Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Detta Àr lite off-topic, men eftersom det Àr musikrelaterat (man lyssnar ju pÄ musik), sÄ gör jag ett försök att kolla vad som kan vara intressant att titta nÀrmare pÄ...

Det börjar bli dags för mig att titta pĂ„ en ny receiver, efter att jag har skaffat nya och riktigt grymt bra front+center-högtalare. Den gamla receivern lĂ„ter mycket bra, men man vill ju alltid försöka förbĂ€ttra pĂ„ alla fronter. 😄

Jag har inte koll pÄ marknaden för surround-receivers, sÄ i stÀllet för att börja leta överallt, sÄ tÀnkte jag att jag kunde fÄ lite tips i forumet, om receivers som folk har egen erfarenhet av.

Vissa 7.1-receivers verkar kunna köra fronthögtalarna som bi-amped om man gÄr ner till 5.1. Det kan eventuellt vara intressant att ha den funktionen, eftersom 7.1 egentligen inte kÀnns sÀrskilt angelÀget, men det Àr ingen funktion som Àr sÄ enormt viktig...

Har tittat flyktigt pÄ ett par modeller som ligger runt 7000-10000:- och som verkar vara vettiga, men jag vill gÀrna fÄ förutsÀttningslösa tips, sÄ jag nÀmner inget annat Àn att den receiver jag har Àr en Pioneer som nog Àr typ 10 Är gammal vid det hÀr laget. Kan ocksÄ nÀmna att högtalarna inte sÀtter nÄgra grÀnser eftersom alla 3 (front+center) Àr ADAM Classic Center (passiv hi-end hifi-version av S3A). Suben Àr en Yamahamodell, men eftersom front+center Àr fullrange, sÄ Àr suben ingen kritisk del eftersom den bara kommer att gÄ in nÀr det finns muller i subkanalen. Bakkanalerna Àr ett par ganska billiga av nÄgot obskyrt mÀrke (nÄgon tusenlapp/st ungefÀr), men eftersom bakkanalerna normalt bara innehÄller slaskljud sÄ ser jag inte dem som nÄgot som behöver prioriteras i nulÀget.

Kom igen med tips om vad jag bör kolla pĂ„, sĂ„ blir jag glad. 😄

Annons
Postat

Jag kör med en Harman/Kardon och Àr mycket nöjd.

Dock en av dom mindre modellerna, men den rÀcker gott och vÀl i ett radhus.

Postat
Detta Àr lite off-topic, men eftersom det Àr musikrelaterat (man lyssnar ju pÄ musik), sÄ gör jag ett försök att kolla vad som kan vara intressant att titta nÀrmare pÄ...

Det börjar bli dags för mig att titta pĂ„ en ny receiver, efter att jag har skaffat nya och riktigt grymt bra front+center-högtalare. Den gamla receivern lĂ„ter mycket bra, men man vill ju alltid försöka förbĂ€ttra pĂ„ alla fronter. 🙂

Jag har inte koll pÄ marknaden för surround-receivers, sÄ i stÀllet för att börja leta överallt, sÄ tÀnkte jag att jag kunde fÄ lite tips i forumet, om receivers som folk har egen erfarenhet av.

Vissa 7.1-receivers verkar kunna köra fronthögtalarna som bi-amped om man gÄr ner till 5.1. Det kan eventuellt vara intressant att ha den funktionen, eftersom 7.1 egentligen inte kÀnns sÀrskilt angelÀget, men det Àr ingen funktion som Àr sÄ enormt viktig...

Har tittat flyktigt pÄ ett par modeller som ligger runt 7000-10000:- och som verkar vara vettiga, men jag vill gÀrna fÄ förutsÀttningslösa tips, sÄ jag nÀmner inget annat Àn att den receiver jag har Àr en Pioneer som nog Àr typ 10 Är gammal vid det hÀr laget. Kan ocksÄ nÀmna att högtalarna inte sÀtter nÄgra grÀnser eftersom alla 3 (front+center) Àr ADAM Classic Center (passiv hi-end hifi-version av S3A). Suben Àr en Yamahamodell, men eftersom front+center Àr fullrange, sÄ Àr suben ingen kritisk del eftersom den bara kommer att gÄ in nÀr det finns muller i subkanalen. Bakkanalerna Àr ett par ganska billiga av nÄgot obskyrt mÀrke (nÄgon tusenlapp/st ungefÀr), men eftersom bakkanalerna normalt bara innehÄller slaskljud sÄ ser jag inte dem som nÄgot som behöver prioriteras i nulÀget.

Kom igen med tips om vad jag bör kolla pĂ„, sĂ„ blir jag glad. 🙂

Den hĂ€r frĂ„gan har jag för mig att jag svarat dig pĂ„ tidigare, eller ocksĂ„ var det nĂ„n annan, eller sĂ„ har det bara blivit dags... 🙂

Vi har en Marantz SR8500 som vi haft nÄgot Är. Mycket för pengarna, och dÄ köpte vi den ÀndÄ dÄ den var ny och betydligt dyrare Àn idag. Nu tror jag den hamnar nÄnstans pÄ 12 kkr. Den Àr alltsÄ ett riktigt klipp idag.

Den nya modellen den kan jÀmföras med idag Àr vÀl SR9600 om jag fattatdet rÀtt, men dÄ pratar vi om 35000, alltsÄ litet mera pengar...

Hur som helst har vi den i ett 7.1 hemmabiosystem som slutade pĂ„ nĂ€rmare 150 000 (brutto, före rabatt... 😉 ) nĂ€r vi köpte det och stĂ€rkaren gör rĂ€tt för sig.

Postat

Marantz hade jag en vanlig stereoförstÀrkare en gÄng i tiden. Den var riktigt bra - och jag gick igenom mycket provlyssning innan jag köpte den. TÀnkte inte ens pÄ dem och trodde nÀstan att de hade blivit uppköpta eftersom jag inte har sett nÄgot av mÀrket pÄ mÄnga Är...

Bra tips, men 35 papp...? 🙁 Lite mastigt, tycker jag - men de har sĂ€kert mer överkomliga modeller ocksĂ„...

Den dÀr NAD:en sÄg ju intressant ut - men jag har hört en del om kvalitetsproblem med NAD. Kommer dock inte ihÄg riktigt nÀr det var, men det kanske har blivit ordning pÄ dem igen efter det...?

Fler tips Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt vĂ€lkomna. 🙂

Postat
Marantz hade jag en vanlig stereoförstÀrkare en gÄng i tiden. Den var riktigt bra - och jag gick igenom mycket provlyssning innan jag köpte den. TÀnkte inte ens pÄ dem och trodde nÀstan att de hade blivit uppköpta eftersom jag inte har sett nÄgot av mÀrket pÄ mÄnga Är...

Bra tips, men 35 papp...? 😼 Lite mastigt, tycker jag - men de har sĂ€kert mer överkomliga modeller ocksĂ„...

Den dÀr NAD:en sÄg ju intressant ut - men jag har hört en del om kvalitetsproblem med NAD. Kommer dock inte ihÄg riktigt nÀr det var, men det kanske har blivit ordning pÄ dem igen efter det...?

35 papp - nu har du allt lÀst mitt inlÀgg riktigt ordentligt slarvigt Claes!

Den jag tipsar dig om Àr samma som jag har, som kostade betydligt mera nÀr den kom, men som du kan fÄ för 12 idag. AlltsÄ Marantz SR8500. LÀs igen och handla medans det finns nÄgra kvar, förmodligen utgÄende, gissar jag, eftersom de krÀnger den sÄ billigt...

NAD har jag personligen aldrig förstĂ„tt mig pĂ„ riktigt, hypat redan frĂ„n början, enligt mina öron, men OK, hyfsat i det billigaste segmentet... 😆 Men vi har ju olika tycke och smak...

Postat

Bra tips, men 35 papp...? 😼 Lite mastigt, tycker jag - men de har sĂ€kert mer överkomliga modeller ocksĂ„...

35 papp - nu har du allt lÀst mitt inlÀgg riktigt ordentligt slarvigt Claes!

Den jag tipsar dig om Àr samma som jag har, som kostade betydligt mera nÀr den kom, men som du kan fÄ för 12 idag. AlltsÄ Marantz SR8500. LÀs igen och handla medans det finns nÄgra kvar, förmodligen utgÄende, gissar jag, eftersom de krÀnger den sÄ billigt...

NAD har jag personligen aldrig förstĂ„tt mig pĂ„ riktigt, hypat redan frĂ„n början, enligt mina öron, men OK, hyfsat i det billigaste segmentet... 😆 Men vi har ju olika tycke och smak...

Å fanken! Jag uppfattade det som om man kunde fĂ„ tag pĂ„ begagnade för det priset. Nu blev det genast mer intressant, sĂ„ tack för tillrĂ€ttavisningen. 🙂

Postat

NAD har jag personligen aldrig förstĂ„tt mig pĂ„ riktigt, hypat redan frĂ„n början, enligt mina öron, men OK, hyfsat i det billigaste segmentet... 😉 Men vi har ju olika tycke och smak...

SR8500 för tolv papp Ă€r kanon. Den lĂ„ter bra och spelar musik utan att göra potatismos av ljudet och den har alla nödvĂ€ndiga surrounddekoders - helt avgörande för om du ska fĂ„ full utvĂ€xling pĂ„ ljudet nĂ€r vi pratar om t ex Blueray. Det har de nya frĂ„n NAD ocksĂ„ (Ă€ven om de Ă€r lite dyrare 😉 och det Ă€r vĂ€l bara dina öron och vanor som kan avgöra om du prioriterar upp din lyssning pĂ„ musik. HĂ€r Ă€r en lĂ€nk pĂ„ ett test som ingĂ„ende beskriver hur en Ă€ldre modell lĂ„ter nĂ€r den lirar olika musikstilar.

http://www.hifiklubben.com/files/Test/NAD/...ater01-2005.pdf

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.