Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag brukar använda wavelab när jag mastrar min låtar. I cubase ser jag bara till att låten når så nära "nollan" innan jag exporterar låten.

Men min fråga är om jag vinner något på att lägga en limiter redan innan jag exporterar låten ifrån cubase på masterkanalen?

//Ubbe

Annons
Postat

tja Ubbe..

jag brukar åxo fixa slut finishen i wavelab..fast jag har på senare tid testat master pluggarna i cubase

för att kunna finlira volymerna en sista gång..

fast sedan bommar jag dem ändå & lägger på dem igen i wavelab

det kanske är placebo..men jag tycker det låter bättre när man gjort det i wavelab.

jag har större förtroende för wavelab..iom att normaliserar man i cubase tlx. låter det för taskigt

medans i wavelab låter det toppen..

men om man vinner något på det egentligen,är nog tveksamt!

/Larsson

🙂

Postat
tja Ubbe..

jag brukar åxo fixa slut finishen i wavelab..fast jag har på senare tid testat master pluggarna i cubase

det kanske är placebo..men jag tycker det låter bättre när man gjort det i wavelab.

jag har större förtroende för wavelab..iom att normaliserar man i cubase tlx. låter det för taskigt

/Larsson

:rolleyes:

Vad vinner du på att normalisera då? Ytterligare en process som förändrar materialet men gör det inte bättre, på sin höjd bara sämre... Behåll headroom i mixen och krana livet ur den när du mastrar om du är volymkåt i stället.

Postat
tja Ubbe..

/Larsson

😛

Vad vinner du på att normalisera då? Ytterligare en process som förändrar materialet men gör det inte bättre, på sin höjd bara sämre... Behåll headroom i mixen och krana livet ur den när du mastrar om du är volymkåt i stället.

jag vinner ingenting på att normalisera..poängen är att av om jag nu normaliserar i cubase

så låter det illa..vilket det inte gör i wavelab..

därför föredrar jag att använda wavelab för sista putsen i wavelab

av någon anledning tycker jag att allt låter bättre i wavelab en cubase

pitch correction,timestretch,normalisering ja you name it!!

:rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.