Jump to content
Annons

MIDI, hur funkar det?


grimmer

Recommended Posts

HEJ!

Jag har en Roland D-70 med midi in och out, till den har jag kopplat en midi in & out sladd

som sen görs om till USB kontakt. Köpte den på musikaffärn på medborgarplatsen..

Men när jag slår igång Cubase vet jag inte riktigt hur man får sina midi ljud där att gå igång

med hjälp av keyboarden. Finns ju en MIDI knapp på keyboarden och den har nog nåt med saken

att göra. Att man ska slå igång MIDI där eller så. Men.. hur gör man??

Jättetacksam för svar.

Mvh A

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
HEJ!

Jag har en Roland D-70 med midi in och out, till den har jag kopplat en midi in & out sladd

som sen görs om till USB kontakt. Köpte den på musikaffärn på medborgarplatsen..

Men när jag slår igång Cubase vet jag inte riktigt hur man får sina midi ljud där att gå igång

med hjälp av keyboarden. Finns ju en MIDI knapp på keyboarden och den har nog nåt med saken

att göra. Att man ska slå igång MIDI där eller så. Men.. hur gör man??

Jättetacksam för svar.

Mvh A

Har du några Vsti att använda? Midi är ju bara singnaler om vilka toner som trycks ner och hur länge.

Annars vill det köra på på microsoft GS om du har windows.

Edit: Gör midi mätarna i Cubase utslag? Annars byt in och ut på utgångarna.

Sladden som det står ut på ska kopplas till in och vice versa.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Gör så här:

1. högerklicka bland kanalerna till vänster och välj "add midi track"

2. Tryck på F3 och titta på kanalen i mixern. På midi in: testar du att välja något som känns bra. Jag skulle tippa på något i stil med "usb midi interface" eller nåt i den stilen.

3. Tryck på F11 så VST instruments öppnas. Där klickar du sen på en tom ruta och letar fram en A-1a.

4. Gå tillbaka till din midikanal på F3 och välj midi out: till A-1:an.

Låter det?

Man kanske måste ha den lilla röda knappen nertryckt eller monitor eller något sånt. Jag är ingen hejjare på midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Japp utslag på "in" men hörs inget, men trycker jag record (då hörs heller inget) men sen spelar upp

DÅ hörs det jag plinkat från när jag tryckte record.

Jag har massa midi VSTs, jag klickar Panels och väljer VST instruments, och då dyker det upp olika

keyboards på skärmen som jag kan trycka på med musknappen. Men dessa ljud tillämpas inte själva

mitt fysiska keyboard?? 😛

Mvh A

Link to comment
Dela på andra sajter

1. högerklicka bland kanalerna till vänster och välj "add midi track"

2. Tryck på F3 och titta på kanalen i mixern. På midi in: testar du att välja något som känns bra. Jag skulle tippa på något i stil med "usb midi interface" eller nåt i den stilen.

3. Tryck på F11 så VST instruments öppnas. Där klickar du sen på en tom ruta och letar fram en A-1a.

4. Gå tillbaka till din midikanal på F3 och välj midi out: till A-1:an.

Låter det?

Hej! Nu får jag ljud från fysiska keyboarden på alla midi kanaler utom midi track 1 (ööh?).

DOCK händer inget när jag trycker på F3 och F11 knappen. och jag får fortfarande inte själva VST effekterna

att gå ihop med nån av midi tracksen? Hmm

Jag har Cubase VST32

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Tror det löste sig lite grann iaf.

Trycker på instrument där spåren ligger och valde VSTn FX7express

istället för Microsoft GW table eller vad det nu stod.

Och då hörs ljuden från VSTn som ligger i CUBASE. bra bra..

MEN!

Det blir ett hörbart DELAY från det fysiska keyboardet, och det beror inte på attack inställningarna.

Inte mycket men endå störigt hörbart så att säga. *SUCK*

Alltid är det! Men vad kan detta bero på??

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vilket cubase eller ljudkort du har, men ungefär såhär gör du för att sänka tiden mellan anslag och när ljudet hörs:

Gå in på Devices / device setup / vst multitrack. Tryck sen på control panel se om du kan hitta buffer size någonstans. Testa att ha buffer size så låg som möjligt.

Vad har du för ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vilket cubase eller ljudkort du har, men ungefär såhär gör du för att sänka tiden mellan anslag och när ljudet hörs:

Gå in på Devices / device setup / vst multitrack. Tryck sen på control panel se om du kan hitta buffer size någonstans. Testa att ha buffer size så låg som möjligt.

Vad har du för ljudkort?

OKI jag ska kika där. Upptäckte nu dock att det är bara på en VST effekt som ljuder kommer efter något.

På de andra VST effekterna blir det ingen märkbar försening på ljudet.

Förut fick jag försening på ljudet när jag hade overdrive till guran också, men det fixade sig genom att

installera nån drivrutin som jag hitta på nåt forum. Detta var dock nåt år sen så jag minns inte mer om det.

Jag har ett inbyggt ljudkort. Så det är inget värstingkort direkt X-P

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Ladda ned asio4all. Det är ljuddrivrutiner som lämpar sig bättre för musikprogram.

Klicka på Devices -> device setup -> vst audio system.

Välj asio4all i rullgardinsmenyn där det står asio driver.

Justera latencyn till under 10 ms.

Har jag förstått din fråga fel? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Ladda ned asio4all. Det är ljuddrivrutiner som lämpar sig bättre för musikprogram.

Klicka på Devices -> device setup -> vst audio system.

Välj asio4all i rullgardinsmenyn där det står asio driver.

Justera latencyn till under 10 ms.

Har jag förstått din fråga fel? 😕

Nejdå! Tror faktistk det var den jag installera förut!

Ska prova o göra det du skrev...

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...