Jump to content
Annons

Intel core 2 Duo-PC VS Mac pro Dual core 2,66


Stigmata

Recommended Posts

Hej där..

Nu återigen en MAC VS PC fråga.....

Har i dag en fullt fungerande maskin, byggd själv med Intel E6600 core 2 duo.

Men har länge suktat efter MAC PRO.......

Nu har jag kollat upp det där med hem-pc eller förmåns-pc som det heter nu....

och där en MAC PRO 4 kärnor inte behöver kosta så mycket. typ 400 kr i månaden i 3 år...bra pris med tanke på att den kommer kosta typ 14400 + ca 5% i rest sen när jag vill lösa den efter 3 år..

Och cash kostar den ju typ 25000..

Jag har provat Mac OSX på min pc (har en partion med hackintosh).......vi håller tyst om det va?

Och gillar det. Cubase rullar på bra.

Så till min slutliga fråga:

Hur stor skillnad är det på prestanda mellan min Intel E6600,Asus p5w dh deluxe 2 gig osv osv osv..(i windows...)

Och en MAC PRO 4 kärnors 2,66 ??

Jag vet att det nog inte går att svara på exakt, men kommer den hålla i 3 år som jag ev ska betala av skiten?? :rolleyes:

Jag misstänker nog bara att jag har ett stort HABEGÄR.......

Mvh

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kommer nog till och med bli bättre med åldern i takt med att fler och fler mjukvaror optimeras ordentligt för åtta kärnor. Jag köpte en PowerMac G5 med 2*2.5 GHz processor och 3 GB RAM för två år sen, den är fortfarande lite av ett monster. Håller utan tvekan 2-3 år till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om det gör särskilt stor nytta med så många kärnor innan de har fått upp busshastigheten på moderkorten ännu högre? Kärnorna delar ju på samma busshastighet som en dubbelkärne-CPU har till bara två kärnor... 😉

Som sagt, så krävs det också att både OS och program utnyttjar flera kärnor, något som förmodligen också dröjer ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om det gör särskilt stor nytta med så många kärnor innan de har fått upp busshastigheten på moderkorten ännu högre? Kärnorna delar ju på samma busshastighet som en dubbelkärne-CPU har till bara två kärnor... 😉

Som sagt, så krävs det också att både OS och program utnyttjar flera kärnor, något som förmodligen också dröjer ett tag.

Å andra sidan är busshastigheten 1.33 GHz vilket är rätt mycket. Själv har jag en busshastighet på 1.25GHz på två processorer, fast dom har bara en kärna var.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är klart - men jag är lite tveksam till nyttan med ännu fler kärnor när bussen ändå inte är snabbare - för då blir ju bussen en flaskhals som gör att man aldrig kommer att kunna köra alla kärnorna på full fart... 🙂

Detta är inte kritik som är riktat mot Apple, utan detsamma gäller förstås för PC med fler kärnor, som ju inte heller har en busshastighet på mer än 1.33GHz. Själv skulle jag nog trots allt skaffa en fyrkärne-CPU om jag skulle bygga om min dator i dag, men samtidigt är jag tveksam om man verkligen får någon prestandavinst att snacka om jämfört med en dubbelkärne-processor... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men macpro med 8 kärnan är ju fortfarande lite för dyr typ 35000 sen måste man ha lite mer minne än 1 gig.....

men med tanke på att cubase eller nått annat program/OS inte kan hantera 8 kärnor fullt ut så kanske man ska vänta..

Nu var det ju macpro 4 kärnan jag tänkte på...men man kanske ska vänta ett tag till tills standarden satt sig!

Som sagt jag sitter ju inte i sjön.. 😛

Bara pryltokig....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...