Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej alla,

Jag har ett "problem" som gör mig lite konfunderad och då jag inte är trummis är det svårt för mig att lösa själv. Det är väl egentligen inget problem utan handlar väl snarare om spelteknik.

I vissa rockpatterns i EZdrummer så slår snaren högre än i andra. Särskilt i de punkpatterns jag fått från groove monkee. Visst, jag hajjar att man lirar hårdare i punk, men jag blandade lite från och rockpatterns och punkpatterns utan att tänka på att volymerna på snaren skilde sig. Även inom rockpatterns finns skillnader, men då antar jag att det handlar om att man går från att spela en lite mjukare vers till en lite hårdare refräng?

Men jag vet inte hur jag ska förhålla mig i mina låtar med trummorna och snarevolym. I en snabb punklåt som går i ca 250 ska jag spela med snare på högre volym genom hela låten? Det är svårt för mig att förklara och jag hoppas ni förstår vad jag menar. Jag trodde som sagt att jag bara kunde ta en pattern där och en här, jag visste inte att snarevolym kunde skilja sig så mycket. 😏

Annons
Guest Burnin Sven
Posted

Om du kan få ut trummorna på egna kanaler och det går att rita automatiseringskurvor för volym i ditt inspelningsprogram så är ju problemet löst. Annars får du nog ta den loopen som du vill sänka volymen på virveln och gå in i det redigerings läge (för midi eller om du har nån trummatrix eller vad det heter) som du har i ditt program och ändra velocityn på virveln. Förmodligen kan du markera alla virvel slag så att alla värden ändras i förhållande till hur dom var från början. Kopiera sen in den loopen till dom ställen dom ska vara. Vad har du för program föresten har du Logic så kan jag beskriva bättre?

Göran

Posted

Tror det finns en patch att ladda hem för att få ut alla trummor till seperata spår.. Ifall man har en tidig version. Men det kan vara nåt jag fått för mig 😄😮

Posted
Tror det finns en patch att ladda hem för att få ut alla trummor till seperata spår.. Ifall man har en tidig version. Men det kan vara nåt jag fått för mig 😄😮

Det finns det på deras webbplats om jag inte minns fel. Men jag tror att den bara fungerar för icke-snott-program dock. 🙂