Jump to content
Annons

Hjälp, vad behöver man?


Deadly

Recommended Posts

Annons
Vad kan sakerna kosta då? Vill ha billiga saker helst till och börja med. 😛
Vad har du för dator? Hur många spår vill du kunna spela in samtidigt? Hur mycket pengar har ni att röra er med? Har ni en sequenser (Cubase, Logic osv osv) redan eller ska det räknas in i priset?

Vet att det är tråkigt att få en massa frågor som svar. Men du får nog bättre hjälp om du ger mer information om allt det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ni spela in en livetagning när alla spelar samtidigt föreslår jag att ni ringer en inspelningsstudio. Kan ni tänka er att spela in varje instrument separat (börja med trummorna och göra pålägg efter pålägg) föreslår jag detta:

Dator. Har ni en så använd den, ska ni köpa en och inte är så "bra på datorer" föreslår jag en mac, de är i allmänhet (enligt min erfarenhet) extremt mycket lättare att få att fungera utan krångel, fast lite dyrare än pc, men billigaste modellen kommer man långt på.

Ljudkort måste ni ha, jag föreslår Presonus Firebox, jag har ett själv. Det är inte det absolut billigaste men det är värt de extra 100-lapparna enligt mig. Har allt man behöver, två bra preamps, midi, separata kontroller för högtalare och hörlurar (sjukt viktigt om man kör med aktiva monitorer), och det är extremt stabilt. Inspelningsprogrammet Cubase LE ingår, det kommer man långt på! Kostar 3.000 på 4sound, och då får ni ljudkort, preamps och inspelningsprogram! Se bara till att datorn har firewire-port.

Micar. Jag skulle köpa en Studio Projects B1 (ca 1.000:-) och en Shure SM57, eller någon kopia på micen, kan man hitta för under en femhundring. Fast ni kanske har någon sångmic i replokalen, testa den först i så fall. De två micarna räcker långt! Köp ett riktigt puffskydd också, ingen såndär skumgummiboll man trär på micen utan en såndär ring med tunnt tyg uppspännt, det är ett helvete att lägga sång utan sånt. Kostar ett par hundra bara.

En gitarrprocessor är guld värt när man spelar in demos. Nya pocket pod kostar bara en tusing och funkar säkert hur bra som helst. Den är gjord för gitarr men jag brukar lägga bas med gitarrprocessorn och tycker det funkar sjukt bra! Det kan vara knepigt att få till ett lika bra bas/gitarrljud genom att micka upp förstärkaren, och har man inte ett separat rum att ställa förstärkaren i är det jobbigt med volymen från förstärkaren och man måste sitta med hörlurar för att det inte ska läcka från studio-högtalarna.

Högtalare är ju nödvändigt! Ett par som inte pratas så mycket är Prodipe som musikbörsen säljer. Min flickvän har ett par Prodipoe pro5 och jag tycker de är väldigt bra. Vill man ha mer tryck kan man köpa dem i paket med subbas. Tapcos monitorer gillar jag också väldigt mycket, de har mitt band i vår demostudio. Båda ligger på 3.000 kr/paret. Ska du ha subbasen får du lägga till ett par tusen till.

Ett par hörlurar är ju bra att ha när man lägger sång och sånt. Ska man spela in trummor med klick är det ju också nödvändigt. Vi kör med billiga Philips HS900, kostar typ 300 spänn. Inde de bästa men funkar väldigt bra enligt mig.

Då har vi:

Ljudkort: 3.000:-

Mickar: 1.500:-

PocketPod: 1000:-

Högtalare: 3.000:-

Hörlurar: 300:-

_________________

Summa: 8.800:-

Nu har jag ju inte räknat med datorn, och sen kommer set alltid lite extra kostnader som kablar, puffskydd till micen mm. Är ni helt "nya" med inspelningsprogram kan det vara värt att ge någon kompis som kan några hundringar för att visa grunderna i t.ex Cubase Le.

När du mickar trummorna med endast två mickar skulle jag sätta Studio Projects B1 framför trumsetet, strax ovanför bastrumman, det tar hela kittet jämnt och fint, sen lägga SM57:an i bastrumman för extra botten och attack.

Om man är dutkig, har ett rum med bra akustik och instrument som låter bra kan man få en inspelning med dessa prylar att låta i princip hur bra som helst, jag lovar!

Hoppas mina råd hjälper er, och lycka till!

Redigerat av JonnyBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara tillägga att det är inte OMÖJLIGT att spela in alla samtidigt, men det blir dyrare, och det är svårt att få det att låta bra om man inte har separata rum för varje instrument/förstärkare. OM ni vill det föreslår jag att ni byter ut ljudkortet mot ett Presonus Firepod, samma som det jag föreslog men det har 8 preamps. Kostar 4.200 på 4sound, och ett gäng mickar till.

Vill ni spela in som jag föreslog i mitt förra inlägg (spela in alla instrument för sig) och vill lägga lite mer pengar kan ni ju köpa det större ljudkortet och något trummicspaket (JAM säljer några billiga som heter JJLabs) så kan ni närmicka fler trummor och spela in trumsetet i stereo.

Är man nybörjare är det faktiskt lättare att få ett trumset att låta bra med få micar. Lyssna bara var det låter bäst och ställ micken där, låter det inte som ni vill så flytta på micen tills ni är nöjda. Lägg på lite kompressor så blir det smaskigare och trummorna kommer fram lite bättre. I en tät ljudbild (som hårdrock ofta har) är det bra att komplettera med en mic i bastrumman för attack, botten och tydlighet. Använd en dynamisk mic som t.ex SM57. Testa att lägga micen inuti bastrumman och testa att ställa den utanför och se vad som låter bäst!

Redigerat av JonnyBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha fått svar från er så har jag lärt mej mer, och jag o bandet vill spela in ett spår i taget. efter det jag har läst för att spela in med billiga prylar så behöver jag en dator, högtalare, hörlurar, ljudkort och mickar. Vill veta vad för ljudkort man kan få för en billig peng och jag vet inte vad allt är för nått som ni kunniga nämner. Det fattas säkert nåt så jag vore tacksam om ni skrev vad mer som behövs, och det ska vara billiga saker helst. Skicka gärna länkar till grejorna.

Tack på förhand o tack för svaren. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ni vill inte spela in trummor i ett svep? Eller kommer ni att köra med pluggar typ EZ drummer?

Hur menar du? Är nybörjare så fattar inte allt, tyvärr.

Ja alltså vill du kunna spela in trummisen och sen kunna lägga gitarr, bas, sång och så på hans truminspelning. Till exemple så att trummisen lyssnar på en "slask"-gitarr (gitarr som inte spelas in eller som kommer att läggas om sen bara för att man ska kunna få till strukturen och känslan på låten) och ni spelar in det han spelar? Eller kommer ni att programmera trummorna i t.ex Cubase alltså köra med "fejk"-trummor?

För om ni vill kunna spela in riktiga trummor så behöver ni minst, tycker jag iallafall, 4 kanaler att spela in på. Varav två bör vara fantommatade. Men ju fler kanaler desto bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du spela in trummor speciellt vill du ha ett ljudkort med minst 8 ingångar och preamps behövs till alla. Fyra kanaler funkar också helt ok men det växer man ur snabbt speciellt om man är ute efter lite modernare sound. Billigaste alternativet som dessutom låter bra är en Presonus Firepod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej nu när jag kan lite till om sånt här så vill jag gärna veta hur allt ska kopplas ihop för det fattar jag inte så mycket av, jag vet vad man ska ha grejorna till men hur dom ska vara i kopplade vet jag inte. Bilder på era inspelnings prylar skulle vara till stor hjäp också. Sorry om jag ställer så konstiga frågor men jag kan nästan inget om sånt här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ju iofs spela in ett helt trumset med en mick. Om man ändå inte är ute efter super kvalité. Finns säkert massor trådar om det, men ta en SM57:a (cirka 995 :-) Och sett den över baskaggen riktat MOT trummisen. Ungefär vid slutet av kaggen. Då kommer du få ett klickigt kaggljud och även få med cymbaler, pukor och virvel. Det har funkat utmärkt för mig iaf, när man bara ska slask-inspela trummor! Annars finns ju dyrare varianter.

EDIT: Märkte att JonnyBoy mer eller mindre sa det ovanstående! Så går det när man försöker hjälpa till! =)

MVH / Robin

Redigerat av Unicron
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Är ni tekniska av er och vill lära er en del så köp egna studioprylar och spela in själva. Vill ni få bra resultat och inte behöva jobba själv, eller lägga ut pengar på utrustning, gå in i en riktig studio och spela in demo där. Brukar kosta uppåt 3000 kr inkl mixning och mastering, och då får ni ett par CD-skivor förstås.

JonnyBoy: Är du den JonnyBoy som spelat in klipp med ENGL Screamer 50 Combo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...