Claes Holmerup Postat 11 september 2007 Postat 11 september 2007 Detta Ă€r lite off-topic, men eftersom det Ă€r musikrelaterat (man lyssnar ju pĂ„ musik), sĂ„ gör jag ett försök att kolla vad som kan vara intressant att titta nĂ€rmare pĂ„... Det börjar bli dags för mig att titta pĂ„ en ny receiver, efter att jag har skaffat nya och riktigt grymt bra front+center-högtalare. Den gamla receivern lĂ„ter mycket bra, men man vill ju alltid försöka förbĂ€ttra pĂ„ alla fronter. đ Jag har inte koll pĂ„ marknaden för surround-receivers, sĂ„ i stĂ€llet för att börja leta överallt, sĂ„ tĂ€nkte jag att jag kunde fĂ„ lite tips i forumet, om receivers som folk har egen erfarenhet av. Vissa 7.1-receivers verkar kunna köra fronthögtalarna som bi-amped om man gĂ„r ner till 5.1. Det kan eventuellt vara intressant att ha den funktionen, eftersom 7.1 egentligen inte kĂ€nns sĂ€rskilt angelĂ€get, men det Ă€r ingen funktion som Ă€r sĂ„ enormt viktig... Har tittat flyktigt pĂ„ ett par modeller som ligger runt 7000-10000:- och som verkar vara vettiga, men jag vill gĂ€rna fĂ„ förutsĂ€ttningslösa tips, sĂ„ jag nĂ€mner inget annat Ă€n att den receiver jag har Ă€r en Pioneer som nog Ă€r typ 10 Ă„r gammal vid det hĂ€r laget. Kan ocksĂ„ nĂ€mna att högtalarna inte sĂ€tter nĂ„gra grĂ€nser eftersom alla 3 (front+center) Ă€r ADAM Classic Center (passiv hi-end hifi-version av S3A). Suben Ă€r en Yamahamodell, men eftersom front+center Ă€r fullrange, sĂ„ Ă€r suben ingen kritisk del eftersom den bara kommer att gĂ„ in nĂ€r det finns muller i subkanalen. Bakkanalerna Ă€r ett par ganska billiga av nĂ„got obskyrt mĂ€rke (nĂ„gon tusenlapp/st ungefĂ€r), men eftersom bakkanalerna normalt bara innehĂ„ller slaskljud sĂ„ ser jag inte dem som nĂ„got som behöver prioriteras i nulĂ€get. Kom igen med tips om vad jag bör kolla pĂ„, sĂ„ blir jag glad. đ
aburman Postat 11 september 2007 Postat 11 september 2007 Jag kör med en Harman/Kardon och Àr mycket nöjd. Dock en av dom mindre modellerna, men den rÀcker gott och vÀl i ett radhus.
Violiner Postat 11 september 2007 Postat 11 september 2007 Detta Ă€r lite off-topic, men eftersom det Ă€r musikrelaterat (man lyssnar ju pĂ„ musik), sĂ„ gör jag ett försök att kolla vad som kan vara intressant att titta nĂ€rmare pĂ„... Det börjar bli dags för mig att titta pĂ„ en ny receiver, efter att jag har skaffat nya och riktigt grymt bra front+center-högtalare. Den gamla receivern lĂ„ter mycket bra, men man vill ju alltid försöka förbĂ€ttra pĂ„ alla fronter. đ Jag har inte koll pĂ„ marknaden för surround-receivers, sĂ„ i stĂ€llet för att börja leta överallt, sĂ„ tĂ€nkte jag att jag kunde fĂ„ lite tips i forumet, om receivers som folk har egen erfarenhet av. Vissa 7.1-receivers verkar kunna köra fronthögtalarna som bi-amped om man gĂ„r ner till 5.1. Det kan eventuellt vara intressant att ha den funktionen, eftersom 7.1 egentligen inte kĂ€nns sĂ€rskilt angelĂ€get, men det Ă€r ingen funktion som Ă€r sĂ„ enormt viktig... Har tittat flyktigt pĂ„ ett par modeller som ligger runt 7000-10000:- och som verkar vara vettiga, men jag vill gĂ€rna fĂ„ förutsĂ€ttningslösa tips, sĂ„ jag nĂ€mner inget annat Ă€n att den receiver jag har Ă€r en Pioneer som nog Ă€r typ 10 Ă„r gammal vid det hĂ€r laget. Kan ocksĂ„ nĂ€mna att högtalarna inte sĂ€tter nĂ„gra grĂ€nser eftersom alla 3 (front+center) Ă€r ADAM Classic Center (passiv hi-end hifi-version av S3A). Suben Ă€r en Yamahamodell, men eftersom front+center Ă€r fullrange, sĂ„ Ă€r suben ingen kritisk del eftersom den bara kommer att gĂ„ in nĂ€r det finns muller i subkanalen. Bakkanalerna Ă€r ett par ganska billiga av nĂ„got obskyrt mĂ€rke (nĂ„gon tusenlapp/st ungefĂ€r), men eftersom bakkanalerna normalt bara innehĂ„ller slaskljud sĂ„ ser jag inte dem som nĂ„got som behöver prioriteras i nulĂ€get. Kom igen med tips om vad jag bör kolla pĂ„, sĂ„ blir jag glad. đ Den hĂ€r frĂ„gan har jag för mig att jag svarat dig pĂ„ tidigare, eller ocksĂ„ var det nĂ„n annan, eller sĂ„ har det bara blivit dags... đ Vi har en Marantz SR8500 som vi haft nĂ„got Ă„r. Mycket för pengarna, och dĂ„ köpte vi den Ă€ndĂ„ dĂ„ den var ny och betydligt dyrare Ă€n idag. Nu tror jag den hamnar nĂ„nstans pĂ„ 12 kkr. Den Ă€r alltsĂ„ ett riktigt klipp idag. Den nya modellen den kan jĂ€mföras med idag Ă€r vĂ€l SR9600 om jag fattatdet rĂ€tt, men dĂ„ pratar vi om 35000, alltsĂ„ litet mera pengar... Hur som helst har vi den i ett 7.1 hemmabiosystem som slutade pĂ„ nĂ€rmare 150 000 (brutto, före rabatt... đ ) nĂ€r vi köpte det och stĂ€rkaren gör rĂ€tt för sig.
Gain Postat 11 september 2007 Postat 11 september 2007 Detta Ă€r lite off-topic, men eftersom det Ă€r musikrelaterat (man lyssnar ju pĂ„ musik), sĂ„ gör jag ett försök att kolla vad som kan vara intressant att titta nĂ€rmare pĂ„... Precis, musik đ DĂ„ tycker jag att du ska ska gĂ„ pĂ„ NADÂŽs burkar. Te x den hĂ€r; http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmab...iver_grafit.htm
Claes Holmerup Postat 12 september 2007 TrĂ„dstartare Postat 12 september 2007 Marantz hade jag en vanlig stereoförstĂ€rkare en gĂ„ng i tiden. Den var riktigt bra - och jag gick igenom mycket provlyssning innan jag köpte den. TĂ€nkte inte ens pĂ„ dem och trodde nĂ€stan att de hade blivit uppköpta eftersom jag inte har sett nĂ„got av mĂ€rket pĂ„ mĂ„nga Ă„r... Bra tips, men 35 papp...? đ Lite mastigt, tycker jag - men de har sĂ€kert mer överkomliga modeller ocksĂ„... Den dĂ€r NAD:en sĂ„g ju intressant ut - men jag har hört en del om kvalitetsproblem med NAD. Kommer dock inte ihĂ„g riktigt nĂ€r det var, men det kanske har blivit ordning pĂ„ dem igen efter det...? Fler tips Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt vĂ€lkomna. đ
Violiner Postat 12 september 2007 Postat 12 september 2007 Marantz hade jag en vanlig stereoförstĂ€rkare en gĂ„ng i tiden. Den var riktigt bra - och jag gick igenom mycket provlyssning innan jag köpte den. TĂ€nkte inte ens pĂ„ dem och trodde nĂ€stan att de hade blivit uppköpta eftersom jag inte har sett nĂ„got av mĂ€rket pĂ„ mĂ„nga Ă„r...Bra tips, men 35 papp...? đź Lite mastigt, tycker jag - men de har sĂ€kert mer överkomliga modeller ocksĂ„... Den dĂ€r NAD:en sĂ„g ju intressant ut - men jag har hört en del om kvalitetsproblem med NAD. Kommer dock inte ihĂ„g riktigt nĂ€r det var, men det kanske har blivit ordning pĂ„ dem igen efter det...? Fler tips Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt vĂ€lkomna. đ 35 papp - nu har du allt lĂ€st mitt inlĂ€gg riktigt ordentligt slarvigt Claes! Den jag tipsar dig om Ă€r samma som jag har, som kostade betydligt mera nĂ€r den kom, men som du kan fĂ„ för 12 idag. AlltsĂ„ Marantz SR8500. LĂ€s igen och handla medans det finns nĂ„gra kvar, förmodligen utgĂ„ende, gissar jag, eftersom de krĂ€nger den sĂ„ billigt... NAD har jag personligen aldrig förstĂ„tt mig pĂ„ riktigt, hypat redan frĂ„n början, enligt mina öron, men OK, hyfsat i det billigaste segmentet... đ Men vi har ju olika tycke och smak...
Claes Holmerup Postat 12 september 2007 TrĂ„dstartare Postat 12 september 2007 Marantz hade jag en vanlig stereoförstĂ€rkare en gĂ„ng i tiden. Den var riktigt bra - och jag gick igenom mycket provlyssning innan jag köpte den. TĂ€nkte inte ens pĂ„ dem och trodde nĂ€stan att de hade blivit uppköpta eftersom jag inte har sett nĂ„got av mĂ€rket pĂ„ mĂ„nga Ă„r...Bra tips, men 35 papp...? đź Lite mastigt, tycker jag - men de har sĂ€kert mer överkomliga modeller ocksĂ„... Den dĂ€r NAD:en sĂ„g ju intressant ut - men jag har hört en del om kvalitetsproblem med NAD. Kommer dock inte ihĂ„g riktigt nĂ€r det var, men det kanske har blivit ordning pĂ„ dem igen efter det...? Fler tips Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt vĂ€lkomna. đ 35 papp - nu har du allt lĂ€st mitt inlĂ€gg riktigt ordentligt slarvigt Claes! Den jag tipsar dig om Ă€r samma som jag har, som kostade betydligt mera nĂ€r den kom, men som du kan fĂ„ för 12 idag. AlltsĂ„ Marantz SR8500. LĂ€s igen och handla medans det finns nĂ„gra kvar, förmodligen utgĂ„ende, gissar jag, eftersom de krĂ€nger den sĂ„ billigt... NAD har jag personligen aldrig förstĂ„tt mig pĂ„ riktigt, hypat redan frĂ„n början, enligt mina öron, men OK, hyfsat i det billigaste segmentet... đ Men vi har ju olika tycke och smak... Ă fanken! Jag uppfattade det som om man kunde fĂ„ tag pĂ„ begagnade för det priset. Nu blev det genast mer intressant, sĂ„ tack för tillrĂ€ttavisningen. đ
Gain Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Den jag tipsar dig om Ă€r samma som jag har, som kostade betydligt mera nĂ€r den kom, men som du kan fĂ„ för 12 idag. AlltsĂ„ Marantz SR8500. LĂ€s igen och handla medans det finns nĂ„gra kvar, förmodligen utgĂ„ende, gissar jag, eftersom de krĂ€nger den sĂ„ billigt... NAD har jag personligen aldrig förstĂ„tt mig pĂ„ riktigt, hypat redan frĂ„n början, enligt mina öron, men OK, hyfsat i det billigaste segmentet... đ Men vi har ju olika tycke och smak... SR8500 för tolv papp Ă€r kanon. Den lĂ„ter bra och spelar musik utan att göra potatismos av ljudet och den har alla nödvĂ€ndiga surrounddekoders - helt avgörande för om du ska fĂ„ full utvĂ€xling pĂ„ ljudet nĂ€r vi pratar om t ex Blueray. Det har de nya frĂ„n NAD ocksĂ„ (Ă€ven om de Ă€r lite dyrare đ och det Ă€r vĂ€l bara dina öron och vanor som kan avgöra om du prioriterar upp din lyssning pĂ„ musik. HĂ€r Ă€r en lĂ€nk pĂ„ ett test som ingĂ„ende beskriver hur en Ă€ldre modell lĂ„ter nĂ€r den lirar olika musikstilar. http://www.hifiklubben.com/files/Test/NAD/...ater01-2005.pdf
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.