skulle bli dyrare att köpa en porta vet jag inte. Det beror ju helt pÄ hur mycket program/hÄrdvara man behöver köpa för att kunna fÄ liknande funktion ur datorn.

/Martin

Postat

NÀ, det kanske inte blir sÄ mycket dyrare med porta... Men det kÀnns som om möjligheterna att hitta saker mer eller mindre gratis Àr större om man kör med dator.

Personligen sĂ„ tycker jag det kĂ€nns skönt att blanda in datorer sĂ„ lite som möjligt, med tanke pĂ„ virus och kraschar och annat smĂ„tt och gott... 🙂

Postat

Precis min tanke.

Men hĂ„ller du med mig om att portan kĂ€nns mer "fĂ€rdig för sin uppgift"? Det Ă€r lixom inget snack om vad man har den till, eller sĂ„. 🙂 Kanske inte vĂ€rldens mest vĂ€lgrundade argument, men nĂ„nstans sĂ„ kĂ€nns det mer "pĂ„ riktigt" dĂ„. Men det kanske bara Ă€r jag...

Postat

Det Àr sant, men som vi sa tidigare sÄ brukar dom ju inte vara sÀrskilt flexibla. Men om man köper nÄgot man verkligen tycker Àr bra, har man nog X Är innan det inte kÀnns bra lÀngre.

Postat

En stor nackdel med portan, Àr att editeringsmöjligheterna Àr mycket sÀmre och att man ofta Àr hÀnvisad till att anvÀnda de effekter som Àr inbyggda. Till datorn finns enorma mÀngder plugins och VSTi att leka med - bÄde kommersiella och freeware.

Att börja anvĂ€nda en HD-porta i stĂ€llet för PC:n hade kĂ€nts lite som att gĂ„ tillbaks till Atari... 🙂

Postat

Det Claes sÀger stÀmmer. En porta kan vara vÀldigt smidig att slÀpa med sig dit man ska spela in och inspelningen kan bli vÀldigt bra. Men personligen tycker jag det tar emot lite nÀr man tÀnker tanken att spela in en hel lÄt, mixa och mastra. DÄ kÀnns det som det blir lite för mycket... Men jag skulle gÀrna ha en sÄn porta till truminspelning och dylikt, för att senare importera inspelningen till datorn och fortsÀtta dÀr!

Postat

SÄ den allmÀnna Äsikten Àr alltsÄ att det pÄ det hela taget Àr bÀttre med dator? LÄt sÀga att jag skulle lÀgga pengarna jag tÀnkt lÀgga pÄ Roland-portan (20.000-25.000) och istÀllet lÀgger dom pÄ en dator plus det som behövs till, fÄr jag lika bra grejer dÄ?

Postat

Det tror jag garanterat. Det beror ju lite pÄ vad du har för krav och hur mÄnga kanaler du vill kunna spela in samtidigt och sÄ. Har du nÄgon dator att utgÄ frÄn eller Àr det helt och hÄllet nyköp som gÀller?

Postat

jag anvÀnder bÄde porta och dator,spelar in en heldel pÄ portan sen sÄ jobbar jag med materialet i datorn.

denton (oregistrerad)
Postat

Jag kör med en Roland Vs1824CD synkad med en PC med Cubase, Det fungererar helt ok för mig, ska man spela in nÄgot sÄ tar man med portan sÄ tar man med det till tex en replokal och spelar in trummor och sÄnt sen sÄ kommer man hem kopplar upp den med datorn och lÀgger de andra instumenten. Portan gÄr att uppdatera det finns ganska ofta uppdaterinar pÄ Rolands hemsida plus att man kan köpa effektkort att stoppa in i den och pÄ sÄ sÀtt fÄ ut lite mer av den.

SÄ vad jag tycker köp portan och synka ihop den med den dator du har

denton (oregistrerad)
Postat

Fördelarna enligt mig Àr att den inte krachar, den Àr byggd för att spela in musik pÄ vilket 90% av datorerna pÄ marknaden inte Àr, den Àr överÀgsen nÀr man spelar in riktiga instrument ( gitarr, bas , trummor mm), den Àr fysisk dvs att man drar i reglarna inget joxande med musen.

Nackdelen Àr vÀl att man har en burk till bredvid datorn

Postat

Om du sÀtter ihop en dator pÄ rÀtt sÀtt, dvs anspassar ljudkortet för moderkortet eller tvÀrtom osv sÄ kommer du garanterat inte fÄ nÄgra kraschar pÄ datorn om du anvÀnder orginalprogram och orginalpluggar.

Jag tycker att en porta idag kÀnns som helt fel köp oavsett om du ska ha den i studiomiljö eller kunna slÀpa omkring.

Om du inte gillar att jobba med mus och tangentbord sÄ finns det en mÀngd olika "kontrollbord" till respektive sequencerprogram.

Mitt rÄd Àr: köp en dator med tillbehör!

Postat (redigerat)

Det finns portor med anslutningar för dataskÀrm och mus...

Om man köper en bra dator och original program och original pluggar sÄ Àr det ÀndÄ ingen garanti för att allt fungerar till 100%.

(Haha! Nu fÄr jag nog en massa folk pÄ mig....)

Mvh/Arg

😕

Redigerat av Grahn
denton (oregistrerad)
Postat
  Grahn sa:
Det finns portor med anslutningar för dataskÀrm och mus...

Om man köper en bra dator och original program och original pluggar sÄ Àr det ÀndÄ ingen garanti för att allt fungerar till 100%.

(Haha! Nu fÄr jag nog en massa folk pÄ mig....)

Mvh/Arg

:rolleyes:

HĂ„ller med 😄

Postat

Hmm, ja det hÀr blev man ju inte direkt klokare av... :rolleyes:

Men jag Àr fortfarande skeptisk till att jag kommer kunna fÄ en lika bra "totallösning" för de pengar jag tÀnkt lÀgga, eftersom jag vill köra mac (dom Àr ju inte billiga direkt).

Det lutar nog Ät nÄgot i stil med det lodger kör pÄ, dvs. spela in pÄ portan och sedan pilla vidare med det i datorn.

Om det Ă€r nĂ„gon som tycker jag begĂ„r mitt livs största misstag genom att göra detta sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna komma med fler "pro-dator" argument. 😄

Postat

Hmm, ja det hÀr blev man ju inte direkt klokare av... :rolleyes:

Men jag Àr fortfarande skeptisk till att jag kommer kunna fÄ en lika bra "totallösning" för de pengar jag tÀnkt lÀgga, eftersom jag vill köra mac (dom Àr ju inte billiga direkt).

Det lutar nog Ät nÄgot i stil med det lodger kör pÄ, dvs. spela in pÄ portan och sedan pilla vidare med det i datorn.

Om det Ă€r nĂ„gon som tycker jag begĂ„r mitt livs största misstag genom att göra detta sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna komma med fler "pro-dator" argument. 😄

Postat
  denton sa:
Fördelarna enligt mig Àr att den inte krachar, den Àr byggd för att spela in musik pÄ vilket 90% av datorerna pÄ marknaden inte Àr, den Àr överÀgsen nÀr man spelar in riktiga instrument ( gitarr, bas , trummor mm), den Àr fysisk dvs att man drar i reglarna inget joxande med musen.

Nackdelen Àr vÀl att man har en burk till bredvid datorn

PÄ vilket sÀtt Àr den överlÀgsen nÀr man spelar in "riktiga instrument"?

Kan inte hur jag Àn vÀnder pÄ det se varför en porta skulle vara bÀttre pÄ att spela in en gitarr eller ett trumset...

Vad gÀller rattar och reglar sÄ finns det mÄnga controllers frÄn stora tillverkare som funkar utmÀrkt.. Kan rekommendera command 8:an till Pro Tools, funkar kanonbra för mig.

Vad gÀllde kraschar sÄ har jag inte haft en enda pÄ min dator som jag haft sedan början av juni....

Postat

Enda gÄngen min dator har kraschat pÄ nÄgot sÀtt (har kört med PC som musikdator sedan jag övergav Atari Falcon för omkring 6 Är sedan eller nÄgot...), Àr medan jag betatestade nÄgon vÀldigt tidig version av Groove Agent - och en gÄng nÀr en hÄrddisk gav upp (enda gÄngen jag har valt en Maxtor i stÀllet för Seagate, sÄ dog disken efter ett halvÄr...). Jag kör enbart med originalprogram och rÀtt komponenter i PC:n och det fungerar klockrent.

Jag skulle inte kunna tÀnka mig att anvÀnda annat Àn en PC i dag. En porta hade kÀnts som att gÄ tillbaks i utvecklingen och en Mac Àr helt enkelt omotiverat dyr.

Postat

Tja vad sÀger man... De flest Äsikter har redan sagts.

Jag minns nÀr jag köpte min första digitalporta (Korg D8). Jag tyckte att det var jÀttesmidigt att kunna flytta pÄ enskilda spÄr och att de flesta effekter man behövde fanns i. Och den tog ju ingen plats!!! Jag hade tidigare jobbat med rullband pÄ fritidsgÄrden dÀr jag bodde. 16 kanaler och ett bord som lÀtt illa hur man Àn rattade.

SidospÄr... : Komunen var snÀlla och byggde en liten studio i fritidsgÄrdens lokaler. De köpte in lite mikar (nÄgra SM57:or, en D112 och nÄgon kondensatormik) rullbandare, mixerbord och Àven trummor, cymbaler och nÄgra stÀrkare. Sen fick man vara dÀr och spela in hur mycket man ville bara man betalade replokalshyran som lÄg pÄ 250 kr/halvÄr och att man gick en gratiskurs i grundlÀggande studioteknik. (Jag tror att det fortfarande Àr de villkor som gÀller...) Man kanske skulle flytta tillbaka?

Av nÄgon anledning var det bara jag och en kompis som tyckte att det var hur kul som helst att hÀnga i studion hela dagarna. Jag tog med min nya fina porta till studion och la över skyddsplaster över rullbandaren och körde. Plasten ligger nog kvar Ànnu eftersom de har köpt en dator dit nu...

Efter nÄgot Är kÀnde jag att man var ganska begrÀnsad till endast tvÄ kanaler in och bytte upp mig till en Korg D16. (Tack mamma!!!) Nu kunde man ju spela in ett helt trummset pÄ separata kanaler! Och man behövde inte mixa ner allt till tvÄ kanaler nÀr man hade lagt trummor, bas och nÄgon gitarr. Jag gjorde Àven en del inspelningar Ät andra pÄ den hÀr mirakelmaskinen.

För drygt ett Är sedan flyttade jag till VÀxjö för att börja lÀsa musikproduktionsprogrammet pÄ VÀxjö universitet. Nu hade man tillgÄng till nya roliga saker utan att behöva köpa sakerna sjÀlv och min D16 blev liggandes i sin lilla vÀska. Ny dator med mbox, midiklaviatur och lite annat smÄtt och gott inhandlades för 5-6 mÄnader sedan och jag började att göra lite musik hemma igen. Elektonisk sÄdan, som vi hÄll pÄ med i fritidsgÄrdens studio med syntar och trummaskiner. Nu har jag dem i datorn i stÀllet... Vst Àr bara för bra!

För en tid sedan flyttade tvÄ gamla kompisar hem igen efter ca 4 Är i London och vi bestÀmde oss för att börja spela lite rockmusik tillsammans igen. Det Àr nog 5 Är sedan vi spelade en ton tilsammans. PÄ lördag kommer de ner hit och vi ska göra lite lÄtar, repa och spela in det. Vad kommer dÄ att komma till anvÀndning? Jo min "kÀra" digitalporta ska fÄ börja jobba igen! Jag lÀngtar som s*t*n efter att fÄ plugga i lite mikar och trycka pÄ rec!

Vart vill jag komma med den hÀr lÄnga texten dÄ? Jo, hemma anvÀnder jag inte portan överhuvudtaget och kommer nog inte heller att göra det. Spelar man i band och vill fÄ ner ideer i replokalen Àr portan hur bra som helst. Portan Àr ju vad den heter (nÀstan): Portabel och smidig. Men att PC skulle vara instabilt att spela in pÄ Àr i alla fall nÄgot som jag inte kan hÄlla med om. Inte för en sekund!

SÄ det Àr nog upp till dig, vad behöver du den till?

Postat
  ketri sa:
Tja vad sÀger man... De flest Äsikter har redan sagts.

Jag minns nÀr jag köpte min första digitalporta (Korg D8). Jag tyckte att det var jÀttesmidigt att kunna flytta pÄ enskilda spÄr och att de flesta effekter man behövde fanns i. Och den tog ju ingen plats!!! Jag hade tidigare jobbat med rullband pÄ fritidsgÄrden dÀr jag bodde. 16 kanaler och ett bord som lÀtt illa hur man Àn rattade.

SidospÄr... : Komunen var snÀlla och byggde en liten studio i fritidsgÄrdens lokaler. De köpte in lite mikar (nÄgra SM57:or, en D112 och nÄgon kondensatormik) rullbandare, mixerbord och Àven trummor, cymbaler och nÄgra stÀrkare. Sen fick man vara dÀr och spela in hur mycket man ville bara man betalade replokalshyran som lÄg pÄ 250 kr/halvÄr och att man gick en gratiskurs i grundlÀggande studioteknik. (Jag tror att det fortfarande Àr de villkor som gÀller...) Man kanske skulle flytta tillbaka?

Av nÄgon anledning var det bara jag och en kompis som tyckte att det var hur kul som helst att hÀnga i studion hela dagarna. Jag tog med min nya fina porta till studion och la över skyddsplaster över rullbandaren och körde. Plasten ligger nog kvar Ànnu eftersom de har köpt en dator dit nu...

Efter nÄgot Är kÀnde jag att man var ganska begrÀnsad till endast tvÄ kanaler in och bytte upp mig till en Korg D16. (Tack mamma!!!) Nu kunde man ju spela in ett helt trummset pÄ separata kanaler! Och man behövde inte mixa ner allt till tvÄ kanaler nÀr man hade lagt trummor, bas och nÄgon gitarr. Jag gjorde Àven en del inspelningar Ät andra pÄ den hÀr mirakelmaskinen.

För drygt ett Är sedan flyttade jag till VÀxjö för att börja lÀsa musikproduktionsprogrammet pÄ VÀxjö universitet. Nu hade man tillgÄng till nya roliga saker utan att behöva köpa sakerna sjÀlv och min D16 blev liggandes i sin lilla vÀska. Ny dator med mbox, midiklaviatur och lite annat smÄtt och gott inhandlades för 5-6 mÄnader sedan och jag började att göra lite musik hemma igen. Elektonisk sÄdan, som vi hÄll pÄ med i fritidsgÄrdens studio med syntar och trummaskiner. Nu har jag dem i datorn i stÀllet... Vst Àr bara för bra!

För en tid sedan flyttade tvÄ gamla kompisar hem igen efter ca 4 Är i London och vi bestÀmde oss för att börja spela lite rockmusik tillsammans igen. Det Àr nog 5 Är sedan vi spelade en ton tilsammans. PÄ lördag kommer de ner hit och vi ska göra lite lÄtar, repa och spela in det. Vad kommer dÄ att komma till anvÀndning? Jo min "kÀra" digitalporta ska fÄ börja jobba igen! Jag lÀngtar som s*t*n efter att fÄ plugga i lite mikar och trycka pÄ rec!

Vart vill jag komma med den hÀr lÄnga texten dÄ? Jo, hemma anvÀnder jag inte portan överhuvudtaget och kommer nog inte heller att göra det. Spelar man i band och vill fÄ ner ideer i replokalen Àr portan hur bra som helst. Portan Àr ju vad den heter (nÀstan): Portabel och smidig. Men att PC skulle vara instabilt att spela in pÄ Àr i alla fall nÄgot som jag inte kan hÄlla med om. Inte för en sekund!

SÄ det Àr nog upp till dig, vad behöver du den till?

Ja alltsÄ, jag ska ju ha den i min egen lilla studio, sÄ det hÀr med att det mÄste vara lÀtt att flytta pÄ osv. spelar egentligen ingen roll. Skulle jag köpa en porta sÄ skulle den antagligen stÄ dÀr hela tiden, sÄ för den sakens skull kan jag ju lika gÀrna ha en dator.

Men jag vet inte alltsÄ... Ska man (som jag tycker man skall göra i i stort sÀtt alla fall nÀr det gÀller musik) gÄ efter det som kÀnns bÀst? För mig kÀnns portan bÀst, mest eftersom det Àr det jag har jobbat med hela tiden. Men frÄgan gÀller lixom om det Àr sÄ pass mycket sÀmre Àn en dator att det bara Àr korkat...

Den musik jag skall spela in Àr hyfsat standard i sin settning osv. sÄ dÀr finns vÀl egentligen heller inga för- eller nackdelar vad gÀller respektive medium.

Hmm, jag vet inte alltsÄ, det hÀr Àr svÄrt...

Postat

Ang. att Mac skulle vara omotiverat dyrt sĂ„ hĂ„ller jag nog inte riktigt med Ă€ndĂ„. Som med allt annat sĂ„ fĂ„r man ju vad man betalar för. Jag har i alla Ă„r kört Mac och den gamla Mac SE som modern köpte 1988 funkar fortfarande som en klocka. Återigen, inte sĂ€rskilt rationella argument, men det skulle kĂ€nnas sĂ„ fel att köra PC nu, efter alla dessa Ă„r av kamp i motvind! 😉

Postat

Egentligen Àr inte Mac dyrare Àn vad en PC Àr. Jag kollade vad en PC skulle kosta med dubbla P4-processorer, 1024 RAM mm och det kalaset skulle kosta strax över 30.000 kr vilket du fÄr en G5:a för.

Sen sÄ finns det mycket billga "skit-PC" och det Àr dÀrför folk tror att PC Àr billigare Àn Mac. Jag kör sjÀlv PC och har inte haft en krasch pÄ 2 Är!

SĂ„ mitt rĂ„d stĂ„r kvar: I valet mellan porta och dator skulle jag vĂ€lja dator vilken dag som helst (Ă€ven om jag fick pengar för att ta portan) 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.